نویسنده: بورچاک اینل در مقاله زیر، بورچاک اینل، رییس امور نظارت بر بازار فدراسیون بورسهای اوراق بهادار اروپا، نحوه کاربرد چارچوب نظارتی جدید اروپا در ابزارهای مشتقه کالا را بررسی میکند. این مقاله با بررسی نظام جدید، بهطور کلی مشکلات ابزارهای مشتقه و بهخصوص ابزارهای مشتقه کالایی را بررسی مینماید. اگرچه برخی ازمقررات رفتار […]
نویسنده: بورچاک اینل
در مقاله زیر، بورچاک اینل، رییس امور نظارت بر بازار فدراسیون بورسهای اوراق بهادار اروپا، نحوه کاربرد چارچوب نظارتی جدید اروپا در ابزارهای مشتقه کالا را بررسی میکند. این مقاله با بررسی نظام جدید، بهطور کلی مشکلات ابزارهای مشتقه و بهخصوص ابزارهای مشتقه کالایی را بررسی مینماید.
اگرچه برخی ازمقررات رفتار تجاری در مورد مشتریان حرفهای اعمال نمیشوند، برخی از مهمترین مقررات از قبیل بهترین شیوه اجرا را نمیتوان نادیده گرفت، مگر اینکه مشتری دارای برخی از ویژگیهای مناسب از قبیل سقفهای کمی باشد و بپذیرد که با وی به عنوان یک شریک تجاری واجد شرایط رفتار شود. به هر حال، برای هر بخش از بازار باید مقررات متفاوتی اعمال شود. مقررات رفتار تجاری را میتوان برای شرکای تجاری واجد شرایط نادیده گرفت.
یکی دیگر از ویژگیهای جالب دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی، ساختار جدید آزمون تناسب و ارایه خدمات و محصولات به مشتریان است. براساس دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی به موجب ساختار سه سطحی که اخیراً ایجاد شده است، شرکتهای سرمایهگذاری باید در هنگام ارایه مشاوره سرمایهگذاری یا مدیریت سبد سرمایه که در ماده (۴) ۱۹ تشریح شده، امکان استمرار ارایه خدمات سرمایهگذاری و ابزارهای مالی به مشتری را ارزیابی کند؛ (۲) در صورتی که این خدمات سرمایهگذاری را ارایه نمیدهد، مناسب بودن یک خدمت سرمایهگذاری یا محصول را بر اساس مندرجات ماده (۵) ۱۹ دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی ارزیابی کند؛ یا (۳) در صورت تحقق برخی شرایط خاص (مثلاً آغاز ارایه خدمات توسط مشتری)، محصول مورد نظر را براساس ماده (۶) ۱۹ این دستورالعمل به مشتری پیشنهاد نماید. شایان ذکر است که ماده (۶) ۱۹ تنها محصولات «غیرپیچیده» را پوشش میدهد.
اگرچه درباره پیچیدگی قراردادهای مشتقه بحثهایی صورت گرفته است (مانند بحثهایی که درباره ابزارهای مشتقه معامله شده در بورس مطرح بود)، به موجب سنجههای سطح ۲، در صورتی که این ابزارها تنها برای اجرا بهکار روند پیچیده محسوب میشوند و تنها با استفاده از آزمون تناسب قابل ارایه هستند.
در نهایت، محدوده اجرای این دستورالعمل با عرصههای مشخصتر فعالیتهای بازارهای نظارت شده و سیستمهای معاملاتی چندوجهی نیز از نظر فعالیتهای آنها در زمینه ابزارهای مشتقه ارتباط دارد. این دستورالعمل طیفی از فعالیتهای یک بازار نظارت شده و سیستمهای معاملاتی چند وجهی را پوشش میدهد. در برخی موارد، ماهیت دقیق کاربرد این مقررات در معاملات قراردادهای مشتقه با جستجو در سطوح ۱ و ۲ مشخص میشود. برای مثال به موجب قوانین اصلی، بازارهای نظارت شده باید در ارتباط با پذیرش ابزارهای مالی در معاملات از مقررات روشن و شفافی برخوردار باشند، و در مورد ابزارهای مشتقه، این قوانین باید بهویژه تضمین کنند که طراحی قرارداد، قیمتگذاری مناسب و تحقق شرایط تسویه مناسب را میسر میسازد. سطح ۲ تعریف روشنتری از تعهدات بازارهای نظارت شده ارایه میدهد.
نتیجهگیری
قوانین بازارهای اوراق بهادار اتحادیه اروپا که در ۵ سال گذشته به تصویب رسیدند کاملاً گستردهاند و عملکرد بازارها را دگرگون میسازند، اما هنوز برای قضاوت درباره تأثیرگذاری آنها بر بازار زود است. در این قانون برخلاف قانون پیشین، برخی از ابزارهای مشتقه کالایی مشمول دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی هستند و این بدان معناست که از نوامبر سال ۲۰۰۷ شرکتهایی که با این ابزارها معامله میکردند باید مجوز دریافت مینمودند و رفتار خود را با مقررات دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی منطبق سازند، مگر اینکه مشمول یکی از این معافیتها باشند.
برخی از مندرجات مقررات جدید برای شرکتهای سرمایهگذار و بورسها به همان ترتیب که درباره سهام یا اوراق قرضه اعمال میشوند، درباره ابزارهای مشتقه نیز کاربرد دارند. ولی روشن ساختن نحوه اعمال برخی از این مقررات از قبیل بهترین شیوه اجرا در سطح ملی و یا اروپا، تلاش بیش تری را طلب میکند. در عین حال، فعالان بخش ابزارهای مشتقه برای توجه به گزارشهای بررسی متعددی که کمیسیون از سال ۲۰۰۷ ارایه میدهد دلیلی خواهند داشت. این گزارشها به بررسی امکان کاربرد مقررات شفافیت در بخش ابزارهای مشتقه و تداوم ممنوعیت انجام معامله برای نفع شخصی کارگزار با حسابهای خود در ابزارهای مشتقه کالا میپردازند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.