کشاورز باید طبق میزان تولید داخلی و مازاد صادراتی برنامه‌ریزی کند

  عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که گوجه فرنگی۲۰۰ تومان زیر قیمت تمام بفروش می‌رسد، گفت: نیازسنجی کاشت در تولید و صادرات کشاورزی باید نهادینه شود تا کشاورز بر طبق میزان تولید داخلی و مازاد صادراتی برنامه‌ریزی کند.  به گزارش خانه ملت، محمدرضا امیری کهنوج درباره وضعیت گوجه فرنگی کاران […]

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که گوجه فرنگی۲۰۰ تومان زیر قیمت تمام بفروش می‌رسد، گفت: نیازسنجی کاشت در تولید و صادرات کشاورزی باید نهادینه شود تا کشاورز بر طبق میزان تولید داخلی و مازاد صادراتی برنامه‌ریزی کند.

 به گزارش خانه ملت، محمدرضا امیری کهنوج درباره وضعیت گوجه فرنگی کاران در کشور، گفت: متأسفانه گوجه کاران توانایی پرداخت هزینه‌های جاری محصول را ندارد، زیرا زمانی که هزینه فروش با تولید همخوانی ندارد کشاورز حتی نمی‌تواند هزینه چیدن محصول را پرداخت کند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هزینه حمل‌ونقل یکی از عواملی است که هزینه تولید محصول را افزایش داده است؛ زیرا کشاورز با توجه به هزینه بالای تولید باید بهای بالایی نیز در راستای حمل و نقل محصول پرداخت کند تا بتواند محصول را به مبادی شهر برای فروش انتقال بدهد.

 وی با بیان این‌که نظارت کافی بر میزان کشت در صنعت کشاورزی وجود ندارد، ادامه داد: به‌طور مثال ما در کشت اول پیاز در اوایل بهمن ماه ۹۴ نرخ پیاز مناسب بود، اما در کشت دوم پیاز که ۳ ماه پس از کشت اول عملیاتی شد ما شاهد نرخ نزولی پیاز در بازار میوه در کشور بوده‌ایم.

امیری کهنوج افزود: قبل از کشت محصول جهاد کشاورزی باید مصرف کشور را برآورد کنند و این درحالی است که باید به‌طورمثال میزان تولید داخلی پیاز در کشور بر آورد شود و برمبنای مازاد تولید نیز باید محورهای صادرات فعال شود.

تولید بر طبق نیاز لازمه صنعت کشاورزی است

نماینده مردم کهنوج در مجلس، تصریح کرد: باید زمانی هزینه جاری کشاورزی را برای کشت محصول در نظر بگیریم که از میزان تولید برطبق نیاز به تولید در صنعت کشاورزی آگاهی کافی داشته باشیم؛ زیرا اگر این عرضه و تقاضا رعایت نشوند؛ بدیهی است که چرخه اقتصادی صنعت کشاورزی هدفمند نمی‌چرخد و این درحالی است که ما باید مازاد تولید داخلی را نیز در چرخه صادرات قرار دهیم.

وی، یادآورشد: آمایش نیاز اساسی صنعت کشاورزی است، برای ایجاد ضمانت اجرایی برای کشاورز لازم است که دولت نهادهای کشاورزی از جمله کود، بذر و دیگر نهادهای کشاورزی را برای کاشت، داشت و برداشت محصول را برای کشاورز مهیا کند، اما در مقابل از کشاورز بخواهد میزان کشت محصول را بر طبق نیاز به تولید درنظر بگیرد.

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که هزینه تولید تمام شده گوجه‌فرنگی کیلویی ۴۰۰ تومان اما ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد، گفت: هزینه تولید با نرخ فروش همخوانی ندارد، بنابراین بدیهی است که کشاورز متضرر می‌شود.