اولویت‌های اصلی جانشین رهبر طالبان چیست؟

    «ملااختر محمد منصور که روز شنبه در پی حملات پهپادی آمریکا کشته شد، در سالی که علناً رهبری جنبش طالبان افغانستان را برعهده داشت ثابت کرد که یک بازیگر سیاسی تمام و کمال است.»به گزارش مهر، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد: ملا اختر محمد منصور پس از تصرف قدرت در یک نشست محرمانه، […]

    «ملااختر محمد منصور که روز شنبه در پی حملات پهپادی آمریکا کشته شد، در سالی که علناً رهبری جنبش طالبان افغانستان را برعهده داشت ثابت کرد که یک بازیگر سیاسی تمام و کمال است.»به گزارش مهر، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد: ملا اختر محمد منصور پس از تصرف قدرت در یک نشست محرمانه، به تحکیم سلطه‌اش بر طالبان، منحرف کردن تلاش‌های علما برای زیر سؤال بردن قدرت و اختیاراتش، از بین بردن یا همکاری با مخالفان، تجدید استراتژی جنگی طالبان و نادیده گرفتن تمامی اقدامات برای هدایت طالبان به سوی مذاکرات صلح‌آمیز ادامه داد.

ملامنصور برای دستیابی به تمامی این اهداف از مجموعه غنی از راهکار‌ها کمک گرفت.

جانشین ملا منصور به عنوان رهبر طالبان تمامی چالش‌هایی که او با آن مواجه بود را به ارث خواهد برد اما بعید است که به اندازه منصور از نظر سیاسی زرنگ باشد و برتری‌های منصور به عنوان رهبر طالبان و دسترسی راحت به پول نقد را نخواهد داشت.

رهبر جنبش طالبان افغانستان بودن باید یکی از دلهره آور‌ترین شغل‌‌ها در جهان باشد. نخستین مسأله‌ای که رهبر جدید طالبان باید انجام دهد، متقاعد کردن باقی اعضای این گروه در خصوص مشروعیتش است.

او باید نشان دهد که یک نامزد با ارزش، زاهد و یک «مجاهد» خوب است و براساس قوانین اسلامی یا شریعتی که طالبان قبول دارد انتخاب شده است.

اگر او بتواند تمامی این کار‌ها را انجام دهد آن وقت می‌تواند اطاعت بی‌چون و چرا را ادعا کند که امتیاز رهبران جنبش طالبان محسوب می‌شود. ملامنصور کمی پس از آن‌که رهبری طالبان را به عهده گرفت، یک کمیته فرهنگی را به وجود آورد که زندگی‌نامه‌اش را با هدف تأکید بر صلاحیت‌ها و شرایط رهبری‌اش منتشر کرد.

اگر طالبان گرفتار زد و بندهای سیاسی داخلی حول محور جانشین رهبری شود، زمان زیادی طول خواهد کشید تا این گروه شبه نظامی مشروعیت دوباره بگیرد.

قطعاً رهبر جدید طالبان تلاش خواهد کرد تا از حملات هوایی آمریکا در پاکستان که جان ملا منصور را گرفت، سردرآورد. آیا این یک حمله استثنایی بوده یا آمریکایی‌‌ها تصمیم گرفتند تا رهبری طالبان را در پاکستان دنبال کنند؟

درک این مسأله موضوع مرگ و زندگی برای جانشین ملامنصور است. او مجبور خواهد شد تا جایی که برای او امن است فعالیت کند و از پهپاد‌ها دور بماند.

متأسفانه، احتمالاً آخرین مسأله در روابط منطقه‌ای که رهبر جدید طالبان به آن فکر خواهد کرد، نحوه رسیدگی به درخواست‌های گروه ۴جانبه صلح افغانستان متشکل از آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان برای مشارکت طالبان در این مذاکرات صلح خواهد بود.

در زمان رهبری ملا منصور، طالبان با این روند به عنوان یک بازی دیپلماتیکی برخورد می‌کرد. این گروه ضمن اجتناب از شرکت در مذاکرات صلح سعی می‌کرد خود را خوب نشان دهد و از تحریک غیرضروری قدرت‌‌ها جلوگیری کنند.

ملامنصور قصد داشت اقدامات شبه نظامی را ادامه دهد و رویای ایجاد مجدد «امارات اسلامی» توسط نیروی اسلحه و جنگ فرسایشی را دنبال کند.

کشتن ملا منصور بزرگ‌ترین و آشکار‌ترین نشانه‌ای بوده که تاکنون طالبان دریافت کرده که نشان می‌دهد جاه‌طلبی‌های نظامی ملامنصور بیش از حد بزرگ بوده است.