تأثیرات بسته جدید ارزی در صنعت خودرو

تأثیرات بسته جدید ارزی در صنعت خودرو مهدی‌قره‌داغلی -صنعت خودروی کشور و به طبع قطعه‌سازی در پی مشکلات ارزی دچار آسیب جدی شده و در تولید مشکل دارد و ماشین‌آلات ناقص تولید شده در خودروسازی‌های به دلیل کمبود قطعات به چشم می‌خورند، اما با ارایه سیاست‌های جدیدی ارزی دولت بارقه امیدی برای فعالان این صنعت […]

تأثیرات بسته جدید ارزی در صنعت خودرو

مهدی‌قره‌داغلی -صنعت خودروی کشور و به طبع قطعه‌سازی در پی مشکلات ارزی دچار آسیب جدی شده و در تولید مشکل دارد و ماشین‌آلات ناقص تولید شده در خودروسازی‌های به دلیل کمبود قطعات به چشم می‌خورند، اما با ارایه سیاست‌های جدیدی ارزی دولت بارقه امیدی برای فعالان این صنعت به‌وجود آمده است.

این در حالی است که یکی از مطالبات به‌حق بخش‌خصوصی یکسان‌سازی نرخ ارز بوده و هست. یکسان‌سازی هم باعث نظم و ترتیب بهتری در برنامه‌ریزی می‌شود و هم به‌دلیل این‌که صنعت خودرو یکی از صنایع پیشران و تأثیرگذار در تولید ناخالص ملی است بیش از دیگر صنایع از یکسان‌سازی نرخ ارز منتفع می‌شود همچنین از مزایای دیگر یکسان‌سازی و اعلام رسمی نرخ ارز این است که مواد اولیه چه داخلی و چه وارداتی که مستقیماً از نرخ ارز متأثر می‌شود حالت ثبات پیدا می‌کند. در حوزه قطعه‌سازی نیز باید گفت اعلام نرخ رسمی منجر به آن می‌شود که در محاسبه نرخ مواد اولیه در آنالیز قیمت قطعه‌سازان از اعداد متفرقه و سلیقه‌ای اجتناب و نرخ رسمی ملاک قرار گیرد. مواد اولیه داخلی نیز که معمولاً از نرخ ارز تبعیت می‌کند وضعیت مناسب‌تری پیدا خواهد کرد و صادرات آن فقط به صرف نرخ ارز بالاتر در مقابل بازار داخلی منطقی‌تر می‌شود.

در این زمینه آرش‌محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور گفت در حال‌حاضر ۱۰۰ قطعه‌ساز کشور در حالت تعلیق و یا تعطیلی هستند، وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان از بسته سیاست ارزی دولت حمایت می‌کنند، اظهار داشت: البته دولت باید این نکته را هم مدنظر قرار دهد که تمام مشکلات ارزی و تورمی را در قالب یک سیاست‌های هماهنگ رفع کند و فقط تمرکز خود را به کاهش نرخ ارز و تورم نکند زیرا نه تنها مشکلات برطرف نمی‌شود بلکه نگرانی تولیدکنندگان از اوضاع بیش‌تر از گذشته خواهد شد.

محبی‌نژاد افزود: همه ما منتظر این هستیم که ببینیم بسته جدید دولت چه معجزه‌ای را در بازار خواهد کرد. اما باز تأکید می‌کنم فقط نباید به موضوعات ارزی پرداخته شود و سیاست‌ها باید هماهنگ و یک پارچه در بخش‌های اقتصادی کشور اجرایی شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور تصریح کرد: هم‌اکنون کل مطالبات صنعت قطعه‌سازی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات معوق است.

وی با اشاره به افزایش قیمت قطعه در سطح بازار گفت: متأسفانه سفته‌بازی و احتکار عاملی شد تا موج گرانی در بازار قطعه ایجاد شود، البته به اعتقاد ما تا پیش از اجرای بسته ارزی پیش‌بینی افزایش ۳۵درصدی قیمت‌ها مطرح بود که به نظر می‌رسد با اجرا شدن سیاست‌های جدید افزایش ۸۰ تا ۱۴۰ درصدی قیمت در قطعات خودرو رخ دهد که دولت باید این موضوع را مورد توجه قرارداده و در قالب سیاست‌های کلی رفع مشکلات صنعت قطعه‌سازی را نیز مورد توجه قرار دهد تا افزایش قیمت‌ها رشد قابل توجهی پیدا نکند.

همچنین احمدنعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در خصوص سیاست‌های جدیدی ارزی دولت و تأثیر آن بر بازار خودرو گفت: ما از قبل پیشنهاد کرده بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا کند و باقی کالا‌‌‌ها از بازار آزاد ارز خود را تأمین کنند تا جلوی رانت و فساد گرفته شود که خوشبختانه سرانجام آقایان به این نتیجه رسیدند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: همین کار باید در حوزه خودرو نیز انجام شود و آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد یعنی همان‌طور که آقای همتی گفته قیمت ارز بازار ثانویه براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود قیمت خودرو نیز براساس حاشیه بازار تعیین شود تا دست دلال‌‌‌‌ها از این بازار قطع شده و بازار خودرو به آرامش برسد.

نعمت‌بخش اظهار داشت: خواسته ما این است حالا که همه چیز آزاد شده و ارز سوبسیدی نمی‌دهند برای این‌که بساط رانت و فساد جمع شود اجازه بدهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند.

 اما به اعتقاد مهدی‌دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این بسته جدید ارزی نه‌تنها از مشکلات خودروسازان داخلی نمی‌کاهد بلکه تأثیری هم بر تعدیل یا کاهش قیمت خودروهای وارداتی ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: در این بازه زمانی مشکل ما خودتحریمی است و قطعاً با رفع این معضل بسته جدید ارزی می‌تواند، بسیار اثرگذار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در آینده و با اجرای بسته جدید ارزی باید دید که شبکه پولی و مالی کشور به چه کسانی و با چه میزانی ارز اعطا خواهد کرد، چنانچه محدودیتی در این مسیر نباشد قطعاً خودروسازان ما تحریم را دور خواهند زد و با توجه به نیازشان قطعات موردنیاز را برای شبکه تولیدشان مهیا می‌کنند، با این رویکرد می‌توان اشاره کرد که بخشی از چالش خودروسازان برطرف خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید که با اجرای درست این سیاست جدید ارزی چه اتفاقی در این صنعت شکل می‌گیرد.