چگونه عمر صفحه کلاچ خودرو را افزایش دهیم؟

چگونه عمر صفحه کلاچ خودرو را افزایش دهیم؟ کلاچ یک وسیله انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده گیربکس است و با کلاچ کردن می‌توان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع و پس از ر‌ها کردن کلاچ, دوباره آن را برقرار کرد. در صنعت خودرو […]

چگونه عمر صفحه کلاچ خودرو را افزایش دهیم؟

کلاچ یک وسیله انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده گیربکس است و با کلاچ کردن می‌توان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع و پس از ر‌ها کردن کلاچ, دوباره آن را برقرار کرد.

در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، سیستم کلاچ به عنوان یکی از کلیدی‌‌ترین مجموعه‌ها مطرح است و عملکرد صحیح آن، تأثیر مستقیم در کارکرد خودرو و از جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوس‌‌ها و…) دارد و در صورت بروز اشکال در این سیستم – حتی به شکل جزیی – راندمان خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

اصل پایه کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیردرگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار می‌توانید به نرمی دنده‌ها را تعویض کرده و مانع از خوردن دنده‌ها به یکدیگر شوید.

اگرچه این ‌یک اصل پایه بوده اما زمان‌هایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمان‌های شروع حرکت در یک بلندی بیش‌تر به چشم می‌خورد اما اگر می‌خواهید قدرت زیادی را به یک‌باره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ می‌تواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیک‌‌ها و ترمز‌ها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمی‌گیرند.

وضعیت دیگری که می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیش‌تر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن می‌گذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ می‌دهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده به‌طور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن دوری کنید.

یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ می‌تواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدال‌‌ها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه می‌کنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابه‌جا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.

بسیاری از خودرو‌ها دارای مکان‌های استراحت پا هستند که این کار را آسان‌تر می‌کنند اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را می‌رانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده‌آل نیست اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری می‌کند.

– هرچقدر ریگلاژ کلاچ پایین‌تر درگیر شود و زودتر آزاد کند صفحه کلاچ دیرتر تمام می‌شود.

– در سر بالایی‌ها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.

– هرچقدر می‌توانید از وزن خودرو کم کنید به موتور و صفحه کلاچ کم‌تر فشار وارد می‌شود.

– سیم کلاچ را به‌صورت دوره‌ای عوض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.

– نشتی‌های دور گیربکس را بگیرید تا باعث چرب شدن صفحه کلاچ نشود.

– یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند می‌شود.

منبع اسب بخار