لزوم تشکیل سندیکای صادرکنندگان زعفران

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی تأکید‌کرد‌ لزوم تشکیل سندیکای صادرکنندگان زعفران نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس‌ تأکیدکرد: تنها راه ساماندهی به بازار زعفران این است که سندیکایی با محوریت صادرکنندگان تشکیل شود تا با توجه به حجم بازار، صادرات از طریق سندیکا انجام شود و هر فرد یا شرکتی هم تصمیم به […]

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی تأکید‌کرد‌

لزوم تشکیل سندیکای صادرکنندگان زعفران

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس‌ تأکیدکرد: تنها راه ساماندهی به بازار زعفران این است که سندیکایی با محوریت صادرکنندگان تشکیل شود تا با توجه به حجم بازار، صادرات از طریق سندیکا انجام شود و هر فرد یا شرکتی هم تصمیم به صادرات زعفران داشته باشد از این سندیکا مجوز بگیرد.

سعیدباستانی در گفت‌وگو با‌ خانه‌ملت، با بیان این‌که ورود صادرکنندگان به بازار زعفران از یک سو فرصت و از سوی دیگر تهدید محسوب می‌شود، تصریح‌کرد: تهدید وجود صادرکنندگان نوپا در بازار زعفران شامل این است که این صادرکنندگان ممکن است بازار خارج از کشور را به هم بزنند و برندسازی محصول را با مشکل مواجه کنند و این همان انتقادی است که همواره صادرکنندگان سنتی زعفران دارند و البته بیراه هم نمی‌گویند، چرا که بازار زعفران باید به شکلی ساماندهی شود.

لزوم ساماندهی به بازار زعفران

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی، با اشاره به نحوه ساماندهی بازار زعفران، خاطرنشان‌کرد: تنها راه ساماندهی به بازار زعفران این است که سندیکایی با محوریت صادرکنندگان تشکیل شود تا با توجه به حجم بازار، صادرات از طریق سندیکا انجام شود و هر فرد یا شرکتی هم تصمیم به صادرات زعفران داشته باشد از این سندیکا مجوز بگیرد. با این شکل می‌شود صادرات کالا را هدایت کرد تا بازار دچار مشکل نشود.

نبود استرانژی توسعه محصول در کشور

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که استراتژی توسعه محصول در کشور وجود ندارد، افزود: متأسفانه در محصولات کشاورزی استراتژی توسعه محصول وجود ندارد؛ در حالی که از خیلی وقت پیش باید استراتژی‌هایی برای کالاهای اساسی تدوین می‌شد. در این راستا باید با بخش‌خصوصی گفت‌و‌گو می‌شد تا به راه‌حل‌های خوبی دست پیدا می‌کردیم.

علاقه‌مندی دولت به واگذاری کار به بخش‌خصوصی

باستانی ادامه‌داد: در حال حاضر خوشبختانه هم بخش‌خصوصی راغب به فعالیت در این عرصه است و هم دولت متمایل به مشارکت با بخش‌خصوصی است. در واقع دولت علاقه‌مند است استراتژی لازم را انجام داده و کار را به بخش‌خصوصی واگذار کند؛ چراکه در نهایت این بخش‌خصوصی است که باید کار را اداره کند.

نسبت وجود صادرکنندگان نوپا با کاهش ارزآوری

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای‌اسلامی، ارزآوری برند زعفران را در صورت حضور صادرکنندگان با تجربه و با سابقه قابل توجه دانست و یادآور‌شد: ارز صادراتی برای زعفران به ازای هر کیلو حدود ۱۴۷۰ دلار قیمت‌گذاری شده و ما تقریباً حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران صادر می‌کنیم. اگر صادرات زعفران به درستی اتفاق بیفتد، باید کیلویی ۱۴۷۰ دلار ارز به کشور وارد شود، اما اگر صادرکنندگان مختلف باشند و هر کسی با هر قیمتی روی این محصول مانور کرده و قیمت‌گذاری کند، مسلم است که میزان ارزآوری کم‌تر از حد معمول خواهد بود.