اول آبان؛ کل تهران تحت پوشش طرح «کاهش آلودگی»

مزایده‌ تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از پارک حاشیه‌ای برگزار می‌شود اول آبان؛ کل تهران تحت پوشش طرح «کاهش آلودگی» زهراایمان‌پور- معضل آلودگی هوا؛ معضلی که سال‌هاست گریبان شهروندان تهرانی را گرفته و در دوره‌های مختلف مدیریت شهری وعده‌های بسیاری برای کنترل آلودگی هوا پایتخت مطرح شده است. در دوره جدید مدیریت شهر تهران نیز وعده‌های […]

مزایده‌ تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از پارک حاشیه‌ای برگزار می‌شود

اول آبان؛ کل تهران تحت پوشش طرح «کاهش آلودگی»

زهراایمان‌پور- معضل آلودگی هوا؛ معضلی که سال‌هاست گریبان شهروندان تهرانی را گرفته و در دوره‌های مختلف مدیریت شهری وعده‌های بسیاری برای کنترل آلودگی هوا پایتخت مطرح شده است. در دوره جدید مدیریت شهر تهران نیز وعده‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا داده شده و مسؤولان شهری قول داده‌اند تا با اجرای برنامه‌های خود همراه با کمک دولت بتوانند آلودگی را ظرف مدت ۵ سال برطرف کنند. پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در نشستی خبری از برنامه‌های شهرداری تهران برای رفع آلودگی هوای تهران گفت.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محسن‌پورسیدآقایی در نشست به مناسبت روز خبرنگار گفت: آلودگی هوا و ترافیک دو دغدغه اصلی مردم در تهران است، برای رفع مشکل ترافیک در گام اول باید یک سیستم هوشمند ایجاد کنیم.

وی به موضوع زوج‌وفرد در تهران اشاره کرد و گفت: باید این موضوع حل‌وفصل شود چرا که تأثیرات زوج‌وفرد کوتاه‌مدت بوده است.

پورسیدآقایی به بحث پارک حاشیه‌ای در تهران اشاره کرد و گفت: مطالعات زیادی در این باره صورت گرفته است مزایده‌ای جهت تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از پارک حاشیه‌ای برگزار و هفته آینده این مزایده منتشر خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران ابتدا طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای به صورت پایلوت در منطقه۲ اجرا می‌شود و سپس آن را در کل تهران تسری می‌دهیم.

۵ هزار کشته ناشی از آلودگی هوا داریم

وی با بیان این‌که رفع معضل آلودگی هوا در دستور کار است گفت: سالانه نزدیک به ۵ هزار کشته ناشی از آلودگی هوا داریم این رقم منهای افرادی است که به بیماری‌های مزمن ناشی از آلودگی هوا دچار می‌شوند. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران با بیان این‌که ۷۰درصد آلودگی از حمل‌ونقل عمومی است گفت: ‌۳۰درصد آلودگی برای کارخانجات، صنایع و گردوغبار است برای رفع این ۷۰درصد آلودگی کارهای زیادی آغاز کرده‌ایم. وی با بیان این‌که معاینه فنی را سختگیرانه‌تر کرده‌ایم گفت: مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای آبان در تهران آغاز می‌شود تا ابتدای آبان به شهروندان فرصت داده‌ایم که اگر خودروهایشان فاقد معاینه فنی است بروند معاینه فنی کسب کنند و اگر خودروهایشان معایب دارد آن را برطرف کنند.

جرایم خودروهای فاقد معاینه فنی روزی ۵۰ هزار تومان

پورسیدآقایی با بیان این‌که از ابتدای آبان باید تمام خودرو‌ها معاینه فنی داشته باشند، گفت: در حال‌حاضر فقط دوربین‌های زوج‌وفرد و طرح ترافیک آن هم در ساعت مجاز خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را جریمه می‌کند اما از ابتدای آبان به صورت ۲۴‌ساعته و در تمام طول هفته خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند. وی ادامه داد: ما مایل نیستیم افراد را جریمه کنیم ما می‌خواهیم مردم قانون‌مند شوند و با دریافت معاینه فنی باعث کاهش آلودگی هوا شوند. به گفته معاون شهردار تهران میزان جرایم خودروهای فاقد معاینه فنی روزی ۵۰ هزار تومان است. معاون شهردار تهران درخصوص کامیون‌هایی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، گفت: ‌تردد کامیون‌ها در تهران حساب و کتاب ندارد و آماری درخصوص تردد کامیون‌ها نداریم در این مدت سامانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که بارنامه برای کامیون‌ها صادر شود و تمام کامیون‌ها برای این‌که در داخل شهر تردد کنند نیاز به باربرگ دارند و این باربرگ‌‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

کامیون‌های فاقد باربرگ متوقف می‌شود

وی افزود: افراد با مراجعه به سایت تهران‌من در این سامانه ثبت‌نام کرده و بعد در سایت بارانه ثبت‌نام کرده و مسیر خود را مشخص می‌کنند و پلیس براساس این سایت کنترل می‌کند و کامیون‌های فاقد باربرگ متوقف می‌شود این کار به صورت آزمایشی از چهارشنبه‌ هفته جاری آغاز می‌شود تا ابتدای آبان آزمایشی است و بعد از آن الزامی می‌شود. پورسیدآقایی افزود: صدور باربرگ برای هر کامیون لازم‌الاجراست و خودروهای فاقد باربرگ جریمه می‌شوند. معاون شهردار تهران درخصوص محاسن انجام این کار گفت‌: ابتدا موضوع حمل بار مدیریت می‌شود و همچنین کامیون‌هایی که می‌خواهند وسیله‌ای را جابه‌جا کنند آنلاین چک می‌شوند و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد اجازه ثبت باربرگ به وی داده نمی‌شود. وی درخصوص اتوبوس‌های شرکت واحد و سرویس‌های سازمان‌ها و ارگان‌‌ها گفت: ‌اتوبوس‌های شرکت واحد از ابتدای مهرماه اگر فاقد معاینه فنی باشند اجازه تردد ندارند.۴۵روز است که این موضوع را به اتوبوسرانی اعلام کرده‌ایم و تاکنون ۸۸٫۴درصد اتوبوس‌‌ها معاینه فنی دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا اوایل مهر معاینه فنی اتوبوس‌‌ها به ۹۵ درصد برسد و به اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی اجازه تردد نمی‌دهیم.

کاهش درآمد شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک

معاون شهردار تهران درباره درآمدهای ناشی از اجرای طرح ترافیک گفت: با اجرای طرح جدید ترافیک رسماً درآمدهای ما کاهش پیدا کرد. تاکنون ۶۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌ایم که ۱۰میلیارد آن را به مترو داده‌ایم و ماهانه ۱۰میلیارد تومان به اتوبوسرانی کمک می‌کنیم و از ابتدای سال ۴۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است. پورسیدآقایی با بیان این‌که بودجه معاونت حمل‌ونقل ترافیک ۶هزار میلیارد تومان است گفت: ‌درآمد حاصل از طرح ترافیک ۲۵۰ میلیارد تومان در سال است. معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که پلیس برخی مواقع خطوط بی‌آر‌تی را باز می‌کند و به مردم اجازه می‌دهد تردد کند گفت: ‌پلیس معتقد است وقتی ترافیک پس می‌زند مسیرهای بی‌آر‌تی را باز می‌کند البته جلساتی با پلیس داشته‌ایم و این موضوعات را حل و فصل خواهیم کرد. وی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای ۷ هزار میلیارد تومان است گفت: ‌این طور نیست ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار جای پارک در تهران وجود دارد و میزان درآمد حاصله ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان است. ما نمی‌خواهیم از مردم پول بگیریم ما می‌‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که مردم به جای خودروی شخصی از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.