تدوین شاخص‌های فنی مناقصات شناور توسط مؤسسات رده‌بندی

  مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان پیشنهاداتی را برای ارتقای صنعت دریایی کشور در جلسه کمیته کشتی‌سازی با ریاست محترم سازمان گسترش و نوسازی مطرح کرد. به گزارش مارین‌نیوز، ‌حسن‌رضا صفری، مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان در جلسه کمیته کشتی‌سازی که به میزبانی منصور معظمی، ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برگزار شد صحبت‌های جالب توجهی […]

 

مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان پیشنهاداتی را برای ارتقای صنعت دریایی کشور در جلسه کمیته کشتی‌سازی با ریاست محترم سازمان گسترش و نوسازی مطرح کرد.

به گزارش مارین‌نیوز، ‌حسن‌رضا صفری، مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان در جلسه کمیته کشتی‌سازی که به میزبانی منصور معظمی، ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برگزار شد صحبت‌های جالب توجهی داشت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود به معرفی مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، توانمندی‌‌‌ها و اهمیت آن برای صنعت داخلی ایران پرداخت و در ادامه گفت: وقتی شنیدیم دکتر معظمی از نفت که کارفرمای بزرگی برای صنعت فراساحل و دریای کشور است به بخش صنعت کشور آمدند، هم امیدوار شدیم هم کمی نگران. نگرانی از این بابت که متأسفانه صنعت نفت کشور که به همت مردم غیور ایران ملی شد و از کمپانی‌های انگلیسی به صورت کلی تحویل گرفته شد بعداً به همت دست‌اندرکاران ایرانی صنعت نفت با خرید از خارج و واگذاری پروژه‌ها به خارجی‌‌‌ها دوباره صنعت نفت رانتی و خارجی‌سازی شد. امیدواری ما هم از این بابت بود بالاخره یک مقام ارشد از یک کارفرمای بزرگ شاید کار برای جامعه صنعتی دریایی کشور بیاورد. به هر حال به عنوان کسی که دو سال در این سازمان معظم کار کردم فکر می‌کنم که دقیقا می‌دانم چرا تا به حال چیزی از این سازمان برای صنعت دریایی درنیامده است چون این سازمان برخلاف اسمش و مأموریتش به جای اداره کردن منابع برای توسعه صنعت توسط مدیران و کارشناسان، توسط نیروهایی اداره می‌شود که تنها برای حفظ و ارتقای موفقیت‌های شغلی خود تلاش می‌کنند.‌

مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان در ادامه پیشنهادات خود را برای ارتقای صنعت دریایی کشور مطرح کرد، که در ادامه می‌خوانید:

۱- در وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت لیستی وجود دارد که ورود برخی تجهیزات و کالا‌‌ها را ممنوع اعلام کرده است. پیشنهاد این است که نام خدمات رده‌بندی هم در این لیست گنجانده شود.

۲- مؤسسه رده‌بندی ایرانیان از سوی وزارت صنایع، سازمان صنایع و شورای‌عالی به عنوان مؤسسه و سازمان مورد تأیید برای کارگزار و عامل نظارت بانک معرفی شود.

۳- تدوین شاخص‌های فنی مناقصات انتخاب شناور برای اجاره در صنعت نفت به مؤسسات رده‌بندی واگذار شود.

۴- تدوین شاخص‌های فنی مناقصات واگذاری ساخت شناور به کشتی‌سازان به مؤسسات رده‌بندی واگذار شود.

۵- طرح رتبه‌بندی شرکت‌ها و مؤسسات رده‌بندی اجرایی شود.

۶- سازمان گسترش ‌و نوسازی صنایع ایران تعریف جدیدی از طرح و ایجاد شرکت‌ها برای توسعه صنعت ارایه دهند و به جای ایجاد شرکت‌ها که بعدا بایستی به صورت خصوصی‌سازی و یا اختصاصی‌سازیِ واگذار شده، از دست برود طرح سفارش دهی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد و یا از همان ابتدا طرح ایجاد شرکت‌ها و مجری طرح به بخش خصوصی صاحب صلاحیت واگذار شود و همان حمایتی که از مجریان دولتی ایجاد شرکت‌ها و طرح‌ها به عمل می‌آید از همین ابتدا از بخش خصوصی واقعی که می‌خواهد کارخانه و یا صنعتی را برای خودشان ایجاد کنند حمایت شود.

۷- تدوین معیارهای تأیید صلاحیت واگذاری شرکت‌ها و طرح‌ها به بخش‌های خصوصی به تشکل‌های تخصصی واگذار شود.

۸- واگذاری مدیریت شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی به صورت اجاره بلندمدت با نرخ بسیار پایین و به شرط نگهداری و توسعه زیرساخت‌‌‌ها انجام گیرد.

۹- بحث بار برای صاحبان شناورهای ایرانی در پسابرجام بسیار مهم است. واگذاری حمل نفت ایران به نفتکش حمل بار ایران واردات و صادرات به کشتیرانی اگر کشتی کم بود خودش اجاره کند و همچنین در بعد شناورهای کوچک

۱۰- ایجاد شرکتی بزرگ holding company متشکل از کلیه شرکت‌های خصوصی صنایع دریایی ایران، این شرکت می‌تواند وظیفه بازاریابی و تنظیم بازار و کمک به توسعه زیرساخت‌های هر شرکت را داشته باشد و این شرکت بزرگ می‌تواند به تجمیع ظرفیت‌ها بپردازد.

۱۱- ۳ ضلع توسعه صنعت دریایی ایران بانک، بیمه و مؤسسات رده‌بندی است و اگر این ۳ ضلع هماهنگ شوند صنعت توسعه می‌یابد.

‌باید دید ریاست جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع تا چه حد می‌تواند در عمل یاریگر صنعت دریایی ایران باشد.