انزوای نظام مهندسی ره‌آورد ارجاع کار ناسالم

    ارزیابی عملکرد سازمان نظام مهندسی از بدو تأسیس تا امروز از دیدگاه‌های متفاوت، ابزار مناسبی است برای سنجیدن این نهاد غیردولتی، تا بتوان به یک نتیجه کلی از فعالیت چند ساله این سازمان حرفه‌ای در صنعت ساختمان دست پیدا کرد. به گزارش صما بازنگری در برخی از مباحث قانونی مقررات ملی ساختمان، پیشنهادی […]

 

 

ارزیابی عملکرد سازمان نظام مهندسی از بدو تأسیس تا امروز از دیدگاه‌های متفاوت، ابزار مناسبی است برای سنجیدن این نهاد غیردولتی، تا بتوان به یک نتیجه کلی از فعالیت چند ساله این سازمان حرفه‌ای در صنعت ساختمان دست پیدا کرد.

به گزارش صما بازنگری در برخی از مباحث قانونی مقررات ملی ساختمان، پیشنهادی است که بیش‌تر رؤسای سازمان‌های نظام‌مهندسی در ارزیابی از عملکرد این سازمان مطرح می‌کنند. گزارش ذیل ماحصل گفت‌وگوی ‌صما‌ با رؤسای سازمان نظام مهندسی استان‌ها است که در ادامه می‌خوانید.

نظام مهندسی فعالیت۷ گروه ساخت‌وساز در کشور را رصد می‌کند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به عملکرد ۲۰ ساله سازمان نظام مهندسی گفت: با توجه به وظایف سنگینی که قانون برعهده سازمان نظام مهندسی قرارداده است؛ این سازمان عملکرد مثبتی داشته است.

سعید مرادی در گفت‌وگو با ‌صما‌ اظهارکرد: ما وضعیت کیفی نامناسب ساخت‌وساز‌ها را پیش از تأسیس سازمان نظام مهندسی شاهد بوده‌ایم و ساماندهی آن تا امروز را هم می‌بینیم.

وی افزود: با عمومیت پیدا کردن موضوع نظارت و وجود سازمان نظام مهندسی، در بسیاری از زمینه‌ها کیفیت فنی افزایش پیدا کرده است؛ گرچه راضی‌کننده نیست.

مرادی با تأکید بر این‌که نباید از نقاط ضعف سازمان چشم پوشید، ادامه‌داد: برخلاف همه تلاش‌های مثبت سازمان، رکود بخش مسکن، باعث ایجاد رقابت‌های ناسالم شده است. ارجاع‌های ناسالم نیز خود یکی از معضلات و معلول این وضعیت است.

مرادی با بیان این‌که سازمان‌های نظام مهندسی در حال حاضر ۷ گروه ساخت‌وساز در کشور را رصد می‌کنند، گفت: یکی از نقاط قوت سازمان نظام مهندسی سامان‌دهی مهندسان است، ساماندهی گروه طراحان، ناظران مجری و گروه‌های جدید مانند آزمایشگاه ژئوتکنیک، بتن و… که نشان از آینده روشنی دارد.

مرادی در مورد نقاط ضعف سازمان نظام مهندسی گفت: نقاط ضعف در دو برهه تاریخی خود را نشان می‌دهد. یکی در زمان اوج و شکوفایی کار و دیگری در زمان رکود. از آنجایی که سازمان نظام مهندسی یک تشکل صنفی به‌شمار می‌آید به هر حال باید کارهای ارجاع شده توسط سازمان کنترل و تلفیق شود. جایی که پول رد و بدل می‌شود باید توزیع عادلانه نیز باشد. گروه‌های قدرت ایجاد می‌شود و روند سالم کار از دست می‌رود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه گفت: در دوران رونق و توزیع بالای ارجاع کار نیز طبیعی است که تخلفاتی صورت بگیرد و باز هم گروه‌های قدرت دست به‌کار می‌شوند.

وی افزود: یکسان دیدن اعضا در ارجاع کار یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان است؛ در حالی که شرایط باید برای مهندسانی که تنها به واسطه ارجاع کار امرار معاش می‌کند با فردی که علاوه بر ارجاع کار، مشغول تدریس در دانشگاه‌ها یا فعالیت‌ اقتصادی است باید متفاوت باشد.

مرادی در پایان همچنین با تأکید بر حضور افراد اصلح در انتخابات شورای مرکزی گفت: هیچ نوع سهمیه‌بندی برای حضور در انتخابات وجود ندارد. هیأت مدیره‌ها برای حضور قوی‌تری در انتخابات از میان خود افرادی را انتخاب می‌کنند؛ به جای این که تعدادی برای نامزدی انتخاب شوند.

همکاری همه نهادهای ساخت ‌و ساز لازمه عملکرد مثبت سازمان

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که عملکرد سازمان نظام مهندسی از بدو تأسیس تاکنون در سراسر کشور قابل توجیه است، گفت: با یک ضرب‌ و تفریق ساده می‌توان نتیجه مطلوب این سازمان را اثبات کرد و مقاوم‌سازی و استحکام ساختمان‌های کشور از زمان تأسیس سازمان نظام مهندسی گواه این موضوع است.

بهرنگ دیلمقانی در گفت‌وگو با صما اظهارکرد: عملکرد خوب نیاز به زمینه‌های متعددی دارد. اکنون چالش سازمان ضعف در قوانین است که بستر اجرایی لازم وجود نداشته است. این موضوع همکاری همه نهادهای مسؤول از جمله استانداری، اداره کل راه‌و شهرسازی و…را طلب می‌کند.

دیلمقانی با اشاره به ضعف سازمان نظام مهندسی نیز تصریح‌کرد: اکنون سازمان نظام مهندسی در حوزه شهرسازی خوب عمل نکرده است چراکه قوانین شهرداری همکاری لازم و همراهی مناسبی با سازمان را ندارد چه بسا در حوزه مقررات داخلی سازمان نیز برخی مباحث نیاز به ویرایش و بازنگری دارد.

وی با بیان این‌که برخی از مباحث قانونی ‌و مقررات سازمان دست ما را بسته است، اظهارداشت: با گذشت ۲۰ سال از اجرای قانون، این مقررات نیاز به اصلاحاتی دارد. برخی از مواد باید تغییر کند؛ پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی تغییراتی است که باید در قوانین سازمان به‌وجود آید چراکه اگر مقررات اصلاح شود ساختار سازمان نیز اصلاح خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: ما باید در حوزه آموزش قوی‌تر عمل کنیم؛ گرچه شیوه‌نامه‌ها ما را تابع کرده است. باید کاری کنیم تا اعتماد به سازمان بیش‌تر شود. سازمان ۲۰ سال پیش بدون حمایت مالی ایجاد شد و با مشکلات زیادی روبه‌رو بود و توانست پس از ۲۰ سال جایگاه حرفه‌ای خوبی را به دست آورد.

دیلمقانی در مورد چگونگی ورود نامزدهای انتخاباتی شورای مرکزی هم گفت: هدف از اطلاعیه شورای مرکزی، اداره خوب و مناسب انتخابات است. هیچ نوع سهمیه‌ای برای استان‌ها وجود ندارد و چون ائتلاف‌های متعددی برای حضور در انتخابات به‌وجود آمده است؛ برای جلوگیری از هر گونه سوءتفاهمی چنین اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

نظام مهندسی در کمیسیون ماده ۵ تنها عضو مشورتی است نه تصمیم‌گیر

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان در مورد عملکرد ۲۰ ساله سازمان نظام مهندسی گفت: عملکرد سازمان نظام مهندسی امروز خیلی بهتر شده است. پیش از تأسیس این سازمان، تنها با یک شیب نقشه ساخت‌وساز انجام می‌شد؛ اما امروز همه مقررات ساخت‌وساز تا جای ممکن رعایت می‌شود. متأسفانه اهمال شهرداری‌ها باعث شده است که در کمیسیون ماده ۵ و ۱۰۰ مقررات ملی تخلفات زیادی صورت بگیرد و این مقررات رعایت نشود.

ابراهیم عمید در گفت‌وگو با صما اظهارکرد: از آن‌جایی که سازمان نظام مهندسی جنبه صنفی دارد؛ باید خوب کنترل شود. البته باید بگویم در شهرستان‌ها این کنترل‌‌ها خوب اعمال می‌شوند؛ گرچه در تهران این کنترل‌‌ها کم‌تر است.

وی در ادامه گفت: به تازگی با همراهی اداره کل راه‌ و شهرسازی و شهرداری تلاش می‌کنیم تا نمای شهر به صورت بومی طراحی و ساخته شود و در زمینه شهرسازی و معماری به موفقیت‌هایی دسترسی پیدا کنیم. فقط در این زمینه مشکلاتی با جزیره قشم داریم که به صورت منطقه آزاد عمل می‌کند. این مشکل هم به زودی حل می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان در ادامه افزود: مشکلاتی با دیگر ارگان‌‌ها مانند شهرداری وجود دارد آن هم تخریب چهره شهر و فروش تراکم در کوچه‌های باریک است.

 

وی افزود: مهم‌ترین مشکل، کمیسیون ماده ۵ است که تغییراتی را در شهر ایجاد می‌کند و چون ما عضو مشورتی هستیم نه تصمیم‌گیر به حاشیه رانده شده‌ایم.