لاستیک سهمیهای شد؟ عرضه لاستیک توسط نمایندگیهای فروش به صورت آنلاین انجام میشود. بهطوری که متقاضی تنها قادر به ثبتنام تعدادی محدود لاستیک بوده و خرید و انبار کردن آن ممکن نیست. به گزارش عصرایران؛ بازار قطعات خودرو هم از اواسط خرداد با تلاطم روبهرو شد. برای نمونه لاستیک خودروی سواری کرهای از ۴۷۰ هزار […]
لاستیک سهمیهای شد؟
عرضه لاستیک توسط نمایندگیهای فروش به صورت آنلاین انجام میشود. بهطوری که متقاضی تنها قادر به ثبتنام تعدادی محدود لاستیک بوده و خرید و انبار کردن آن ممکن نیست.
به گزارش عصرایران؛ بازار قطعات خودرو هم از اواسط خرداد با تلاطم روبهرو شد. برای نمونه لاستیک خودروی سواری کرهای از ۴۷۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.
آنگونه که رییس انجمن قطعات خودرو به پولنیوز میگوید: قیمت لاستیک خارجی در بازار در برخی موارد تا ۸۰ درصد هم گرانتر شده است. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که براساس لیست بانکمرکزی، ۲۹ شرکت برای واردات لاستیک سواری ارز دولتی دریافت کردهاند و دولتمردان احتکار و کمبود عرضه را دلیل نجومی شدن قیمتها میدانند. اما فعالان بازار دلیل دیگری برای گرانی لاستیک اعلام میکنند.
حلوایی، عضو سابق انجمن تایر ایران اینباره به پولنیوز میگوید: واردات لاستیک هماکنون براساس ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان انجام میشود در حالیکه پارسال دلار ۳۷۰۰ تومان بود. از طرفی افزایش هزینههایی همچون حملونقل به دلیل تحریم کشتیرانی موجب شده که قیمت تمام شده واردات لاستیک چند برابر شود.
افزایش تعرفه واردات از دیگر دلایلی است که این فعال بازار معتقد است به گرانیها دامن زده است. به گفته حلوایی، تعرفه واردات لاستیک طی سالجاری برای خودروهای سواری از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد و تایرهای باری از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه میگرفت اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه خواهد شد. همین مسأله خود به تنهایی قیمتها را ۱۵ درصد بالاتر برد.
۲۰۰ حلقه لاستیک در انبار، احتکار نیست
مبارزه با احتکار لاستیک کلید خورد. وزارت صنعت در حالی اجرای طرحی به نام افق را کلید زده که فعالان بازار میگویند این روزها فروش لاستیک توسط نمایندگیهای فروش به صورت آنلاین انجام میشود. بهطوری که متقاضی تنها قادر به ثبتنام تعدادی محدود لاستیک بوده و امکان خرید و انبار کردن آن ممکن نیست. حلوایی در رابطه با ادعای احتکار لاستیک گفت: اینکه یک فروشگاه ۲۰۰ یا ۳۰۰ حلقه لاستیک داشته باشید یک اتفاق طبیعی است و نمیتوان اسم آن را احتکار گذاشت.
به گفته او، میزان تولید لاستیک تمامی برندهای داخلی به غیر از بارز به دلیل سخت شدن تأمین مواد اولیه کاهش پیدا کرده و میزان عرضه نسبت به سالهای قبل کمتر شده است.
نیاز به ۴۰۰ هزار تن لاستیک در سال
براساس آمار ارایه شده از سوی پلیس راهور جدای از خودروهای نظامی و انتظامی بیش از ۲۰میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بینالمللی نیازمند سالانه ۴۰۰ هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستیم. این در حالی است که تولیدات داخل کشور تنها ۲۵۰ هزار تن است و مابقی نیاز کشور یعنی حدود ۱۵۰ هزارتن آن از محل واردات تأمین میشود.
خطر قاچاق لاستیکهای تاریخ گذشته
در سال ۹۴و۹۵ حدود ۱۰۸ هزار تن واردات رسمی تایر داشتیم. اما این در سال ۹۶ این رقم به ۱۲۶هزار تن رسید که به معنای کمتر شدن حجم قاچاق است. اما نگرانی انجمن این است که با اعمال تعرفههای جدید و افزایش هزینهها بازار به سمت کالای قاچاق و لاستیکهای بیکیفیت و تاریخ گذشته چینی تمایل پیدا کند زیرا با این تعرفه و هزینهها، قاچاق کاملاً صرفه اقتصادی دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.