عمده ارزبری خودرو‌ها مربوط به مواد اولیه وارداتی است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان عمده ارزبری خودرو‌ها مربوط به مواد اولیه وارداتی است دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: در سال‌های گذشته داخلی‌سازی صنعت قطعه‌سازی رشد خوبی کرد و عمده آنچه به عنوان ارزبری خودروهای داخلی مطرح می‌شود، در حقیقت مربوط به واردات مواد اولیه یا قطعات فاقد توجیه اقتصادی […]

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان

عمده ارزبری خودرو‌ها مربوط به مواد اولیه وارداتی است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: در سال‌های گذشته داخلی‌سازی صنعت قطعه‌سازی رشد خوبی کرد و عمده آنچه به عنوان ارزبری خودروهای داخلی مطرح می‌شود، در حقیقت مربوط به واردات مواد اولیه یا قطعات فاقد توجیه اقتصادی تولید است.

به گزارش ایرنا، آرش‌محبی‌نژاد افزود: صنعت قطعه‌سازی در سال‌های گذشته موفقیت‌های خوبی در زمینه داخلی‌سازی کسب کرده و اکنون بیش از ۸۰درصد پراید و ۷۵درصد پژو ۴۰۵ داخلی‌سازی شده است.

محبی‌نژاد یادآوری کرد: بخش زیادی از ارزبری‌های یاد شده مربوط به مواد اولیه خامی است که در کشور تولید نمی‌شود که از جمله آنها می‌توان به فولادهای آلیاژی، فولادهای خاص، پلیمرهای مهندسی و آلیاژهای خاص سایر فلزات رنگی اشاره کرد که در داخل تولید نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تولید ۲۰درصد قطعات خودرو‌ها نیز به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد که از آن جمله می‌توان به برخی سنسورهای خاص و اقلام الکترونیکی اشاره کرد.

به گفته وی، در جهان برخی کارخانه‌ها به تولید گسترده این قطعات خاص می‌پردازند که تولید را توجیه‌پذیر می‌کند اما صنایع و سرمایه‌گذاران داخلی به دلیل پایین بودن تیراژ به این مقوله‌ها ورود نمی‌کنند.

محبی‌نژاد در مورد قطعه یی.سی.یو (یا همان کامپیوتر خودرو) توضیح داد: اکنون این قطعه در برخی کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود اما بسیاری قطعات آن وارداتی است. این رویه در مورد کیسه هوای خودرو (ایربک) نیز صدق می‌کند.

این در حالی است که برخی انتقاد می‌کنند که ارزبری ۱۷۰۰ دلاری برای ساخت پراید با گذشت بیش از دو دهه از حضور این خودرو در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که با در نظر گرفتن نرخ ۸۸۰۰ تومانی دلار در بازار ثانویه نزدیک به ۱۵ میلیون تومان از قیمت این محصول را تشکیل می‌دهد، امری پذیرفتنی نیست.

به گفته برخی کارشناسان همانند امرا…‌امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، خودروسازان اواخر دهه ۷۰ اعلام کردند در ساخت پراید و پژو ۴۰۵ به خودکفایی رسیده‌اند اما نبود شفافیت در صنعت خودرو و سیاستگذاری‌های نادرست در آن سبب شده است با گذشت بیش از ۲۰ سال از آن زمان، به گفته خودشان یک‌هزارو۷۰۰ دلار در مورد پراید و بیش از دو هزار دلار در مورد پژو۴۰۵ وابستگی ارزی داشته باشیم.

امینی افزود: از آنجا که سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت در این صنعت شفاف نیست، گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق و درست به مردم ارایه نکردند و به نظر می‌رسد برخی مواقع که واردات ارزان بود، از توسعه قطعه‌سازی و تولید دست کشیده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی احتمال داد در آن ایام واردات قطعات به کشور انجام می‌شد اما با تغییر بسته‌بندی‌ها و درج «ساخت ایران» روی آنها به نادرست ادعای داخلی بودن می‌کردند.

وی گفت: در عمل در سال‌های گذشته وابستگی صنعت خودرو به خارج بیش‌تر شده و این علامتی خطرناک و نشان‌دهنده ناکارآمدی شدید این صنعت است.

امینی اضافه کرد: جمهوری‌اسلامی‌ایران به دلایل راهبردی و صنعتی به صنعت خودرو نیاز دارد اما این صنعت همواره متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی مثل نرخ ارز، واردات و… و همچنین سیاست‌های خودروسازان است که هیچگاه راهبرد معینی حتی برای ۱۰ سال آینده نداشته‌اند و این صنعت در مسیر درست قرار نگرفته است.

وی گفت: همین مسأله سبب شده اکنون که موضوع تحریم‌ها دوباره مطرح شده است، صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی و سایر صنایع وابسته به تلاطم بیفتد.

گفتنی است که بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰ درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیمی است.

آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قطعه‌ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند.