تأسیس شرکت‌های E&P باعث بومی‌سازی بخش بالادستی نفت می‌شود

  کریمی با بیان این‌که امکان انتقال تکنولوژی از مسیر تأسیس شرکت‌های E&P فراهم است، گفت: زمانی می‌توانیم در بالادست نفت بومی‌سازی کنیم که کمک کنیم که شرکت E&P ساخته شود. سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره انتقادات وارده به قراردادهای جدید نفتی مبنی براین‌که سهم زیادی از تولید […]

 

کریمی با بیان این‌که امکان انتقال تکنولوژی از مسیر تأسیس شرکت‌های E&P فراهم است، گفت: زمانی می‌توانیم در بالادست نفت بومی‌سازی کنیم که کمک کنیم که شرکت E&P ساخته شود.

سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره انتقادات وارده به قراردادهای جدید نفتی مبنی براین‌که سهم زیادی از تولید میدان نصیب خارجی‌‌ها می‌شود، گفت: بازار سرمایه‌گذاری نفت و گاز صفر یا صد نیست و شاخصی دارد که آن شاخص‌‌ها باید برای دو طرف بصرفد.

وی در ادامه درباره امکان تأسیس شرکت‌های E&P بر اساس نسل جدید قرارداد‌‌ها اظهار داشت: کسانی که منکر امکان تأسیس شرکت‌های E&P در مسیر قراردادهای جدید نفتی هستند حتماً علاقه‌مند کار با شرکت‌های خارجی هستند.

کریمی با اشاره به سیر تحول و رشد شرکت پتروناس از سال ۱۹۷۳ تصریح کرد: انتظار این است که همه برای توسعه صنعت نفت کمک کنند ضمن این‌که باید گفت زمانی می‌توانیم در بالادست نفت بومی‌سازی کنیم که کمک کنیم که شرکت E&P ساخته شود.

وی همچنین با تأکید بر این‌که انتقال فن‌آوری از مسیر شرکت‌های E&P صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فن‌آوری مقوله پیچیده‌ای است باور من این است با توجه به حمایت‌هایی که دولت از شرکت‌های دانش بنیان، الزام دولت جهت شراکت شرکت‌ها و همچنین آمادگی دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی دانش فنی و تکنولوژی منتقل می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی تأکید کرد: اصل این است که اصالت را در انتقال دانش و تکنولوژی به منابع بخش خصوصی تلقی کنیم یا بخش دولتی این‌که بخش دولتی نمی‌تواند از انتقال تکنولوژی از مسیر شکل‌گیری شرکت‌های E&P بهره‌مند شود صحیح است، اما باید کمک کنیم منابع داخل کشور و بخش خصوصی از این قضیه بهره‌مند شوند که این امکان نیز فراهم است.