فارسیان روستای پلکانی گلستان

  روستای فارسیان یکی از روستای نمونه کشوری است که در شهرستان آزادشهر واقع شده و دارای بافت بسیار با ارزش و سنتی است و به همین دلیل طرح الگوسازی مسکن روستایی برای حفظ آداب و سنن تاریخی این منطقه اجرا شده که در حال حاضر در ۸۰ واحد مسکونی در این روستا، الگو‌سازی مسکن […]

 

روستای فارسیان یکی از روستای نمونه کشوری است که در شهرستان آزادشهر واقع شده و دارای بافت بسیار با ارزش و سنتی است و به همین دلیل طرح الگوسازی مسکن روستایی برای حفظ آداب و سنن تاریخی این منطقه اجرا شده که در حال حاضر در ۸۰ واحد مسکونی در این روستا، الگو‌سازی مسکن روستایی انجام شده است.

روستای فارسیان در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی آزادشهر و ۹۰ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است. این روستای کوهستانی، در ارتفاع هزار متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال شرقی به کوه اینجهسو، از شمال غربی به کوه علی کمری و از جنوب شرقی به دره خوجه‌قر محدود می‌شود. رودخانه تیل‌آباد از جنوب روستا می‌گذرد. روستای فارسیان، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

چشم‌انداز ارتفاعات کوه علی کمری و اینجه‌سو با پوشش جنگلی انبوه، مراتع سرسبز مملو از انواع گل‌های رنگارنگ، گستره گیاهان مرتعی و دارویی و نوای دلنشین جریان آب رودخانه تیل‌آباد همراه با زیبایی مناظر اطراف، به خصوص در ۳ فصل اول سال، هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور می‌سازد.

انواع‌‌ آش‌‌ها و غذاهای گوشتی مانند کباب و انواع خورشت‌‌ها در روستا تهیه می‌شود. استفاده از برنج نیز همراه با خورشت‌‌ها و کباب‌‌ها رایج است. انواع لبنیات از قبیل شیر، پنیر، ماست و کره به وفور در روستا یافت می‌شود و مکمل غذایی روستاییان است.

 بیش از یک دهه از آغاز تلاش‌ها برای تبدیل روستای فارسیان به مقصد گردشگری روستایی کشور می‌گذرد و هم‌اکنون این روستای پلکانی گلستان در یک‌قدمی ثبت ملی قرار دارد.

خانه‌های کاه‌گلی و بافت پلکانی روستای فارسیان از توابع بخش چشمه‌ساران آزادشهر، باعث شده روستای فارسیان، روستایی شبیه ماسوله و به عنوان زیبا‌‌ترین روستای پلکانی گلستان شناخته شود.

اما پویایی و جریان زندگی عادی در بین اهالی با پوشش اصیل روستایی فارسیان، را از ماسوله که دیگر تنها نام یک روستا را یدک می‌کشد، متفاوت می‌کند.

 

بافت پلکانی، ساختار قدیمی، بکر بودن و وجود جنگل و چشمه در دل روستا، فارسیان را ناخواسته به روستای هدف گردشگری در استان تبدیل کرده است.