افزایش۵۰ درصدی هزینه‌های عمرانی دولت

    شهره حقی- مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: هزینه‌های عمرانی دولت در سال ۹۵ حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال قبل به منظور خروج از رکود در بخش‌های مختلف افزایش می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده محمد‌علی نجفی با بیان این‌که افزایش هزینه‌های عمرانی، رونق اقتصادی را در کشور به ویژه در بخش ساخت‌وساز ایجاد خواهد کرد، […]

 

 

شهره حقی- مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: هزینه‌های عمرانی دولت در سال ۹۵ حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال قبل به منظور خروج از رکود در بخش‌های مختلف افزایش می‌یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمد‌علی نجفی با بیان این‌که افزایش هزینه‌های عمرانی، رونق اقتصادی را در کشور به ویژه در بخش ساخت‌وساز ایجاد خواهد کرد، گفت: وجود تعداد زیادی طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور، یک خسارت ملی است که اگر برای تکمیل آن بخش خصوصی فعال شود، بهره‌برداری از آن به نفع مردم و کشور است.

وی ادامه‌داد: همچنین پیش‌بینی می‌شود با اقدامات و برنامه‌های دولت، رشد اقتصادی ۵ درصدی را در سال‌جاری داشته باشیم که این رقم قابل قبولی است که نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به بیان این‌که امسال کماکان دولت با کمبود بودجه مواجه است، افزود: بخشی از این مشکل ناشی از افت قیمت نفت است که نسبت به سه سال قبل به یک‌سوم رسیده و بخش دیگر مربوط به رکود فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه آن کاهش درآمدهای مالیاتی و گمرکی است.

نجفی از آمادگی دولت برای واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام در سطح ملی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در این زمینه توفیق خوبی نداشتیم لذا آیین‌نامه جدیدی با دستور رییس‌جمهوری در این زمینه تهیه شده که تسهیلات زیادی را به بخش خصوصی که آمادگی تحویل طرح‌های عمرانی را دارند، پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در این آیین‌نامه مواردی پیش‌بینی شده که در حمایت از بخش خصوصی است، اظهار‌کرد: واگذاری طرح‌های عمرانی در ابتدا بدون این‌که هزینه‌ای از بخش خصوصی دریافت شود و پرداخت بدهی آن‌‌‌ها به دولت بعد از تکمیل طرح با روش‌های مختلف و نیز برگشت سرمایه و سود طرح به دولت پس از استفاده چند ساله بخش خصوصی از آن از جمله موارد این آیین‌نامه است.

مشاوره اقتصادی رییس‌جمهوری با اشاره به اصول و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: این سیاست‌ها به هیچ عنوان برای اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی کشور محدود کننده نیست بلکه در جهت‌های مختلف ایجاد گشایش می‌کند و اجازه می‌دهد فعالیت‌ها به شکل گسترده‌تر، متنوع‌تر و برنامه‌ریزی شده‌ای دنبال شود.

 

نجفی با بیان این‌که توجه به برون‌گرایی اقتصاد در رابطه با توسعه صادرات یکی از اجزای اصلی اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شود، یادآور شد: برون‌گرایی اقتصاد به معنای نگاه به بازارهای بین‌المللی و خارج از کشور است و در چارچوب این اقتصاد که مورد نظر خاص مقام معظم رهبری است و از یک قدرتی بیش از مجلس و دولت برخوردار است می‌توان برنامه‌های زیادی را پیش برد.