تحقق رشد اقتصادی ٨ درصد نیازمند سالانه ٥٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است

    معاون اقتصادی‌ و بودجه سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی سالیانه ٥٠میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز است که باید از منابع خارجی استفاده کنیم. به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف در مجموع به ۷ بیلیارد و ٢٤٠ هزار […]

 

 

معاون اقتصادی‌ و بودجه سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی سالیانه ٥٠میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز است که باید از منابع خارجی استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف در مجموع به ۷ بیلیارد و ٢٤٠ هزار میلیارد ریال (٧٢٤ هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی افزود: از ٢٣٥ ماده برنامه پنجم توسعه که بالغ بر یک هزار و ٢٠٠ حکم داشت، به ٦٠ماده برای برنامه ششم رسیدیم که وقتی به دولت فرستاده شد به ٥٥ ماده کاهش یافت.

دژپسند ادامه ‌داد: ٨٠ ماده به این ٥٥ ماده پس از فرستاده شدن به مجلس شورای اسلامی، اضافه شد.

معاون اقتصادی ‌و بودجه سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی گفت: براساس بررسی‌هایی که درباره آسیب‌شناسی تاریخی از برنامه‌ریز‌های پیش و پس از انقلاب داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید در برنامه ششم جلو انحراف ساختاری گرفته شود.

به گفته وی، برنامه ششم توسعه به دلیل فضاسازی‌های ایجاد شده، دچار مظلومیت مضاعف شد.

دژپسند گفت: صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌ها با عضویت در شورای برنامه‌ریزی دیدگاه‌های خود را درباره لایحه دادند و رویکرد در تنظیم لایحه این برنامه مشارکتی بود.

وی همچنین از ایجاد تارنما برای جمع‌آوری دیدگاه‌ها و مکاتبه با ١٥٣ انجمن درباره برنامه ششم توسعه خبر داد.

دژپسند ادامه ‌داد: در این برنامه ضوابط ملی آمایش سرزمین را بازنگری کردیم تا برنامه‌های راهبردی بر اساس آن تنظیم شود.

معاون اقتصادی‌ و بودجه سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی گفت: باید بخش عمومی کوچک‌تر شود. اکنون دولت ٦٠ درصد اعتبارات هزینه‌ای را به عنوان حقوق به شاغلان و بازنشستگان پرداخت می‌کند که با این شرایط دیری نمی‌گذرد برای تملک سرمایه‌ای نمی‌توانیم اعتباری در نظر گیریم.

دژپسند ادامه‌ داد: بر این اساس بخش دولتی که باید برنامه‌های بخش خصوصی را تسهیل کند به‌طور کامل از مسؤولیت ساقط می‌شود.

وی گفت: برای تدوین لایحه برنامه ششم توسعه ٨٥ هزار و ٦٩٠نفر ساعت کار شده است که خلاصه سند آن ٤٠٠ صفحه، سند تفصیلی آن ۳ جلد ١٣٠٠ صفحه‌ای و مستندات آن سه هزار صفحه است.

 

رییس‌جمهوری اسلامی ایران ٢٧ دی ماه پارسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لوایح بودجه ١٣٩٥ و ششمین برنامه ۵ ساله توسعه را تقدیم کرد.