خبر خوش برای ساکنین کرج با رونمایی از نقشه مقدماتی گسل‌های این شهر

خبر خوش برای ساکنین کرج با رونمایی از نقشه مقدماتی گسل‌های این شهر معدن وزمین -گسل‌ها شکستگی‌هایی در پوسته‌زمین هستند که در طول آنها تغییرشکل‌های قابل‌توجهی ایجاد شده است. گاهی اوقات گسل‌های کوچک در ترانشه‌های جاده، جایی که لایه‌های رسوبی چند متر جابه‌جا شده‌اند، قابل تشخیص هستند. گسل‌هایی در این مقیاس و اندازه معمولاً به‌صورت […]

خبر خوش برای ساکنین کرج با رونمایی از نقشه مقدماتی گسل‌های این شهر

معدن وزمین -گسل‌ها شکستگیهایی در پوسته‌زمین هستند که در طول آنها تغییرشکل‌های قابل‌توجهی ایجاد شده است. گاهی اوقات گسل‌های کوچک در ترانشه‌های جاده، جایی که لایه‌های رسوبی چند متر جابه‌جا شده‌اند، قابل تشخیص هستند. گسل‌هایی در این مقیاس و اندازه معمولاً به‌صورت تک‌گسیختگی جدا اتفاق می‌افتد. در مقابل گسل‌های بزرگ، شامل چندین صفحه گسل درگیر می‌باشند. این منطقه‌های گسله، می‌توانند چندین کیلومتر پهنا داشته باشند و معمولاً از روی عکس‌های هوایی راحت‌تر قابل تشخیص هستند تا سطح زمین.

در واقع حضور گسل در یک منطقه نشان می‌دهد که در یک زمان گذشته، در طول آن جابه‌جایی رخ داده است. این جابه‌جایی‌‌ها می‌توانسته یا به‌صورت جابه‌جایی آرام باشد که هیچ گونه لرزشی در زمین ایجاد نمی‌کند و یا این‌که به‌صورت ناگهانی اتفاق بیفتد که جابه‌جایی‌های ناگهانی در طول گسل‌ها عامل ایجاد اغلب زلزله‌ها است.

ساخت‌وساز در پهنه‌های گسلی براساس تجربیات جهانی امکان‌پذیر است اما با اعمال ضوابط فنی خاص مهندسی و اعمال برخی محدودیت‌ها در بلندمرتبه‌سازی و برخی کاربری‌های خاص که کم‌وکیف این ضوابط باید در قالب ضوابط جدید و آیین‌نامه ویژه ساخت‌وساز در پهنه‌های گسلی از سوی کمیته دائمی استاندارد ۲۸۰۰ ابلاغ شود که البته در ویرایش چهارم استاندارد ۲۸۰۰ ملاحظاتی در این زمینه ارایه شده که بیانگر کلیات است.

صرف‌نظر از شدت و میزان تخریب زلزله‌ها، واقعیت این است که فرهنگ ایمن‌سازی بنا‌ها هنوز در استان البرز و دیگر مناطق کشور جا نیفتاده و به رغم تکرار زمین لرزه‌ها، عمق احساسات یا ترس و هیجان به یک محدوده زمانی ختم می‌شود.

طبق اسناد کارشناسانه طول گسل‌های البرز ۴۰۰ کیلومتر است که بیش‌تر این گسل در محدوده شهری شناسایی شده‌اند، گسل داخل شهر «رورانده» واقع در شمال تهران – کرج با امتداد ۳۰ درجه در جنوب تا کلاک، گسل باغستان؛ امتداد شمال ۱۱۰درجه جنوب از جوادآباد تا کردان، گسل عظیمیه «رورانده» ۱۱۰ درجه جنوب‌شرق تا جاده چالوس شامل حسن‌آباد -عظیمیه و جاده‌چالوس، گسل حصارک «رورانده» از حصارک تا کردان، گسل شمال «رورانده» در اسلام‌آباد از شمال بیمارستان کودکان تا ۴۵متری طالقانی، گسل طالقانی شمالی از پل میدان برغان و زیرگذر اداره برق کرج تا قسمت بالای خیابان ملاصدرا و گسل «رورانده» فردیس به سمت جنوب تا اشتهارد از عمده‌‌ترین گسل‌های البرز هستند.

کلانشهر کرج چهارمین کلانشهری در کشور است که طرح اولیه تدقیق گسل آن تهیه شده است.

تهیه نقشه پهنه گسلی کرج به عنوان پیش‌نیاز و مبنای کار طرح تدقیق گسل‌ها در کلانشهرکرج محسوب می‌شود و برای استفاده در کاربری‌های شهری نیازمند به‌روزرسانی و انجام مطالعات تکمیلی در مقیاس شهری است.

هدف از تهیه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران اعمال برخی محدودیت‌ها در ساختمان‌ها با کاربری‌هایی با اهمیت زیاد و در صدور مجوز و ساخت‌وساز براساس ضوابط و آیین‌نامه‌های ویژه است نه ممنوعیت ساخت‌وساز در این پهنه‌ها.

 

رونمایی از نقشه مقدماتی گسل‌های محدوده طرح تفصیلی شهر کرج و پیرامون آن

در همین رابطه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با کمک مرکز پژوهش‌های کاربردی این سازمان، نقشه‌ای که در راستای طرح دقیق‌سازی گسل‌های فعال کلانشهرکرج، به همت کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی گردآوری و تدوین شده، در دهمین جلسه کمیته دقیق‌سازی و تعیین حرائم گسل شهر کرج، رونمایی و در این مرحله تصویب شد.

براساس این گزارش، در این جلسه حضور فریبرزقریب، رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، علی‌بیت‌الهی، دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و شهرسازی، شکوری سرپرست اداره بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان البرز، دانشگاهیان و اعضای کارگروه مخاطرات زلزله استان البرز و کمیته دقیق‌سازی و تعیین حرائم گسل‌های کرج در سالن کنفرانس اداره کل راه و شهرسازی استان البرز برگزار شد.

براساس این گزارش؛ نقشه مذکور به عنوان پیش‌نیاز و مبنای کار طرح تدقیق گسل‌ها در کلانشهرکرج محسوب می‌شود و برای استفاده در کاربری‌های شهری نیازمند به‌‌روزرسانی و انجام مطالعات تکمیلی در مقیاس شهری است.

شایان ذکر است؛ بازنگری و دقیق‌سازی گسل‌های ۵ کلانشهر بزرگ کشور از مرداد ماه سال ۱۳۹۵ با تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار و مصوب شد نقشه گسله‌های شهرهای بزرگ تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان بازنگری، تدقیق و نرخ لغزش آنها تعیین شود.

این پروژه هم‌اکنون در فاز مقدماتی (گردآوری و بررسی داده‌‌های موجود) قرار دارد و در صورت تأمین اعتبارات مالی برای مراحل بعدی، بررسی عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای، مطالعات میدانی و مطالعات تکمیلی مانند مطالعات ژئوفیزیکی، سن‌سنجی و دیرینه لرزه‌شناسی، انجام خواهد شد.