قطعهسازان در وضعیت مبهمی قرار دارند رییس انجمن قطعهسازان استان البرز با بیان اینکه بخش زیادی از نقدینگی سرگردان در کشور به سمت بازار خودرو آمده است گفت: به همین دلیل اگر ۲۰هزار خودرویی که سایپا اعلام کرده به فروش خواهد گذاشت وارد سایت خرید شود تمام آن ظرف مدت ۱۵ دقیقه به فروش خواهد […]
قطعهسازان در وضعیت مبهمی قرار دارند
رییس انجمن قطعهسازان استان البرز با بیان اینکه بخش زیادی از نقدینگی سرگردان در کشور به سمت بازار خودرو آمده است گفت: به همین دلیل اگر ۲۰هزار خودرویی که سایپا اعلام کرده به فروش خواهد گذاشت وارد سایت خرید شود تمام آن ظرف مدت ۱۵ دقیقه به فروش خواهد رفت.
علی فراهانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به مشکلاتی که اخیراً در صنعت خودروسازی و قطعهسازی به وجود آمده است گفت: پیش از وضعیت کنونی حدود ۱۸۰ واحد قطعهسازی در استان البرز فعال بود؛ اگرچه برآورد دقیقی از تعداد قطعهسازیهای تعطیل شده در این مدت وجود ندارد اما به نظر میرسد تاکنون ۳۰ واحد قطعهساز در استان تعطیل شده باشد.
فراهانی افزود: تعدادی از واحدها نیز دست به تعدیل نیرو زدهاند؛ بر همین اساس میتوان گفت که در حالحاضر بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در صنعت قطعهسازی استان البرز مشغول بهکار هستند.
وی با بیان اینکه قطعهسازیهای استان وضعیت خوبی ندارند خاطرنشان کرد: این وضعیت به دلیل نوسان ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و پایین آمدن تولید خودرو به وجود آمده است.
فراهانی خاطرنشان کرد: قرار بود دولت به قطعهسازیها هم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد؛ مدتی هم اختصاص داده شد اما دوباره تصمیم تغییر کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی شامل قطعهسازیها نشد. ما در وضعیت مبهمی قرار داریم و نمیدانیم باید چکار کنیم؛ قطعهسازی و خودروسازی مجموعاً ۲۷ درصد از ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص دادهاند و در زمینه اشتغال صنعتی در جایگاه دوم قرار دارند اما متأسفانه وارد بحران شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: خودروسازان در سالجاری قصد داشتند ۲۰۰ هزار خودرو به تولیدات خود اضافه کنند اما نه تنها این محقق نشد بلکه تولید خودرو کاهش نیز یافت و همین وضعیت ما را پیچیدهتر کرده است.
فراهانی یکی از مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد را بدهی خودروسازان به قطعهسازی عنوان و اعلام کرد: آن چیزی که من از رقم این بدهی شنیدهام بین ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: خودروسازان معتقدند برای بهبود این وضعیت، قیمت خودرو باید از وضعیت تحمیلی شورایرقابت خارج و به حاشیه بازار نزدیک شود تا اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه از بین برود و دلالی در این میان کمتر شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.