انعقاد قرارداد جدید تولید ۱۵۰ واگن ریل‌باس برای راه‌آهن

  مدیرعامل ایریکو با بیان این‌که ۹ میلیارد تومان ریالی و ۵ میلیون یورو ارزی از دولت طلب داریم، گفت: به تازگی قرارداد ساخت ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس برای راه‌آهن امضا کرده‌ایم. به گزارش فارس، مرتضی مقدمی در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌الملل حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به تازگی و در قراردادی جدید […]

 

مدیرعامل ایریکو با بیان این‌که ۹ میلیارد تومان ریالی و ۵ میلیون یورو ارزی از دولت طلب داریم، گفت: به تازگی قرارداد ساخت ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس برای راه‌آهن امضا کرده‌ایم.

به گزارش فارس، مرتضی مقدمی در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌الملل حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به تازگی و در قراردادی جدید مقرر شده ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس برای راه‌آهن بسازیم.

وی افزود: رقم این قرارداد ۲۶۰ میلیون یورو است که شریک خارجی ما (هیوندای روتم کره جنوبی) و یا شرکت کره‌ای دیگر فاینانس به همراه می‌آورد.

وی با بیان این‌که مطالبات زیادی از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران داریم، گفت: ‌۹ میلیارد تومان ریالی و ۵ میلیون یورو ارزی از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طلب داریم.

وی بیان کرد: ایریکو در تولید ریل‌باس‌‌ها سال‌های گذشته مشکلاتی داشت قطعاً ریل‌باس‌‌ها در گمرک حدود ۴ سال معطل بود اما در سال گذشته ترخیص شد و به تدریج این قطعات به مجموعه ایریکو وارد شد.

مدیرعامل ایریکو گفت: سال گذشته ۴ رام ریل‌باس در قالب ۱۶ واگن ساختیم و ۴واگن ریل‌باس دیگر منتظر تحویل به‌کارفرما است.

مقدمی گفت: زمانی که قرارداد قبلی ریل‌باس‌‌‌ها منعقد شد که شامل ۱۵۰ دستگاه واگن بود با شرکت رجاء دولتی قرارداد بستیم اما پس از واگذاری رجا به سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد شرکت راه‌آهن ریل‌باس‌‌ها را از ایریکو بخرد و تحویل شرکت‌های بهره‌بردار دهد و این قرارداد ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس که از حدود ۱۰ سال پیش منعقد شده بود تغییر کرد و تولیدات تحویل راه‌آهن شد.

وی افزود: در قرارداد اولیه مدت اجرا ۵۶ ماه در ۱۵۰ دستگاه واگن بود اما به دلیل مشکلات گمرکی این قرارداد با تأخیر مواجه شد چون پیمانکار (دولت) در ترخیص قطعات با ما همکاری نکرد.

مدیرعامل ایریکو بیان کرد: البته طرف خارجی ایریکو در قرارداد ریل‌باس‌‌ها که همان شرکت کره جنوبی است هنوز از کارفرما طلب دارد که رقم هنگفتی است.

مقدمی افزود: از قرارداد قبلی ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس ۷۲ دستگاه واگن شامل ۱۸ قطار را تحویل داده‌ایم.

وی افزود: به تازگی نیز همان‌گونه که گفته شد در قراردادی جدید با راه‌آهن ۱۵۰ دستگاه واگن جدید ریل‌باس تحویل راه‌آهن می‌دهیم که رقم این قرارداد ۲۶۰ میلیون یورو است و پروژه با همکاری شریک خارجی ایریکو (روتم کره جنوبی) انجام می‌شود.

مدیرعامل ایریکو گفت: تا پایان سال ۹۳ کارخانه ایریکو شرایط نامناسبی داشت اما توانستیم با بازسازی ناوگان و اجرای دوباره پروژه‌ها شرایط را تسهیل کنیم.

مقدمی با بیان این‌که تا سال گذشته فقط ۲۵ درصد ظرفیت ایریکو فعال بود، گفت: امکان این را داریم که در یک شیفت کاری ۱۰۰ واگن مسافری و در دو شیفت کاری ۲۰۰ واگن مسافری بسازیم.

وی اضافه کرد: ۱۰۵ دستگاه واگن باری لبه‌بلند برای شرکت نورالرضا و ۳۰ دستگاه واگن باری لبه‌کوتاه برای ذوب‌آهن ساختیم که از قرارداد دوم ۱۶ دستگاه تحویل شده و ۱۴ دستگاه دیگر در خط تولید است.

مدیرعامل ایریکو اظهار داشت: در قرارداد قبلی ریل‌باس‌‌ها اگر دولت تزریق اعتبار مناسب کند ۶۸ واگن باقیمانده را تا پایان امسال تحویل می‌دهیم.

وی با بیان این‌که ایریکو کماکان زیان‌ده است، گفت: اغلب شرکت‌های واگن‌ساز در ایران به سوددهی نرسیده است.

مدیرعامل ایریکو افزود: واگن‌سازهای تداخلی با استانداردهای بین‌المللی کار می‌کنند و قیمت تمام شده ما نسبت به خارجی‌‌ها قطعاً کم‌تر است؛ ما ۱۲۰ واگن مترو برای خط دوم متروی کرج و ۱۳۵ دستگاه واگن برای خط یک متروی شیراز می‌سازیم که البته فعلاً پروژه‌ها متوقف است اما در همین پروژه ساخت واگن مترو ۴۰ درصد بومی‌سازی انجام داده‌ایم و ۶۰ درصد هم واردات داریم که در بخش واردات قیمت تجهیزات یکسان است و در ۴۰ درصد تولید داخل سعی می‌کنیم قیمت تمام شده نسبت به خارجی‌‌ها کم‌تر باشد و در کل ۸ درصد نرخ‌های ما پایین‌تر از نرخ‌های خارجی‌‌‌ها است.

وی با انتقاد از حمایت وافر از صنعت خودروسازی و عدم حمایت از صنعت واگن‌سازی گفت: متأسفانه تعرفه واردات واگن در کشور ما بسیار پایین و ۱۵ درصد است در حالی که تعرفه واردات خودرو در کشور ما بسیار بالا است و تولیدکنندگان داخل هم قبل از تحویل خودرو پول نقد می‌گیرند و ما یک مدل خودرو را سالیان سال تولید می‌کنیم اما در تولید واگن مشتری دولت است و منابع مالی هم محدود است این نقش آشکار عدالت در حمایت از صنعت محسوب می‌شود.

مقدمی گفت: در حال حاضر همه نوع بوژی در ایریکو تولید می‌شود و تولید بوژی را بومی‌سازی کرده‌ایم اما حمایت از این صنعت بسیار ضعیف است؛ چرا تعرفه واگن بسیار کم و ۱۴ درصد باشد؟

 

وی گفت: ما با واگن‌ساز‌های خارجی به راحتی امکان رقابت داریم اما باید جذابیت خرید از خارج کم شود ما نمی‌خواهیم تعرفه‌ها افزایش یابد و قیمت ما مثل خودرو توجیه‌پذیر باشد. سعی می‌کنیم در بازار رقابتی محصول با کیفیت و با نرخ‌ کم‌تر ارایه دهیم.