عربستان مسؤول «صد عن سبیل ا…» است

    سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق بین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم، افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری خود با بیان این‌که تکرار می‌کنیم […]

    سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق بین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم، افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری خود با بیان این‌که تکرار می‌کنیم که امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: بدون توافق بین کشورهای منطقه و بدون سیاست اجماعی بین کشورهای منطقه در زمینه رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی که منشأ بی‌ثباتی، به همریختگی و مشکلات منطقه است امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیرامون ما فراهم نمی‌شود.سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که محمد جواد ظریف در ادامه سفرهای دوره‌ای خود به زودی سفری ۵ روزه به ۴ کشور لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خواهد داشت.

وی افزود: با فاصله کمی از این سفر وزیر خارجه به تعداد دیگری از کشورهای اروپایی سفر می‌کند که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به واجب بودن فریضه حج، گفت: با توجه به این موضوع ما با حداکثر خویشتنداری، جنبه‌های پیگیری فنی و اجرایی این موضوع را ادامه می‌دهیم و اگر عربستان به وظیفه خود به عنوان میزبان عمل نکند در واقع مسؤول نرفتن حجاج ایرانی به حج و «صد عن سبیل‌ا…» است.

وی با اشاره به برخی از اظهارات نادرست و ناشایست مقامات سعودی علیه مردم ایران، گفت: بنا نیست که ایران در زمین بازی طرف مقابل بازی کند. عربستان اولویت خود را در تشدید درگیری‌ها در منطقه قرارداده و این اولویت را انتخاب کرده در حالی که ایران به دنبال گسترش همکاری با دولت‌های منطقه است و ما به هیچ‌وجه تشدید درگیری‌ها در منطقه را دنبال نمی‌کنیم چرا که معتقدیم تشدید درگیری‌ها در منطقه به ضرر تمام ملت‌های منطقه است و این دیدگاه سیاست ثابت و اصولی ماست و ما با روش‌های مناسب و با حفظ اقتدار ایران این سیاست را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی از اظهارنظرهایی که توسط مقام‌های سعودی علیه ایران انجام شده و خبرنگار سؤال‌کننده در این نشست به آن اشاره کرد، گفت: در مورد اظهارنظرهایی که شما اشاره کردید باید گفت از همین نگاه و دیدگاه است که تروریسم تکفیری و افراطی‌گری گسترده در منطقه ایجاد شده و در واقع باید گفت همین ادبیات‌های ناپاک و ناشایست که متأثر از مغزهای معلول و معیوب است منشأ افراطی‌گری است و ادامه اینگونه اظهارات به روشنی به جهانیان نشان می‌دهد که منشأ اندیشه‌های تکفیری و تروریستی که جهان را تهدید می‌کند از چه جایی است و از لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیک از چه منشأیی پیگیری می‌شود.

وی افزود: هرگونه اقدام کمکی ایران به این کشور‌‌ها در این زمینه منوط به درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه است که در مورد این درخواست‌ها در چارچوب روابط با این دو کشور و برحسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

خبرنگار دیگری از انصاری در مورد اهمیت سفر نخست وزیر هند به تهران در بعد دیپلماسی انرژی بین دو کشور سؤال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن توضیح داد: سفر آقای مؤدی به تهران از روز گذشته آغاز شده و این سفر، سفر مهمی به دلیل روابط تاریخی دو کشور و همچنین اهمیت و جایگاه هندوستان در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفتگوی خود در پاسخ به سؤالی در مورد نشست صلح سوریه که در وین برگزار شد و نتایج حاصل از آن، گفت: بخشی از اجلاس صرف تکرار مواضع گذشته کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس در مورد بحران سوریه شد.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات حاکم بر این نشست‌‌‌ها عدم وجود اجماع و تعریف مشترک از مشکل موجود در سوریه و اولویت‌هایی است که باید مورد توجه کشورهای شرکت کننده قرار بگیرد است، در ادامه پاسخ خود به این سؤال افزود: ما بار‌‌ها اعلام کرده‌ایم که اولویت مهم در حل این بحران مبارزه با تروریسم است و کشورهای منطقه باید مجموع اقدامات خود را با این اولویت تنظیم کنند.

جابری انصاری با بیان این‌که متأسفانه چنین اجماعی در منطقه وجود ندارد و برخی از کشور‌‌ها از تروریسم و تروریست‌‌‌ها جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به این امر عملاً راهکار موفقیت برای حل این بحران که مبارزه با تروریسم است فراهم نشده و یا با مشکل روبه‌روست.

 

وی همچنین با بیان این که برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی ایران است و بر اساس نیازهای ملی کشور تنظیم می‌شود، تأکید کرد: بنابراین با توجه به این سیاست امکان توافق و هماهنگی در مورد آن با هیچ کشور و دولتی وجود ندارد و همان‌طور که گفتم این برنامه‌های موشکی مبتنی بر منظومه دفاعی کشور و نیازهایمان در راستای تأمین و حفظ امنیت ایران است.