چند نکته برای افزایش عمر لاستیک خودرو همانگونه که بعد از یک پیادهروی طولانی یا دویدن پرفشار پاها احساس خستگی و رنج میکند، لاستیک خودروها نیز پس از پیمودن مسافت مشخصی، فرسوده میشوند و نیاز به تعویض یا جابهجایی دارند اما با رعایت نکاتی طلایی که در این مطلب به آنها اشاره خواهد شد میتوانید […]
چند نکته برای افزایش عمر لاستیک خودرو
همانگونه که بعد از یک پیادهروی طولانی یا دویدن پرفشار پاها احساس خستگی و رنج میکند، لاستیک خودروها نیز پس از پیمودن مسافت مشخصی، فرسوده میشوند و نیاز به تعویض یا جابهجایی دارند اما با رعایت نکاتی طلایی که در این مطلب به آنها اشاره خواهد شد میتوانید عمر آنها را افزایش دهید.
با رعایت و انجام این ۷ نکته عمر لاستیک خودرویتان را زیاد کنید.
۱- باد چرخها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید
توجه داشته باشید تغییر دما باعث میشود فشار باد لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتیگراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.
خود لاستیکها نیز به مرور کم باد میشوند. مثلاً هر ماه بهطور متوسط، لاستیک خودرو ۲psi از فشار باد خود را از دست میدهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت میپذیرد.
در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچکس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمیتواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.
برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجههای باد که آپاراتیها بهکار میبرند دقیق نیستند زیرا بهطور دائم در معرض ضربه هستند و به طرز صحیحی نگهداری نمیشوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت «سرد» اندازه گرفته شود، یعنی خودرو حداقل ۳ ساعت متوقف بوده و یا کمتر از دو کیلومتر طی مسیر کرده باشد.
معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتیگراد افزایش مییابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، در عمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.
۲- تایرها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید
هرگونه ساییدگی غیرمعمول میتواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.
۳- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابهلای آج گیر کرده باشد، آن را خارج کنید
این اجسام میتوانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.
۴- تنظیم بودن چرخها
تنظیم بودن چرخها به معنی آن است که همه چرخهای خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمیتواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن میشود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم میکند.
برای اطمینان از تنظیم بودن چرخها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.
۵- بالانس تایرها
بهطور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن بهطور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته میشود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب میشود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.
اگر در فرمان لرزش احساس میکنید احتمالاً چرخهای جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش میبینید چرخهای عقب از بالانس خارج شدهاند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخها اطمینان پیدا کنید.
فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.
۶- جابهجا کردن چرخها
بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیکها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیکهای جلو سریعتر ساییده میشوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچها را نیز انجام میدهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریعتر رخ میدهد. نحوه تعویض لاستیکها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج میشود.
۷- نگهداری لاستیک
لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربنها (برشهای نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه میدارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.
چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟
هنگامی که آج رویه به ۱٫۶ میلیمتر کاهش یابد، باید لاستیک را عوض کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.