تعهد مازاد تخلف محسوب می‌شود

    معاون اقتصاد و حمل‌ونقل وزیر راه ‌و شهرسازی از اجرای ۱۶۱۹ پروژه جاده‌ای در سال ۹۴ خبر داد و گفت: گر قرار باشد ادارات کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد کنند مشمول مواد ۹۱ و ۹۲ قانون محاسبات عمومی می‌شوند؛ بنابراین ثبت هرگونه اطلاعات متناقض یا تعهد مازاد بر […]

 

 

معاون اقتصاد و حمل‌ونقل وزیر راه ‌و شهرسازی از اجرای ۱۶۱۹ پروژه جاده‌ای در سال ۹۴ خبر داد و گفت: گر قرار باشد ادارات کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد کنند مشمول مواد ۹۱ و ۹۲ قانون محاسبات عمومی می‌شوند؛ بنابراین ثبت هرگونه اطلاعات متناقض یا تعهد مازاد بر تأمین اعتبار در سال ۹۴ تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، امیر امینی در نشست سالانه مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها با وزیر راه ‌و شهرسازی اظهار ‌داشت: در سال گذشته حدود ۱۶۱۹ کیلومتر انواع راه‌ها شامل ۲۸ کیلومتر آزادراه، هزار و ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه و ۴۱۳ کیلومتر راه اصلی همچنین حدود ۸۲۵ کیلومتر بزرگراه و باند دوم، ۱۷۵ کیلومتر راه اصلی و ۲۴ تقاطع همسطح و غیرهمسطح در استان‌ها اجرا و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ضمن این‌که حدود ۱۰٫۹ میلیون تن کالا توسط حمل‌ و نقل جاده‌ای و ۱٫۴ میلیون تن کالا توسط حمل‌ و نقل ریلی در کشور جابه‌جا شد. همچنین ۳۲ لکوموتیو و ۱۰۳ واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ‌و نقل وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان این‌که ۸۷۷ کیلومتر راه اصلی در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد، گفت: ۸ هزار و ۹۹۵ کیلومتر راه روستایی با تعهدات اعتبار بسیار سنگین و مشکلات تأمین اعتبار راه‌های روستایی احداث، بهسازی روکش آسفالت شدند؛ همچنین در سال گذشته حدود ۹ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تجاری اضافه شد.

امینی از کاهش ۲٫۶ سال عمر ناوگان مسافری و ۱٫۲ سالی عمر ناوگان باری در سال گذشته خبر داد و گفت: از مهم‌ترین اقدامات در سال ۹۴ اقدام و تکمیل فرایند تأمین مالی به روش BOT برای احداث ۱۵۶۰ کیلومتر آزادراه با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی بود.

تخصیص ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان به پروژه‌های کلیدی وزارت راه

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی خاطرنشان‌ کرد: در حوزه تأمین مالی داخلی نیز طی مذاکره با سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی با تأمین مالی حدود دو هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های مهم و کلیدی وزارت راه ‌و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی موافقت شد. بخشی از این اعتبارات برای ۱۰ پروژه حوزه راه‌ و شهرسازی در ۷ استان به‌صورت پایلوت هزینه می‌شود.

امینی با بیان این‌که امکان تخصیص این منابع برای پروژه‌های حساس و کلیدی سایر استان‌ها نیز وجود دارد، تأکید ‌کرد: در همین راستا یک کارگاه آموزشی در استان گیلان برگزار شد و تعداد این کارگاه‌ها باید افزایش یابد.

وی با توجه به انتشار و واگذاری اسناد خزانه در سال گذشته یادآور شد: مشکلات مالی اکثر استان‌ها به نحوی برطرف شد. اگرچه اسناد به‌نوعی تعهد دولت برای سال آینده است و باید جزو تملک دارایی‌های مالی دولت محاسبه شود اما با توجه به حجم انبوه مطالبات برای ساماندهی وضعیت اقدام مثبتی بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در سال گذشته حدود دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و ۳ هزار میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت به پیمانکاران واگذار شد، گفت: امسال هم تاکنون در سامانه رقم ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که مجموعه مطالبات پیمانکاران است.

امینی خطاب به مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها تأکید‌ کرد: سال گذشته طبق مذاکره با دیوان محاسبات کشور به دلیل عدم تخصیص تأمین بخشی از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ قوانین بودجه سنواتی باقی‌مانده این اعتبارات قابل استفاده باشد. بنابراین در حال حاضر اسناد خزانه اسلامی از باقی‌مانده اعتبارات بودجه سال‌های ۹۰ تا ۹۳ واگذار می‌شود. اگر قرار باشد ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد کنند مشمول مواد ۹۱ و ۹۲ قانون محاسبات عمومی می‌شوند؛ بنابراین ثبت هرگونه اطلاعات متناقض یا تعهد مازاد بر تأمین اعتبار در سال ۹۴ تخلف محسوب می‌شود.

ایجاد تعهد مازاد ادارات کل ضربه به دولت است

وی با تأکید بر این‌که اسناد خزانه سال ۹۵ فقط بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌ویژه برای تأمین تعهدات عمرانی سفر استانی رییس‌جمهور و مطالبات معوق باقی‌مانده از سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳پرداخت می‌شود، گفت: برخی از استان‌ها مطالبات ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سامانه ثبت کردند که اگر این اطلاعات صحت داشته باشد به‌طور قطع مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان مربوطه تعهد مازاد بر اعتبار کرده است و قطعاً ما پاسخگو نخواهیم بود و مسؤولیت تعهد مازاد بر تأمین اعتبار مستقیم متوجه مدیرکل مربوطه خواهد بود چراکه پرهزینه کردن پروژه‌ها تعهدات دولت را افزایش می‌دهد و این‌یک ضربه به دولت است.

معاون برنامه‌ریزی‌ و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که از مدیران استانی از تعهدات مازاد بر اعتبار پرهیز کنند و بدون هماهنگی نسبت به تأمین اعتبار براساس اسناد خزانه آینده اقدام نکنند، اظهار کرد: ابلاغ اعتبار فقط از طریق ماده ۷۵ و با تأیید ذی‌حساب مورد پذیرش است؛ بنابراین اگر از سوی یکی از معاونان وزیر اعتباری به استانی برای اجرای پروژه‌ای به‌عنوان مثال به میزان ۹۰ میلیارد تومان ابلاغ کرد اما ابلاغیه مستند به امضای ذی‌حساب نباشد و از طریق خزانه استان انجام نشود، تعهدات مربوطه متوجه مدیرکل همان استان خواهد بود.

امینی در ادامه با اشاره به فرایند تخصیص قیر با هماهنگی سرپرست معاونت راه روستایی گفت: این سامانه مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند اما فرایند تأمین قیر دقیقاً مشابه فرایند واگذاری اسناد خزانه است بنابراین تمامی پروژه‌هایی که به قیر نیاز دارند در سامانه ثبت شوند و براساس آن قیر موردنیاز درخواست شود.

وی به برنامه استان‌ها در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: در سال جاری توافقی بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به امضا رسید که براساس آن حدود ۱۲۶۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی بااعتباری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در محورهای شریانی و کریدورهای مهم حمل‌ونقلی تکمیل و بهره‌برداری می‌شود که ۷۳۴ کیلومتر از این پروژه‌ها توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ۵۲۶ کیلومتر نیز توسط استان‌ها هدایت و اجرا خواهد شد که تلاش می‌شود از سوی وزارتخانه حمایت‌های لازم برای اجرای این پروژه‌های مهم انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل کشور گفت: همچنین از استان‌ها استعلام شده تا پروژه‌های در مرحله روکش آسفالت خود را اعلام کنند که این میزان ۱۴۸۷ کیلومتر پروژه آماده روکش آسفالت در استان‌ها در سال ۹۵ هستند که با تأمین قیر و بهره‌برداری به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

امینی با بیان این‌که در مجموع در سال جاری ۲۷۴۷ کیلومتر انواع راه با حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود، افزود: اجرای این پروژه‌ها با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی گفت: استان یزد با ۲۰۶ کیلومتر، استان کرمانشاه با ۱۵۰ کیلومتر، شهرستان لارستان با ۱۱۷ کیلومتر، استان فارس با ۱۱۰ کیلومتر، استان خراسان‌رضوی با ۹۹ کیلومتر و استان مازندران با ۹۸ کیلومتر به ترتیب دارای بیش‌ترین پروژه‌های آماده روکش آسفالت هستند. همچنین کهگیلویه‌ و بویراحمد، قزوین، گیلان، ایرانشهر، آذربایجان‌غربی و بخش جنوبی استان کرمان حداکثر ۷ کیلومتر پروژه در مرحله آماده آسفالت دارند.

امینی از احیای مجدد پروژه‌های برون‌مرزی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ باوجود ۴ سال توقف، خبر داد و گفت: راه‌آهن شلمچه–بصره و خط ریلی خواف- هرات ازجمله این پروژه‌ها هستند که حدود ۵۰ میلیارد تومان برای شلمچه–بصره و ۴۰میلیارد تومان برای راه‌آهن خواف–هرات اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همچنین دو پروژه در استان‌های خراسان‌رضوی و جنوبی در حوزه افغانستان مشمول پروژه‌های برون‌مرزی می‌شوند که در ارتباط ایران به کشور افغانستان بسیار مهم است و حدود ۶۰ میلیارد تومان برای دو پروژه برون‌مرزی در کشور افغانستان در نظر گرفته شده است.

ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها حق توقف پروژه‌های راه و شهرسازی را ندارند

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه ‌و شهرسازی گفت: سازمان منابع طبیعی طبق ماده ۳ قانون بهره‌وری اراضی کشاورزی خسارات وارده به منابع طبیعی در اثر احداث راه‌ها را از وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کرد و این موضوع منجر به توقف برخی از پروژه‌ها می‌شد که طبق پیگیری‌های انجام ‌شده معاونت حقوقی رییس‌جمهور رسماً اعلام کرد که هیچ اداره کل منابع طبیعی در استان‌ها حق توقف پروژه‌های راه‌ و شهرسازی را ندارد.

 

امینی همچنین از تصویب آیین‌نامه تشخیص نقاط پرحادثه در کمیسیون ایمنی راه‌ها خبر داد و گفت: این آیین‌نامه به تمام استان‌ها ابلاغ‌شده و مبنای توزیع اعتبار طرح‌های بهسازی راه‌ها و حتی احداث بزرگراه‌ها خواهد بود.