ثبت کد شناسه برای مهرهای کشور اجباری شد

  زهرا قره‌داغی- رییس اتحادیه سازندگان کلیشه، لیتوگراف مهر و پلاک کشور با بیان این‌که از خرداد ماه ۱۳۹۵ طرح آزمایشی ثبت کد شناسه مهرهای کشور کلید خورد، افزود: از اول تیرماه امسال ثبت کد شناسه مهرهای کشور اجباری می‌شود و مهرهای فاقد کد رهگیری، از اعتبار ساقط خواهد بود. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، «احمد […]

 

زهرا قره‌داغی- رییس اتحادیه سازندگان کلیشه، لیتوگراف مهر و پلاک کشور با بیان این‌که از خرداد ماه ۱۳۹۵ طرح آزمایشی ثبت کد شناسه مهرهای کشور کلید خورد، افزود: از اول تیرماه امسال ثبت کد شناسه مهرهای کشور اجباری می‌شود و مهرهای فاقد کد رهگیری، از اعتبار ساقط خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، «احمد ابوالحسنی» در نشستی خبری در محل اتاق اصناف ایران تأکید کرد: از اول تیرماه کلیه مغازه‌های مهر و پلاک‌سازی کشور ملزم به دریافت کدرهگیری و سند مالکیت مهر از مرکز ثبت شناسه هستند و اگر مهری از اول تیرماه امسال فاقد کدرهگیری باشد، از اعتبار ساقط می‌شود.

وی ساخت مهرهای امنیتی ضدجعل را گام مهمی در رفع مشکلات ناشی از جعل اسناد در کشور عنوان کرد و افزود: اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر و پلاک یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فن‌آوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور است که موفق به ساخت مهرهای امنیتی و ضد جعل برای نخستین بار در ایران شده‌ است.

ابوالحسنی افزود: فعالیت این واحد از اواسط سال ۱۳۹۴ با محوریت طراحی و تولید مهرهای امنیتی آغاز شد و صاحبان این دیدگاه گردهم آمدند تا با استفاده از طرح ثبت کد شناسه، از بروز جعل در کشور جلوگیری کنند.

رییس اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر و پلاک کشور توضیح داد: طریقه ساخت و تولید این مهر‌‌ها به گونه‌ای است که قابلیت‌های امنیتی اسکناس و اوراق بهادار در قالب یک دستگاه مهر گنجانده شده است.

وی در خصوص نهادهای مسؤول و پایه‌گذاران این طرح نیز گفت: این اقدام در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی و کاهش جعل اسناد صورت گرفت و به دنبال راهکاری بودیم تا مانع جعل سند و در نهایت «اختلاس‌ها» در کشور شویم چرا که بیش‌تر اختلاس‌‌ها با استفاده از جعل مهر صورت گرفته است.

ابوالحسنی، جعل مهر ارگان‌‌ها و نهادهای مختلف را یکی از دغدغه‌های مسؤولان کشور عنوان کرد و افزود: اگر اسناد قوه قضاییه را مشاهده کنیم، بیش‌تر سوءاستفاده‌ها در زمینه مهر و برگه‌های جعلی بوده که با جعل مهر ارگان‌‌ها و نهادهای مختلف توانسته‌اند اختلاس کنند.

وی با بیان این‌که مهر همواره برای سندیت دادن به اسناد حرف اول را می‌زند، افزود: به خاطر این اهمیت، با هماهنگی نهادهای ضدجعل اسناد به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه‌ای در کشور ایجاد شود تا برای هر مهری یک شناسه و کد تعریف کنیم.

 

رییس اتحادیه سازندگان کلیشه در توضیح روند اختصاص کد رهگیری نیز گفت: درخواست کننده مهر باید کلیه مشخصات فردی و شناسنامه‌ای خود را برای ثبت و درج در سامانه ارایه دهد، پس از درج مشخصات، یک پروانه مهر به او می‌دهند که اعتبار آن ۱۵ روز است و بعد از این مدت می‌تواند با مراجعه به مرکز دیگری، سند رسمی دریافت کند که این سند نیز بر مبنای تاریخ است و مشخصات وارد شده صنف تا زمانی اعتبار دارد که واحد صنفی مشغول فعالیت باشد.