هندی‌‌‌ها برای مدرنیزه کردن صنعت چای ایران پا پیش گذاشتند

  بر پایه گزارش رسانه‌های هندی، مذاکرات وزارت بازرگانی هند با همتای ایرانی خود برای کمک به احیای صنعت چای این کشور ممکن است فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های هندی ایجاد کند که به دنبال جوینت ونچر در ایران هستند. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری بیزنس استاندارد نوشت: در نشست گروه کاری مشترک میان وزرای […]

 

بر پایه گزارش رسانه‌های هندی، مذاکرات وزارت بازرگانی هند با همتای ایرانی خود برای کمک به احیای صنعت چای این کشور ممکن است فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های هندی ایجاد کند که به دنبال جوینت ونچر در ایران هستند.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری بیزنس استاندارد نوشت: در نشست گروه کاری مشترک میان وزرای ایران و هند و سایر مقامات دو کشور، ایران مدرنیزه شدن صنعت چای در لاهیجان را با هند مطرح کرد. این موضوع که هنوز در مرحله مذاکره قرار دارد در حوزه مسؤولیت سازمان چای هند قرار می‌گیرد.

سانتوش سارانگی، رییس این سازمان در این باره گفت: ما درباره ماشین‌هایی که ایرانی‌‌‌ها در اختیار دارند پرسیده‌ایم زیرا طرح پیشنهادی آن‌‌ها شامل مدرنیزه کردن کاشت هم می‌شود.

همچنین سازمان چای هند برای کمک به آموزش پرسنل ایرانی در انجمن تحقیقات چای، انجمن چایکاران هند جنوبی و سایر مؤسسات هندی پیشنهاد دریافت کرده است.

این تحولات ممکن است فرصت خوبی برای تولیدکنندگان بزرگ چای هندی ایجاد کند. انجمن چای هند در حال بررسی احتمال تشکیل جوینت ونچر برای شرکت‌های چای هندی است و در این باره از وزارت بازرگانی ایران و همچنین سازمان چای هند اطلاعات لازم را درخواست کرده است.

اعظم مونم، نایب رییس انجمن چای هند به بیزنس استاندارد گفت: این احتمال وجود دارد که شرکت‌های هندی تمایل داشته باشند در ایران جوینت ونچر تشکیل دهند. نمی‌توانیم تنها کاشت را مدرنیزه کنیم و کنار بکشیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا رونق صنعت داخلی ایران به صادرات هندی لطمه خواهد زد، اظهار کرد: همه این سال‌ها فروشندگان چای در ایران چای هندی را با تولید داخلی مخلوط کرده‌اند و ایرانی‌‌‌ها اکنون به این ذائقه عادت کرده‌اند از این رو اختلال یکباره‌ای پیش نخواهد آمد.

انجمن چای هند ایران را که همواره بازار بزرگی برای چای ارتودکس بوده است بازار آماده‌ای برای تولیدکنندگان چای هندی می‌بیند. در حالی که شرکت‌های متخصص ارتودکس باید تشکیلاتی در ایران ایجاد کنند، تولیدکنندگان چای سیاه می‌توانند بازار آماده برای مصرفی در این کشور پیدا کنند.

تجارت سالانه بازار چای ایران ۱۲۰ میلیون کیلوگرم برآورد شده که ۲۰ میلیون کیلوگرم آن تولید می‌شود در حالیکه واردات چای سریلانکا ۳۰ تا ۴۰ میلیون کیلوگرم و چای هند اندکی بیش از ۲۰ میلیون کیلوگرم و چای کنیا که عمدتا چای سیاه است ۵ درصد دیگر بازار را تشکیل می‌دهد. با این همه حدود ۲۰ درصد از تجارت چای هم قاچاقی انجام می‌گیرد که در آمار منظور نمی‌شود.

 

هند در سال مالی ۲۰۱۶ به میزان ۲۰٫۴۱ میلیون کیلوگرم چای به ارزش ۷۹٫۶۸ میلیون دلار صادر کرده است که در مقایسه با صادرات ۱۸٫۱۴ میلیون کیلوگرم به ارزش ۷۸٫۲۹ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۱۵ افزایش نشان می‌دهد با اینهمه قیمت هر کیلو چای در سال مالی ۲۰۱۶ به میزان ۹٫۷ درصد کاهش یافت و به ۳٫۹۰ دلار رسید.