افزایش راندمان نیروگاه فردوسی در بن‌بست مالی ۱۰ میلیارد تومانی

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد افزایش راندمان نیروگاه فردوسی در بن‌بست مالی ۱۰ میلیارد تومانی سمیه مهدوی- «تزریق بودجه به صنایع» جمله‌ای کلیشه‌ای با مفهومی تکراری است که در نگاه نخست در بازار وانفسایی که میلیارد‌ها تومان را در محافل اقتصادی و سیاسی همانند گوشت قربانی بین صد‌ها ارگان و نهاد البته به صورت لسانی تقسیم می‌کنند، […]

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد

افزایش راندمان نیروگاه فردوسی در بن‌بست مالی ۱۰ میلیارد تومانی

سمیه مهدوی- «تزریق بودجه به صنایع» جمله‌ای کلیشه‌ای با مفهومی تکراری است که در نگاه نخست در بازار وانفسایی که میلیارد‌ها تومان را در محافل اقتصادی و سیاسی همانند گوشت قربانی بین صد‌ها ارگان و نهاد البته به صورت لسانی تقسیم می‌کنند، اما به رسم معهود در پروژه‌های نیمه‌کاره پشیزی را به خود اختصاص نمی‌دهد و فقط یک سراب را برای صنعتگران ترسیم می‌‌کند. سرابی که کارآفرینان را در باتلاق بی‌پولی، نیروهای آماده به‌ کار را در حسرت اشتغال و سرنوشت پروژه‌ها را در هاله‌ای از ابهام باقی می‌گذارد. پروژه‌هایی که می‌تواند با تخصیص به موقع بودجه گرهی از مشکلات و چالش‌های اقتصادی و صنعتی کشور باز کند متأسفانه درحال در جا زدن هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به مشهد، نیروگاه‌سازی از جمله صنایعی است که دچار چنین نامهربانی‌هایی شده، این درحالی است که زدن نبض صنایع در گرو تولید انرژی قرار دارد و این کم‌لطفی‌ها فقط منجر به متضرر شدن بخش تولید، پاره شدن شریان‌های اشتغالزایی و درآمدی می‌شود.

طی روز‌های گذشته هجمه خاموشی‌هایی که نفس مصرف‌کنندگان از مشترکان خانگی گرفته تا صنایع و بنگاه‌های تولیدی را بریده بود، به‌ خوبی اهمیت جایگاه صنعت نیروگاه‌سازی در تولید و افزایش راندمان تولید برق را برای بازار مصرف به تصویر کشید و آنها را وادار به همزادپنداری کرد و این نکته را عیان کرد اگر حمایتی صورت نگیرد ممکن است چرخه اقتصاد در بخش تولید برق دچار مرگ زودرس شود.

این اهرم تجاری از یک سو با تهدید به بستن شیر گاز مواجه شده و از سوی دیگر با تهدید بی‌پولی‌ها و وعده‌های سرخرمن دست و پنجه نرم می‌کند.

خطر مرگ زودرس بیخ گوش نیروگاه‌ها

پروژه ۴۰۲ میلیون یورویی نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد از جمله پروژه‌هایی است که در انتظار ماهانه یک مبلغ ۱۰ میلیارد تومانی است تا بتواند راندمان فعالیت‌های اجرایی، ورود به سایت پیمانکاران نصب در جزایر مختلف، فعال شدن قراردادهای منعقد شده در بخش تأمین تجهیزات (تجهیزات جانبی) و همچنین پرداخت مطالبات به تأمین‌کنندگان تجهیزات جانبی برای ارسال مابقی تجهیزات را بستر‌سازی کند. اگر این اتفاق رخ دهد امکان سنکرون واحد اول در خرداد ماه ۹۸ به وجود می‌آید.

سنگ‌اندازی‌های مالی در اجرای پروژه

کلنگ این پروژه توسط وزیر وقت نیرو(حمید چیت‌چیان) دی ماه ۹۴ به زمین زده شد و یک ماه بعد زمین به پیمانکار طرح یعنی شرکت توسعه مپنا واگذار شد.

کلیه تجهیزات اصلی پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی (توربین، ژنراتور، بویلر، بازیاب حرارت و… ) بیش از ۶۰درصد از هزینه سرمایه‌گذاری پروژه توسط گروه مپنا تولید شده و به سایت ارسال شده است.

با توجه به این‌که نقدینگی مورد نیاز پروژه از منابع داخلی تأمین می‌شود و از طرفی با توجه به عدم پرداخت مطالبات فروش برق (فروش برق بخش گازی نیروگاه) از سوی شرکت مدیریت شبکه، به ویژه طی ۶ ماه گذشته، امکان فعالیت‌های ساختمانی و نصب تجهیزات در کلیه جبهه‌های کاری میسر نیست.

دست‌اندرکاران پروژه تلاش کرده‌اند تا با این نقدینگی محدود فعالیت‌های ساختمانی و نصب بویلر‌ها تا حد امکان متوقف نشود، اما با این میزان تزریق نقدینگی نه تنها پیشرفت فعالیت‌های مذکور به کندی انجام خواهد شد، بلکه امکان پرداخت صورت‌وضعیت‌های تأمین‌کنندگان تجهیزات جانبی(تجهیزات جانبی مانند تصفیه‌خانه، سیستم هوای فشرده، بولر کمکی، تجهیزات پست و…) میسر نیست که این امر موجب می‌شود در بخش تأمین تجهیزات جانبی و در نهایت به بهره‌برداری رسیدن واحد تأخیر چشمگیری رخ دهد.

صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون دلاری در مصرف سوخت

در بازدیدی که اصحاب رسانه از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی داشتند، مدیر این پروژه از صفر تا صد چالش‌های مالی رونمایی کرد و گفت: گروه مپنا از سال ۷۱، ۱۰۰ پروژه را به ارزش ۳۰ میلیارد یورو به عنوان ابرپروژه ثبت کرد و ۴۱ شرکت زیرمجموعه دارد که علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات ارایه می‌دهد. به‌طوری‌که اکنون ۵۰ درصد ظرفیت منصوبه برق در سطح کشور مربوط به مپنا است.

قاسمی با اشاره این‌که بخش گاز نیروگاه در حال بهره‌برداری است، بیان‌کرد: در سیکل ترکیبی اجرای ۳ واحد بخار را داریم که مکمل واحدهای گازی بوده و چرخه سیکل را کامل می‌کنند. با اجرای سیکل ترکیبی ۵۰ درصد به ظرفیت تولیدی فاز یک نیروگاه اضافه خواهیم کرد و راندمان از ۳۳ به ۵۰ درصد می‌رسد، یعنی ۱٫۱ میلیارد متر مکعب گاز معادل ۱٫۱ میلیارد لیتر گازوئیل است که ارزش ۴۰۰ میلیون دلار دارد و کاهش مصرف خواهیم داشت.

تأخیر ۳۹ درصدی در پیشرفت

به گفته قاسمی کاهش درجه حرارت خروجی گاز اگزوز از ۵۲۰ درجه به ۱۲۰ درجه در جهت کاهش آلایندگی محیط‌زیست را از دیگر اقدامات اجرا شده در این پروژه نیروگاهی ذکر کرد.

او افزود: در حال حاضر ۵۰۰ نفر اشتغالزیی مستقیم در پروژه داریم و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاه نیز ساخت داخل است.

قاسمی با بیان این‌که در حال حاضر پروژه ۴۷ درصد پیشرفت دارد، اظهارداشت: انتظار این بود که ۸۶ درصد پیشرفت رسیده باشیم اما به خاطر مسایل نقدینگی عقب افتاده‌ایم.

تولید ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی خالص در ۴ سال

در ادامه حسین‌آبادی، مدیر تعمیرات پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی با بیان این‌که واحد ۹۵۴ مگاوات گازی نیروگاه مهم‌ترین پست برق ۴۰۰ کیلوولت شمال شرق کشور پست فردوسی مشهد است، گفت: انرژی خالص تولیدی نیروگاه در سال ۹۳، ۲٫۴ میلیارد کیلووات ساعت، در سال ۹۴، ۲٫۲ میلیارد کیلووات ساعت، سال ۹۵، ۲٫۱ میلیارد کیلو وات ساعت و در سال ۹۶، ۳٫۱ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است.

وی در پایان گفت: مجموعاً در ۴ سال گذشته ۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص نیروگاه بوده است و وقتی نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل شود راندمان به۵۰ درصد قابل افزایش خواهد بود.