رانت دولتی مولد اقتصاد غیررسمی

  رییس اتحادیه پیسکسوتان خانه کارگر می‌گوید اقتصاد رانتی که خواسته و ناخواسته همواره از ناحیه دولت‌‌‌ها تقویت می‌شود موجب گسترش اقتصاد غیررسمی شده است. حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به این‌که ۴۵ درصد از نقدینگی کشور در بخش اقتصاد غیررسمی وجود دارد، اظهار‌ داشت: دولت‌‌‌ها به صورت ناخواسته برای اقتصاد رسمی […]

 

رییس اتحادیه پیسکسوتان خانه کارگر می‌گوید اقتصاد رانتی که خواسته و ناخواسته همواره از ناحیه دولت‌‌‌ها تقویت می‌شود موجب گسترش اقتصاد غیررسمی شده است.

حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به این‌که ۴۵ درصد از نقدینگی کشور در بخش اقتصاد غیررسمی وجود دارد، اظهار‌ داشت: دولت‌‌‌ها به صورت ناخواسته برای اقتصاد رسمی نا‌امنی به وجود آوردند تا در مقابل اقتصاد غیررسمی گسترش یابد.

وی تصریح‌ کرد: شفاف نبود قوانین و فرار از قوانین از سوی عده‌ای که مورد حمایت نهادهای دولتی و شبه دولتی قرار دارند موجب شده که اقتصاد غیررسمی در تمامی بخش‌ها گسترش یابد از این‌رو اگر می‌خواهیم از اقتصاد غیررسمی گذر کنیم باید در ابتدا به نا‌امنی شغلی پایان دهیم.

صادقی از فرار مالیاتی، گسترش مناطق آزاد و کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر و ۵ نفر که از شمول قانون کار خارج هستند به عنوان گلوگاه‌های اقتصاد غیررسمی یاد کرد و افزود: روز به روز شاهد این هستیم که بخش غیررسمی اقتصاد به علت افزایش تصویب قوانین دست‌و پاگیر و کم‌رنگ شدن قوانین مربوط به حمایت‌های اجتماعی از نیروی کار گسترش می‌یابد.

وی در عین حال به همایشی که در روز ۲۰ اردیبهشت با عنوان‌گذار از اقتصاد غیررسمی به رسمی با حضور وزیر کار، مسؤولان این وزارتخانه و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد، اشاره کرد و در نقد آن گفت: هر ساله این همایش‌ها با صرف هزینه‌های قابل توجه از سوی متولیان آن برگزار می‌شود اما در نهایت چون آسیب‌شناسی دقیقی صورت نگرفته در نتیجه اتفاق خاصی‌هم رخ نمی‌دهد.

صادقی ادامه ‌داد: اگر قصد و هدف گذر از اقتصاد غیررسمی به اقتصاد رسمی است باید هر چه سریع‌تر مؤلفه‌های گسترش اقتصاد غیررسمی توسط کار‌شناسان مستقل حوزه کار بررسی شود تا بتوان به این نتیجه رسید که در نظر گرفتن چه اصلاحاتی به محو اقتصاد پنهان کمک می‌کند. زیرا بیش‌ترین آسیبی که در این خصوص متوجه کارگران غیررسمی است ناشی از گسترش قاچاق و رانت است.

 

رییس اتحادیه پیسکسوتان خانه کارگر از رویکرد صدا و سیما در بحث اقتصاد غیررسمی انتقاد کرد و افزود: صدا و سیما در این سال‌ها مجالی به ‌کار‌شناسان مستقل نداده تا نظرات خود را برای‌ گذار از اقتصاد غیررسمی ارایه دهند و به تریبون را در اختیار عده‌ای گذاشتند که چندان دلسوز نیستند و در گسترش اقتصاد غیررسمی خواسته یا نا‌خواسته دست داشته‌اند.