۶۱۰ کیلومتر خط آهن چابهار به زاهدان، ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد

  ورود هیأت هندی به ایران، بار دیگر بندر چابهار در رأس فهرست خبرهای اقتصادی کشور قرارداده و به نظر می‌رسد در کنار گسترش توان دریایی این بندر مهم، بحث افزایش امکانات زیرساختی این بندر در حوزه ریل نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت، خطی که‌ می‌تواند رفت و آمد کالاهای اقتصادی از چابهار […]

 

ورود هیأت هندی به ایران، بار دیگر بندر چابهار در رأس فهرست خبرهای اقتصادی کشور قرارداده و به نظر می‌رسد در کنار گسترش توان دریایی این بندر مهم، بحث افزایش امکانات زیرساختی این بندر در حوزه ریل نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت، خطی که‌ می‌تواند رفت و آمد کالاهای اقتصادی از چابهار را به شکلی قابل توجه تسهیل کند.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت ساخت خط آهن چابهار به زاهدان طولی ۶۱۰ کیلومتری خواهد داشت. این مسیر از چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های نیک‌شهر، ایرانشهر و خاش به محور راه‌آهن کرمان – زاهدان متصل خواهد شد.

با وجود آن‌که زمانی طولانی از طراحی از این پروژه می‌گذرد اما مشکلات اقتصادی و نبود سرمایه‌گذاران کلان تا کنون جلو پیشرفت قابل توجه این طرح را گرفته است. موضوعی که البته اظهارات مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان بلوچستان نشان از پیگیری مقدمات اجرایی آن دارد.

براساس توضیحات رضوانی در حال حاضر این خط ریلی به ۴ محور مجزا تبدیل شده و هر یک از پیمان کاران در حال پیگیری حوزه مربوط به خود هستند. ۴ قطعه چابهار – نیک‌شهر، نیک‌شهر – چانس، چانس – ایرانشهر و ایرانشهر به زاهدان گام‌های ابتدایی را از سوی پیمان کاران برداشته‌اند و حتی قطعه نخست در حوزه زیرسازی پیشرفتی ۴۵ درصدی را نیز تجربه کرده است.

 

این قطعات بناست در آینده به خراسان جنوبی متصل شده و از طریق مشهد به مرز شمال شرقی کشور وصل شود. محوری که می‌تواند چابهار را از طریق ریل به کشورهای آسیای میانه وصل کند.