پرونده بسته شد؛ دوره تماس تصویری به سرآمد

  پرونده تماس‌های تصویری که بیش از دو سال است ارایه قانونی آن‌ها به زمان تصویب پیوست فرهنگی موکول شده، در نهایت بسته شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرنوشت تماس‌های تصویری این‌گونه اعلام کرد که دوره تماس‌های تصویری به‌سر آمده است. البته ابوالحسن فیروزآبادی توضیح بیش‌تری در این‌باره ارایه […]

 

پرونده تماس‌های تصویری که بیش از دو سال است ارایه قانونی آن‌ها به زمان تصویب پیوست فرهنگی موکول شده، در نهایت بسته شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرنوشت تماس‌های تصویری اینگونه اعلام کرد که دوره تماس‌های تصویری به‌سر آمده است.

البته ابوالحسن فیروزآبادی توضیح بیش‌تری در این‌باره ارایه نداد و مشخص نشد معنای صحبت او به‌طور دقیق این است که دیگر در دنیا هیچ اپراتوری به ارایه این خدمات نمی‌پردازد یا در ایران قرار بر آن است که محدودیت ارایه خدمات در این حوزه دایمی باشد.

تماس‌های تصویری که بخشی از خدمات اپراتور‌ها به هنگام ارایه خدمات اینترنت پهن‌باند ۳G یا ۴G حساب می‌شوند با روی کارآمدن اپراتور سوم تلفن همراه برای مدتی ارایه شد و از جمله سرویس‌هایی بودند که مورد توجه کاربران قرار گرفتند.

بعد‌ها به دنبال برخی اعتراض‌‌ها جلوی ارایه آن‌ها گرفته شده و از سرگرفتن این دسته از خدمات به زمان تصویب پیوست فرهنگی موکول شد.

حال مدتی است وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی از نزدیک شدن پیوست فرهنگی به مرحله تصویب خبر می‌دهند، اما در حالی که هنوز تکلیف این پیوست مشخص نشده به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی دوره تماس‌های تصویری به سر رسیده است.

البته این نکته را باید مدنظر داشت که در حال حاضر با توجه به گسترش استفاده کاربران از نرم‌افزارهای ارتباطی امکان بهره‌مندی از این خدمت در قالب خدمات OTT مدت‌هاست که مهیا شده، اما اپراتورهای تلفن همراه به‌طور رسمی از ارایه‌ این سرویس منع شده‌اند.

چندی پیش مجید صدری- مدیرعامل رایتل- نیز در پاسخ به سؤالی در این باره اعلام کرده بود: طبق آن‌چه شورای عالی فضای مجازی از ما خواسته ما ارایه‌ این سرویس را مسدود کرده‌ایم و هرگاه از سوی این شورا اعلام شود ما ارایه‌ این سرویس را از سر خواهیم گرفت، اما پیش از این نیز بار‌ها اعلام کرده‌ایم که ارتباط تصویری تنها یک درصد از طرح تجاری ماست و اکنون آن‌چه برای ما اهمیت بسیار دارد موضوع ارزش افزوده و سرویس‌های ارزش افزوده به شمار می‌رود.

 

وی همچنین گفته بود: حتی اگر امروز هم به ما مجوز ارایه تماس‌های تصویری را بدهند ما در این حوزه نمی‌توانیم ورود کنیم، چرا که با روی کار آمدن OTT‌ها دیگر تماس تصویری معنای چندانی ندارد، چرا که در گام اول برخی گوشی‌‌ها مانند آیفون اصلاً امکان برقراری تماس تصویری نداشته و خود برنامه‌ای خاص در این زمینه دارد. در مورد سایر گوشی‌‌ها نیز با توجه به این‌که امکان استفاده از تماس تصویری رایگان OTT‌ها وجود دارد منطقی به نظر نمی‌رسد مشترک برای برقراری یک دقیقه تماس تصویری ۱۶۰ تومان به اپراتور بپردازد.