حراست دقیق از هویت اسلامی و انقلابی نظام مهم‌ترین وظیفه خبرگان است

     آیت‌ا… جنتی رییس مجلس خبرگان شد     در پیام رهبر انقلاب با اشاره به وظایف مجلس خبرگان آمده است: این مسؤولیت حراست دقیق از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والا آن است. به گزارش مهر، صبح دیروز جلسه افتتاحیه پنجمین […]

     آیت‌ا… جنتی رییس مجلس خبرگان شد

    در پیام رهبر انقلاب با اشاره به وظایف مجلس خبرگان آمده است: این مسؤولیت حراست دقیق از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والا آن است.

به گزارش مهر، صبح دیروز جلسه افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور منتخبان جدید و جمعی از مقامات لشگری و کشوری در ساختمان مجلس قدیم آغاز به‌کار کرد.پس از تلاوت آیات قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی و استقرار هیأت رییسه سنی در جایگاه، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت افتتاحیه پنجمین دوره خبرگان رهبری توسط حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبرمعظم انقلاب قرائت شد.

 

متن کامل این پیام بدین شرح است:

«بسم ا… الرحمن الرحیم

آغاز به‌کار پنجمین دوره‌ی مجلس خبرگان در ایام ولادت حضرت ولی‌ا… الاعظم ارواحنا فداه تقارن مبارکی است که باید به فال نیک گرفت و اطمینان به تسدید و تأیید الهی و رعایت و رضایتِ وَلَوی را در دلِ مؤمنِ به صدق وعده‌های الهی، افزون و پایدار ساخت. همچنین همزمانی با سوم خرداد را که نماد پیروزی مقاومت و افراشتن پرچم فتح و نصرت الهی است، باید قدر دانست و از آن پدیده‌ شگفت‌آور، درس آموخت.

خداوند عزیز و حکیم را با همه‌ دل سپاس‌می‌گزارم که به ملت مؤمن و شجاع و باوفا توفیق تشکیل این مجلس را ارزانی فرمود و نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر به بیعتی عمومی سرافراز ساخت.

به شما برگزیدگان نیز به خاطر دستیابی به اعتماد و انتخاب ملت تبریک می‌گویم و توفیق در تقدیم خدمت شایسته به کشور و مردم را برای شما از خداوند علیم و بصیر مسألت می‌کنم.

اهمیت این مجلس عظیم‌الشأن، ناشی از عظمت مسؤولیتی است که بر دوش منتخب آن نهاده شده است. این مسؤولیت در یک جمله:

حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والا و عالیقدر آن است. ادای این مسؤولیت سنگین نیازمند صلاحیت‌هایی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.

تشخیص وجود و بقای این صلاحیت‌ها برعهده‌ این مجلس معظم است و این به‌نوبه‌ خود مسؤولیت‌های بزرگی را متوجه آن می‌سازد: آشنایی با جایگاه جمهوری اسلامی در دنیای کنونی؛ توجه به پدیده‌ جذاب مردم‌سالاری دینی در میان انبوه شیوه‌های گوناگون حکومت که در آن‌ها یا معنویت و دین، یا مردم، و یا هر دو قربانی شده‌اند؛ توجه به نقش بی‌مانند ایمان و باورهای برآمده از معارف اسلامی در نوع گزینشهای مردمی؛ توجه به تأثیر تقوای فردی و سیاسی شخص رهبر در حفظ اعتماد مردم و سلامت و صلابت و استواری نظام … این‌ها بخشی از مسؤولیت‌های این مجلس معظم را که متشکل از فقهای مردمی و اثرگذار است، یادآور می‌شود و ادای آن را مطالبه می‌کند. هریک از سرفصل‌های مذکور متضمن وظایفی است که حسن انجام آن، کشور و نظام را به صلاح و سداد رهنمون می‌گردد و رهبر را در ادای آن مسؤولیت بزرگ و بی‌همتا مدد می‌رساند.

توفیق شما حضرات محترم و خود را در پیمودن این مسیر مبارک که راه امام راحل بزرگوار و هدف بزرگ و حیاتی ایشان بود، از خداوند منان مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای ۱ خرداد ۹۵

 

از غیبت «سید حسن» تا حضور«احمدی‌نژاد»

افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت ا… ابوالفضل میرمحمدی و با حضور تمامی اعضا در محل مجلس قدیم، برگزار و آیت‌ا… احمد جنتی با کسب اکثریت آراء رییس مجلس خبرگان در دوره پنجم شد.

افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با قرائت قسمت‌هایی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شروع چهارمین دوره انتخابات خبرگان توسط حجت‌الاسلام سید روح‌ا… صدر الساداتی آغاز و سپس با استماع سرود جمهوری اسلامی، اسقرار هیأت رییسه سنی مجلس خبرگان در جایگاه و قرائت آیاتی چند از کلام‌ا… مجید، آغاز شد.

در ردیف نخست از صندلی‌های مجلس خبرگان، آیت‌ا… محمد یزدی که از نمایندگی در دوره پنجم مجلس خبرگان باز مانده، در کنار آیت‌ا… احمد جنتی نشسته بود و دیگر صندلی‌های ردیف نخست را آیت‌ا… محمدی گلپایگانی، آیت‌ا… صادق لاریجانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی، آیت‌ا… هاشمی شاهرودی و در نهایت آیت‌ا… موحدی کرمانی پرکرده بودند، در این میان نام سید حسن خمینی نیز بر صندلی شماره ۱۰ خودنمایی می‌کرد اما تا پایان جلسه خبری از حضور وی در مراسم افتتاحیه نشد.

از دیگر مدعوان جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان اسحاق جهانگیری و فیروزآبادی بودند که بر صندلی‌های شماره ۳۱ و ۳۲ تکیه زده و در ردیف متناظرشان هم سعید جلیلی در کنار آیت‌ا… علم الهدی و محمود احمدی‌نژاد نیز در کنار محسنی اژه‌ای و بر صندلی‌های شماره ۲۲ و ۲۳ نشسته بودند.

اما محمدباقر قالیباف شهردار تهران در فاصله‌ قابل توجه از دیگر مهمانان بر صندلی شماره ۹۶ تکیه زده بود و در سمت چپ او نیز با چند صندلی فاصله حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی و علی‌اکبر صالحی در کنار یکدیگر نشسته بودند. قرائت قرآن که پایان یافت، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هم وارد جلسه شد و در کنار سرلشگر فیروزآبادی نشست.

در ساعت ۹:۲۵ دقیقه صبح و پس از پایان قرائت پیام رهبری، آیت‌ا… احمد جنتی برای ارایه گزارش خود از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به این که انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود اظهار کرد: ما خدا را شاکریم که در کمال صحت و سلامت این انتخابات برگزار شد و رضایت مردم و رهبری را در پی داشت.

به محض پایان ارایه گزارش آیت‌ا… جنتی از روند انتخابات مجلس خبرگان که با اظهار امیدواری وی از انجام دقیق وظایف اعضای این مجلس خاتمه یافت، مراسم تحلیف و قرائت سوگند نامه اعضای مجلس خبرگان در ساعت۹:۴۰ دقیقه آغاز شد.

مراسم تحلیف که به اتمام رسید، آیت‌ا… ابوالفضل میرمحمدی رییس سنی مجلس خبرگان در سخنانی کوتاه با گرامیداشت یاد و خاطره اعضای درگذشته خبرگان و تشکر از حضور گسترده مردم در انتخابات ۷ اسفند ماه، از تلاش‌ها و زحمات روسای گذشته این مجلس از جمله آیت‌ا… مشکینی، هاشمی، یزدی و مهدوی‌کنی قدردانی کرد و پس از پایان سخنان وی و با اعلام زمان تنفس از سوی منشی، جلسه علنی در ساعت ۹:۵۰ دقیقه صبح به اتمام رسید تا اعضای خبرگان پس از پایان زمان تنفس خود را برای نخستین انتخابشان که برگزیدن هیأت رییسه جدید این مجلس بود، آماده کنند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان، محمود احمدی‌نژاد به محض اعلام زمان تنفس از مجلس خارج شد اما سایر اعضای خبرگان و مهمانان حاضر در جلسه به احوالپرسی و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

با آغاز مجدد جلسه، اعضای خبرگان در نخستین انتخاب شان با برگزیدن آیت‌ا… احمد جنتی به عنوان پنجمین رییس عمامه سفید این مجلس و نیز آیات موحدی‌کرمانی و هاشمی‌شاهرودی به عنوان نواب اول و دوم و در نهایت با رأی به آیات خاتمی و دری‌نجف‌آبادی به عنوان دبیران اول و دوم، ترکیب کلی هیأت رییسه را تکمیل کردند.

واکنش هاشمی رفسنجانی به نتیجه انتخابات هیأت رییسه خبرگان

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: انتخابات هیأت رییسه خبرگان، در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ گونه مشاجره انجام شد.

آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی در اولین واکنش به انتخابات هیأت رییسه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری گفت: ترکیب هیأت رییسه این دوره خیلی خوب است.

مجلس خبرگان؛ مجلسی اطمینان بخش برای مردم ایران اسلامی است

رییس‌جمهور مجلس خبرگان رهبری را مجلسی اطمینان‌بخش برای ایران اسلامی دانست و اظهار امیدواری کرد که مجلس خبرگان پنجم در ادای وظایفش و در کمیسیون‌هایی که پیش رو دارد فعال تر عمل کند

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پایان مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تأکید کرد: مجلس خبرگان، مجلسی است که به مردم کشورمان، برای شرایط سختی که چه بسا پیش روی تاریخ ملت قرار می‌گیرد، اطمینان خاطر می‌دهد.