ظرفیت ۱۰۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در کشور داریم

  معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این‌که ظرفیت ریل گذاری هزار کیلومتر خط آهن در شبکه ریلی وجود دارد، گفت: تکمیل کریدور ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا در دستور کار قرار دارد. محمد نصر آزادانی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به این‌که اگر منابع مالی تأمین شود، پتانسیل این را […]

 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این‌که ظرفیت ریل گذاری هزار کیلومتر خط آهن در شبکه ریلی وجود دارد، گفت: تکمیل کریدور ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا در دستور کار قرار دارد.

محمد نصر آزادانی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به این‌که اگر منابع مالی تأمین شود، پتانسیل این را داریم که حداقل ۶۰۰ کیلومتر ریل گذاری در کشور داشته باشیم، گفت: در صورت تأمین منابع مالی تا اواسط سال ۹۶ ظرفیت ریل گذاری هزار کیلومتر خط آهن در شبکه ریل گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در ۱۰ سال گذشته با وجود افزایش قیمت نفت، سالانه در کشور به‌طور متوسط ۱۸۰ کیلومتر خط آهن ساخته‌ایم، افزود: اما تلاش ما این است که در سال‌جاری به رقم مناسبی برسیم و ۱۸۰۰ کیلومتر خط آهن بسازیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این‌که در صورت تأمین منابع مالی ۶۰۰ کیلومتر خط آهن را ریل گذاری می‌کنیم، افزود: برای تولید ریل ملی با ذوب آهن اصفهان تفاهم‌نامه‌ای داریم که امیدواریم به اجرا برسد.

نصر آزادانی با بیان این‌که قرار بود آن‌ها ریل را تا شهریور ۹۴ به تولید برسانند و ما هم خریدهای خارجی را متوقف کنیم، اظهار داشت: پروژه به اجرا نرسید و ما با استفاده از مجوز ترک تشریفات خرید ۱۵۰ هزار تن ریل از خارج که از دولت قبل داشتیم، ۳۰ هزار تن ریل وارد کردیم.

وی با اعلام این‌که‌ امیدواریم تا تابستان امسال پروژه احداث ریل ملی به پایان برسد، گفت: البته ظرفیت تولید ریل داخل جوابگوی نیازهای ریلی کشور نیست، چرا که باید سالانه ۵۰۰ کیلومتر خط آهن بهسازی و بازسازی شود.

این مقام مسؤول با اشاره به این‌که برای ساخت یکهزار کیلومتر راه‌آهن ۱۲۰ هزار تن ریل نیاز داریم، گفت: این میزان غیر از مصرف ریل در مترو و خطوط فرعی، برای اتصال صنایع به خط آهن سراسری است.

نصر آزادانی به احداث کریدور قزوین-رشت-انزلی-آستارا اشاره کرد و گفت: این کریدور به عنوان کریدور غرب دریای خزر، خط آهن این منطقه را تکمیل می‌کند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به کریدورهای ترانزیتی ریلی ملایر، کرمانشاه، خسروی و چابهار-زاهدان-مشهد، اشاره کرد و افزود: این کریدور‌ها از اولویت‌های ما محسوب می‌شود، همچنین اتصال مراکز استان به راه‌آهن سراسری مانند اتصال همدان-کرمانشاه‌ـ ارومیهـ تبریز و رشت، امسال دنبال می‌شود.