پخش قاچاقی؛ علت دستگیری خبرنگار ایرانی در اندونزی!

پخش قاچاقی؛ علت دستگیری خبرنگار ایرانی در اندونزی! خبر دستگیری یک گزارشگر ایرانی در حاشیه بازی‌های آسیایی کاروان خبرنگاران اعزامی به این رقابت‌ها را تحت تأثیر خود قرارداد. به گزارش ورزش سه، این اتفاق در شرایطی رقم خورد که گزارشگران اعزامی صداوسیما برای پوشش این مسابقات از‌ای دی‌کارت خبرنگاری استفاده می‌کنند. شناسه‌ای که تنها مجوز […]

پخش قاچاقی؛ علت دستگیری خبرنگار ایرانی در اندونزی!

خبر دستگیری یک گزارشگر ایرانی در حاشیه بازی‌های آسیایی کاروان خبرنگاران اعزامی به این رقابت‌ها را تحت تأثیر خود قرارداد.

به گزارش ورزش سه، این اتفاق در شرایطی رقم خورد که گزارشگران اعزامی صداوسیما برای پوشش این مسابقات از‌ای دی‌کارت خبرنگاری استفاده می‌کنند. شناسه‌ای که تنها مجوز پوشش خبری بازی‌ها را در خود دارد و هر فعالیتی بیش از آن تخلف و نقض رایت‌رسمی بازی‌ها محسوب می‌شود. با این حال همان‌طور که در روزهای گذشته دیدیم فرستادگان صداوسیما به روش‌های مختلف قصد دور زدن قانون را داشتند و گزارش‌ها و خبرهای ارسالی از آنها از داخل سالن‌های مسابقات که با پیام‌رسان‌هایی مثل ایمو، واتساپ و فیس‌تایم انجام می‌شود در نهایت توجه بازرسان این مسابقه را به خود جلب کرده است.

از آنجایی که حق پخش مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ در اختیار بی‌این اسپورت است و این شبکه مشکلات حل نشده‌ای با صداوسیمای ایران در مورد پخش بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۱۸ دارد، این مسأله به بحث خبرنگاران اعزامی صداوسیما نیز کشیده شده و در شرایطی که گزارشگران صداوسیما باید با کارت‌های گزارشگری در محوطه برگزاری این مسابقات تردد کنند آنها اجباراً با‌ آیدی‌های خبرنگاری وظیفه خودشان را انجام می‌دهند که این مسأله در نهایت پای پلیس اندونزی را به این ماجرا باز کرده و دیروز یکی از خبرنگاران ایرانی در حاشیه برگزاری بازی‌های کبدی توسط مأموران پلیس دستگیر شد.

گزارشگری که مورد بازداشت مأموران امنیتی حاضر در سالن قرار گرفت فرستاده یک شبکه رادیویی است که مشغول تصویربرداری و ارسال گزارش به تهران بود. خانمی که شب گذشته تا ساعت ۳بامداد در بازداشت پلیس اندونزی به سر می‌برد و در نهایت با وساطت مسؤولین سفارت ایران در اندونزی و تعهد آنها قرار شد وی تا روز دوشنبه خاک اندونزی را ترک کند.

این اتفاق بی‌سابقه در شرایطی است که صداوسیمای جمهوری‌اسلامی‌ایران با توجه به اقبال مردمی از پخش بازی‌های آسیایی می‌توانست با پرداخت یک‌میلیون دلار رایت بازی‌های آسیایی را به دست بیاورد و بدون دردسر به پوشش این مسابقات بپردازد، مسابقاتی که ورزشکاران ایرانی کم‌تر توانستند صحنه‌های زیبای مدال‌آوری و افتخارآفرینی خود را با خانواده‌های خود به اشتراک بگذارند چراکه دوربین‌های صداوسیما در ایران قادر به پوشش مراسم توزیع جوایز و حاشیه‌های این بازی‌ها نیستند.

در عین حال به نظر می‌رسد شأن کاروان ورزشکاران ایران بیش از این‌هاست و باید پوشش خبری قاچاقی رقابت آنها کنار گذاشته شود و یک بار دیگر دستورالعمل پرداخت حق پخش مورد بررسی قرار بگیرد، اتفاقی که تلویزیون ایران با توجه به حجم بیننده قادر به تأمین هزینه آنها خواهد بود و در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد.