موج سواری بازار فروش نفت از افزایش قیمت‌ها

درآمدهای ایران افزایش یافت موج سواری بازار فروش نفت از افزایش قیمت‌ها گروه انرژی- قیمت نفت این روز‌ها روی موج نوسانات سیاسی سوار شده است و مدام دچار جزرومد می‌شود. درحالی که سران قدرت جهانی با مانور بر تحریم‌های ایران خط‌ونشان‌های متعددی برای کشور می‌کشند در تلاش برای عملیاتی کردن نقشه‌های خود برای کاهش صادرات […]

درآمدهای ایران افزایش یافت

موج سواری بازار فروش نفت از افزایش قیمت‌ها

گروه انرژی- قیمت نفت این روز‌ها روی موج نوسانات سیاسی سوار شده است و مدام دچار جزرومد می‌شود. درحالی که سران قدرت جهانی با مانور بر تحریم‌های ایران خط‌ونشان‌های متعددی برای کشور می‌کشند در تلاش برای عملیاتی کردن نقشه‌های خود برای کاهش صادرات طلای سیاه از سوی ایران هستند. قطعاً کشورهای رقیب ایران برای حذف سهمیه ایران از کارتل نفتی اوپک سعی دارند تا از این نمد کلاهی برای خود ببافند.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، تصمیم متخاصمانه ترامپ در خصوص اعمال تحریم‌ها که از روز دوشنبه گذشته به مرحله اجرا رسید مانند یک بمب ساعتی تأثیر خود را حتی پیش از شروع اجرای تحریم و در بحبوحه خط‌ونشان کشیدن‌ها علیه ایران نشان داد.

مانور قیمت نفت روی کانال ۹۰ دلار

بازار نفت که تا پیش از این برروی کانال ۴۰-۵۰ دلار مانور می‌داد تصورش را نمی‌کرد با چنین تدابیری در سراشیبی افزایش قیمت قرار گیرد و خود را به مرز ۸۰- ۷۰ دلار برساند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که وابستگی بودجه‌‌اش به نفت یک اقتصاد انحصاری در نفت را ایجاد کرده از این تأثیرات بی‌نصیب نمانده است. مسؤولان در بودجه سال گذشته قیمت نفت را با رقم ۵۰ دلار بستند شاید آن زمان کسی احتمالش را نمی‌داد که در سال پیش‌رو رویای افزایش قیمت نفت به زودی محقق شود.

این در شرایطی است که رویترز در این خصوص نوشته است؛ پیش‌خرید هر بشکه نفت‌خام برنت با جهشی ۹۰سنتی یا ۱٫۲ درصدی، به ۷۴٫۶۵ دلار رسید. این شاخص نفتی در جلسه معاملاتی روزهای اخیر تا ۷۴٫۹۰ دلار هم بالا رفت.

پیش‌خرید هر بشکه نفت‌خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱۶ سنت یا ۰٫۲ درصد رشد کرد و در قیمت ۶۹٫۱۷ دلار بسته شد. این در حالیست که این شاخص تا قیمت ۶۹٫۸۳دلار هم بالا رفته بود.

 

در کنار تنش‌های ژئوپولیتیکی که می‌تواند بر تولید نفت ایران تأثیر بگذارد، سرمایه‌گذاران به دقت میزان ذخایر نفت آمریکا را تحت‌نظر دارند.

اما پس از بسته شدن بازار‌ها داده‌های مؤسسه سوخت آمریکا نشان داد، ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، بسیار بیش‌تر از حد انتظار و ۶ میلیون بشکه، کاهش یافته است.

حال باید پس از این افت‌وخیز‌ها منتظر افزایش قیمت جهانی نفت تا ۹۰ دلار نیز بود، این سخن برگرفته از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بین‌المللی است.

نبض صادرات همچنان می‌زند

پرواضح است که در کشورهایی که حیات اقتصادیشان به نبض صادرات بشکه‌های نفت متصل است، بخش اعظم درآمد‌ها از گلوگاه‌های نفتی نشأت می‌گیرد. این امر در بازار داخلی با توجه به نقض برجام و تصمیماتی که در پی آن در سطح جهانی گرفته شد به صورت وارد آمدن یک ضربه هولناک بر پیکره صادرات نفت خودنمایی کرد.

آخرین باری که ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، نیمی از صادرات خود را از دست داد، صادراتی که حالا به حدود ۲٫۴ میلیون بشکه در روز بازگشته است. مشخص نیست ایران تا چه زمانی بتواند میزان صادرات خود را با توجه به اتفاقات اخیر حفظ کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در این خصوص افزایش صادرات نفت و بالا رفتن قیمت نفت را از دلایل افزایش درآمدهای کشور برشمرد و اعلام کرد: قیمت نفت در ۴ماه نخست امسال به‌طور میانگین ۷۰ دلار برای هر بشکه بوده است.

محمدمهدی‌مفتح، به جلسه عصر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی که با حضور محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد، اشاره کرد و به شانا گفت: در این نشست درباره عملکرد ۴ماه دریافت‌ها و پرداخت‌ها (منابع و مصارف) قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور بحث و بررسی شد، به همین منظور از رییس سازمان برنامه‌وبودجه دعوت شد گزارشی از عملکرد ۴ماه قانون بودجه ارایه کنند.

وی افزود: این گزارش‌ها بیانگر آن بود که درآمد کشور در طول ۴ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد قابل‌قبولی داشته است، همچنین گزارشی از تخصیص اعتبار‌ها به پروژه‌های تعریف شده در قانون بودجه ارایه شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که اعضای کمیسیون از نحوه گزارش‌دهی سازمان برنامه‌وبودجه ابراز رضایت و تشکر کردند، گفت: علت افزایش درآمد کشور، افزایش صادرات و بالا رفتن قیمت هر بشکه نفت است. در قانون بودجه هر بشکه نفت ۵۵دلار در نظر گرفته شده بود که به‌طور میانگین هر بشکه نفت در ۴ماه نخست امسال حدود ۷۰ دلار به فروش رسیده که سرانجام سبب افزایش درآمد کشور نسبت به پارسال شده است.