عدم تدوین آیین‌نامه‌های مصوبات مجلس باعث افزایش مشکلات کشور شده است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عدم تدوین آیین‌نامه‌های مصوبات مجلس باعث افزایش مشکلات کشور شده است سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عدم تدوین آیین‌نامه برای قوانین مجلس گفت: عدم تدوین آیین‌نامه و مقررات برای مصوبات مجلس باعث عدم اجرا یا اجرای ناقص قوانین شده و افزایش مشکلات در کشور شده […]

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

عدم تدوین آیین‌نامه‌های مصوبات مجلس باعث افزایش مشکلات کشور شده است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عدم تدوین آیین‌نامه برای قوانین مجلس گفت: عدم تدوین آیین‌نامه و مقررات برای مصوبات مجلس باعث عدم اجرا یا اجرای ناقص قوانین شده و افزایش مشکلات در کشور شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدحمایت‌میرزاده در جلسه علنی مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: گرچه می‌دانم آنچه جایی نرسد فریاد است اما برای بیان مطلبی درباره انواع اسناد و قوانین که جسارتاً به زعم برخی متأسفانه کاغذپاره تلقی می‌شود، اجازه می‌خواهم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح‌کرد: نخست کاغذپاره‌های بین‌المللی یعنی اسنادی که می‌توانند سرنوشت کشور‌ها را رقم بزنند و حاصل آن جنگ باشد یا صلح، پایمال شدن حقوق ملتی یا احقاق حقی، توسعه یا عقب‌ماندگی تفاوتی نمی‌کند و به دولت‌ها بستگی دارد که با چه تدبیری تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند حتی گاهی با نوشیدن جام زهر و نرمش قهرمانانه.

میرزاده در ادامه با اشاره به بخشنامه‌های اداری که به زعم برخی کاغذپاره است، یادآورشد: به دلیل گستردگی نظام اداری که برای ثابت کردن اهمیت و جایگاه آنها به تولید بخشنامه‌های متعدد، تکراری و حتی موازی‌کاری با سازمان‌های دیگر، اقدام می‌کنند که نتیجه آنها سردرگمی مردم، گسترش بوروکراسی اداری، طولانی شدن فرایند کار، حیف و میل بیت‌المال و نارضایتی مردم بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: کاغذپاره‌های موردی دارای دستورات وزرا و مقامات مافوق که حتی ما نمایندگان نیز به خاطر مردم به ناچار برای اخذ دستور صف می‌کشیم و در بهترین ساعات مجلس فکرمان درگیر گرفتن دستور برای نامه‌هایی است که در همان وزارت هر چه به سطوح پایین‌تر ارجاع می‌شود به کاغذپاره بودن آن بیش‌تر پی می‌بریم تا جایی که صورتجلسات و مصوبات سفرهای مقامات به شهرستان‌ها، غیر از عدم اجرای برخی قوانین مثلاً درباره فرهنگیان، کارآفرینان و کشاورزان به عنوان نمونه مصوبات جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مربوط به حوزه انتخابیه این جانب با حضور وزیر معین دولت در وزارت نیرو کاغذپاره‌ای بیش تلقی نمی‌شود.

وی افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی که در وضع قوانین، مجلس دولت را مکلف به تدوین آنها کرده اما از نظر برخی دستگاه‌ها کاغذپاره‌ای بیش نبوده به‌طوری که از زمان وضع بهترین قوانین برای حل مشکلات مردم و اصلاح امور، نه تنها روز و ماه بلکه سال هم گذشته اما هیچ اثری از تدوین مقررات مربوطه دیده نمی‌شود.

میرزاده در ادامه به آخرین گزارش معاونت نظارت در خصوص تدوین مقررات دولتی برای قوانین مصوب مجلس اشاره و اظهارکرد: مروری بر عملکرد مجالس گذشته نشان می‌دهد همواره از ظرفیت‌های مجلس بیش‌تر به قانونگذاری معطوف و مغفول ماندن از نقش نظارت و نتیجه آن، عدم تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی، عدم اجرای قوانین و بی‌اعتنایی به آنها بوده است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس همچنین تصریح‌کرد: مجلس دهم تاکنون ۱۲۴ فقره قانون مصوب کرده، عنوان‌کرد: ۲۲ فقره این تعداد نیازمند تهیه ۱۶۴ آیین‌نامه اجرایی یا سایر مقررات با مرجع تصویب دولت بوده است که تنها ۴۹ آیین‌نامه اجرایی تصویب شده و ۱۱۵ فقره هنوز به تصویب نرسیده است که مهلت قانونی ۱۰۷ فقره آنها گذشته یعنی ۶۵درصد اهمیت داده نشده است که با این توضیح ۱۷ مورد قانون به علت عدم تصویب تمام یا بخشی از مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی آنها، اجرا نشده یا ناقص اجرا شده که مهم‌ترین آنها قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، برنامه ششم و قانون بودجه است.

وی افزود: برای احکام دائمی از ۲۷ آیین‌نامه، ۲۲ مورد و از برنامه ششم از ۵۶ آیین‌نامه، ۴۸ مورد و از قانون بودجه از ۲۲ آیین‌نامه هنوز ۶ مورد و از سایر قوانین از ۵۷ آیین‌نامه هنوز ۳۱ مورد در دولت مصوب نشده و مهلت آن گذشته است که به نظر می‌رسد علت عدم حل بسیاری از مشکلات علی‌رغم قوانین مترقی، مسؤولان و افرادی هستند که در بدنه دولت اسناد بالادستی را کاغذ پاره‌ای بیش نمی‌دانند.