حمایت از قطعه‌سازان خودرو با تشکیل فراکسیون اختصاصی در مجلس

حمایت از قطعه‌سازان خودرو با تشکیل فراکسیون اختصاصی در مجلس مهدی‌قره‌داغلی -صنعت قطعه‌سازی خودرو به‌طور مستقیم ۵۰۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و این منظر برای کمک به رونق بیش‌تر اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در حالی است که به گفته اکثر کارشناسان باید قطعه‌ساز و خودروساز از لحاظ […]

حمایت از قطعه‌سازان خودرو با تشکیل فراکسیون اختصاصی در مجلس

مهدی‌قره‌داغلی -صنعت قطعه‌سازی خودرو به‌طور مستقیم ۵۰۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و این منظر برای کمک به رونق بیش‌تر اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در حالی است که به گفته اکثر کارشناسان باید قطعه‌ساز و خودروساز از لحاظ ارزی و ریالی از جانب دولت حمایت شوند، و اگر قطعه‌سازی در کشور ارتقا یابد هم کیفیت خودرو هم صنعت خودروسازی رشد خواهد داشت.

بازسازی صنعت قطعه‌سازی، یکی از نیازهای ضروری در کشور است که لازم است بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا این صنعت با مشکلاتی همچون افزایش نرخ ارز و عدم ترخیص قطعات از گمرک و پیامدهای نامطلوب قیمت‌گذاری خودرو، کاهش نقدینگی، متغییر بودن قیمت فولاد آلیاژی، تغییر قیمت جهانی فولاد، پایین آمدن قدرت خرید و عمر بالای ماشین‌آلات قطعه‌سازی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی هستند که قطعه‌سازان کشور با آن مواجهند.

در این صنعت، نه گردش نقدینگی خودروساز به گونه‌ای است که بتواند به تعهدات خود در قبال قطعه‌ساز عمل کند و نه می‌تواند قیمت قطعات خودرو را متناسب با افزایش قیمت‌های ارز و مواد اولیه بالا ببرد.

ایجاد توازن در بازار مواداولیه خودرو و قطعات، تنها با شفافیت در میزان عرضه این محصولات امکانپذیر خواهد بود. نبود تعادل میان عرضه‌وتقاضا، نشان از کمبود شفافیت در فروش دارد، بنابراین باید به میزان عرضه متناسب با درخواست کالا نیز توجه داشت.

با توجه به افزایش نرخ ارز حد اعتباری خودروسازان داخلی باید دستکم ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش کند تا بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را در یک ماه پرداخت کنند. از سوی دیگر با توجه به مذاکراتی که قطعه‌سازان و خودروسازان برای خروج خودرو از دایره اقلام قیمت‌گذاری شده توسط شورای رقابت انجام شده بود حمیدرضافولادگر، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون ویژه خصوصی‌سازی مجلس، در این باره اعلام کرد با تصویب اصلاحیه قانون خصوصی‌سازی و مطابق ماده ۵۹ این قانون، شورای رقابت دیگر حق ندارد در بخش‌های اقتصادی مانند خودروسازی به صورت مستقیم، مقررات‌گذاری کند.

وی گفت: قیمت‌گذاری در بازار خودرو معنی ندارد. باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد. در ماجرای ارز، نظام به این جمع‌بندی رسید باید نرخ ارز را بازار ثانویه تعیین کند، طبیعتاً در خودرو هم به این نتیجه می‌رسیم.

همچنین ولی‌ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر این‌که صنعت قطعه‌سازی کشور و در پی مشکلات ارزی دچار آسیب جدی شده و در تولید مشکل دارد و ماشین‌آلات ناقص تولید شده در خودروسازی‌های به دلیل کمبود قطعات به چشم می‌خورند، عنوان کرد: باید تدابیری در نظر گرفته شود تا تولید قطعه‌سازان و خودروسازان به روال عادی خود بازگردد.

درباره حمایت از قطعه‌سازان سیدمهدی‌مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با توجه به اهمیت موضوع در صنعت خودرو و شرایط خاص قطعه‌سازان و نیرو بر بودن صنعت حمایت لازم باید از این بخش باید صورت می‌گرفت و فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان تشکیل شد.

مقدسی در خصوص تشکیل فراکسیون، اظهار داشت: با توجه به مشکلات ویژه‌ای که قطعه‌‍‌سازان خودرو در سراسر کشور داشتند و مسایل خود را به نمایندگان در مجلس شورای‌اسلامی منعکس کردند و جمعی از نمایندگان درخواست تشکیل فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که با توجه به اهمیت موضوع در صنعت خودرو و شرایط خاص قطعه‌سازان و نیروبر بودن صنعت حمایت لازم باید صورت می‌گرفت، گفت: نمایندگان درخواست تشکیل فراکسیون را داشتند که انتخابات هیأت‌رییسه آن برگزار شد.

براساس انتخابات برگزار شده آقای شهاب‌الدین بی‌مقدار به عنوان رییس، سیدمهدی‌مقدسی، نایب رییس اول، خانم ناهیدتاج‌الدین، نایب‌رییس دوم، خانم زهراساعی، سخنگو و آقای حمیدگرمابی به عنوان دبیر انتخاب شدند.