وزیر بهداشت:وجود رانت‌ دولتی مانع رقابت بخش خصوصی شده است

  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح‌کرد: دستگاه‌ها از مداخله در صنعت دارو پرهیز کنند زیرا رانت دولتی مانع رقابت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری است. به گزارش فارس، سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید داروهای جدید، گفت: سیاست‌گذاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر روی بحث […]

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح‌کرد: دستگاه‌ها از مداخله در صنعت دارو پرهیز کنند زیرا رانت دولتی مانع رقابت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری است.

به گزارش فارس، سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید داروهای جدید، گفت: سیاست‌گذاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر روی بحث تولید دارو واردات و صادرات منطقی بوده و امیدواریم حمایت بیش‌تری انجام شود تا استعداد‌ها و نخبگان این حوزه کشف و مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: صادرات دارو طی یکی دو سال اخیر دو برابر افزایش یافته و این دسترسی مردم را کاهش نداده است، بلکه در کنار این اقدام اگر هزار میلیارد تومان دولت به صنعت دارو که نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، کمک کند نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی در مورد تعیین تکلیف تعرفه‌های درمانی سال ۹۵ گفت: این تعرفه‌ها قرار بود در جلسه هیأت دولت چهارشنبه گذشته اعلام شود. بحث‌های کامل بر روی آن انجام شده و منتظر موافقت رییس‌جمهوری هستیم اما ایشان به سفر دولت رفته در نتیجه پس از موافقت وی نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ۳۰۰ قلم دارو کمبود داشتیم که اکنون به ۳۰ قلم رسیده، ۱۰ هزار متخصص توزیع شده و ۱۱ میلیون نفر بیمه شده‌اند. در کنار این اقدامات واردات دارو افزایش یافته ولی واردات بالا نرفته و سهم تولید داخل بیش‌تر شده است. سهم تولید داخل ۶۰ درصد بود که اکنون به ۷۰ درصد رسیده است.

وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه که هنوز تصویب نشده، سهم تولید داخل دارو باید ۷۵ درصد باشد. که ما تا این میزان موفق شده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: علی‌رغم فراهم شدن فرصت برای صادرات و این‌که در این زمینه کم نگذاشته‌ایم و فضا ایجاد کرده‌ایم اما متأسفانه نه تنها در بحث دارو که در سایر حوزه‌ها نیز بخش خصوصی ایران برای صادرات آموزش کافی ندیده که باید توانمند شود.

 

وی افزود: بانک‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند البته دستگاه حکومتی از مداخله در صنعت دارو باید پرهیز کنند. چرا که به دلیل وجود رانت‌های دولتی در سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری، بخش خصوصی نمی‌تواند رقابت کند.