دولت هیچ طرحی برای خروج مسکن از رکود ندارد

    ایرج رهبر درباره دلایل عدم تکمیل مسکن مهر از سوی دولت گفت: مدیریت دولت یازدهم در این زمینه ضعیف بوده و مانند مدیران دولت دهم پیگیر اجرای مسکن مهر نیستند، هیچ عزمی از سوی دولت یازدهم برای اتمام مسکن مهر وجود ندارد و اکثر مسؤولان بالا دست موافق اجرای مسکن مهر نیستند. عضو […]

 

 

ایرج رهبر درباره دلایل عدم تکمیل مسکن مهر از سوی دولت گفت: مدیریت دولت یازدهم در این زمینه ضعیف بوده و مانند مدیران دولت دهم پیگیر اجرای مسکن مهر نیستند، هیچ عزمی از سوی دولت یازدهم برای اتمام مسکن مهر وجود ندارد و اکثر مسؤولان بالا دست موافق اجرای مسکن مهر نیستند.

عضو هیأت‌ مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره محدودیت‌های موجود برای ارایه تسهیلات بانکی به سازندگان مسکن به تراز گفت: یکی از موارد این تسهیلات، در راستای صنعتی‌سازی ساختمان و به میزان مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان در کلان‌شهر‌ها و ۹۰ میلیون تومان برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بود.

وی در‌باره تسهیلات ساخت ساختمان‌های غیرصنعتی افزود: این تسهیلات برای ساختمان‌های غیرصنعتی ۲۰ میلیون تومان از میزان تسهیلات برای ساختمان‌های صنعتی کاهش می‌یافت.

رهبر درباره وضعیت مسکن قسطی‌ و فروش قسطی واحدهای انبوه‌سازان تصریح‌کرد: انبوه‌سازان به دلیل رکود موجود در بخش مسکن پذیرفته بودند بخشی از قیمت واحدهای مسکونی به صورت نقد و بخش دیگر آن را به صورت اقساطی و متناسب با نرخ تورم سالیانه از خریداران دریافت کنند.

وی ادامه‌داد: ما تمایل داشتیم که بانک مسکن کارگزاری این طرح را بر عهده بگیرد که متأسفانه این بانک تقاضای کارمزد ۵ درصدی کرد که در نهایت این طرح چندان عملیاتی نشد.

این انبوه‌ساز اظهار‌داشت: هدف ما از ورود بانک مسکن به این کار به عنوان کارگزار افزایش اعتبار این خرید و فروش بود اما بانک مسکن در نهایت قبول کرد که فقط می‌تواند اقساط برخی از وام گیرندگان را تضمین کند در حالی که مشکل اصلی ما در اجرای این طرح تضمین اقساط نبود.

وی ادامه‌داد: این طرح اگر چه ممکن است تأثیر بسیار کمی روی بازار بگذارد اما مطمئناً در خروج مسکن از رکودی تأثیری نخواهد داشت.

عضو هیأت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره دلایل عدم تأثیر افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن بر خروج مسکن از رکود و ایجاد رونق گفت: این تسهیلات دارای تعداد بسیار محدودی است. برای مثال ما سالیانه به حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون واحد مسکن نیاز داریم در حالی‌که دولت سالیانه فقط ۸۰ هزار فقره از این تسهیلات ارایه می‌دهد که تعداد این تسهیلات هیچ تناسبی با نیاز کشور ندارد.

وی با اشاره به نداشتن اعتبار بانک مسکن برای ارایه تسهیلات تصریح‌کرد: بانک‌ها به دلیل نداشتن اعتبار منتظر سپرده‌گذاری مردم و گذشت چند ماه زمان هستند تا بتوانند این تسهیلات را ارایه دهند.

رهبر درباره اعطای تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی به زوجین افزود: با توجه به بازپرداخت بیش از دو میلیون تومانی این تسهیلات هر زوج جوانی توان پرداخت چنین اقساطی را ندارد لذا با شرایط موجود یعنی محدودیت در میزان تسهیلات و زمان بازپرداخت این تسهیلات چندان در ایجاد رونق در بازار مسکن تأثیر نداشت.

این فعال صنفی درباره کاهش تعاونی‌های مسکن در چند سال اخیر اظهار‌داشت: به هر حال وقتی بازار مسکن رونق داشته و متقاضی خرید آن وجود دارد فعالیت این تعاونی‌‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رهبر ادامه‌داد: ضمن این‌که متأسفانه اکثر تعاونی‌های مسکن تخصص لازم را در این بخش نداشته و اعضای هیأت مدیره خیلی زود عوض می‌شوند لذا سازنده‌ها نیز معمولاً از انعقاد قرارداد با تعاونی‌‌ها استقبال نمی‌کنند.

رییس سابق کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به معوقات دولت به پیمانکاران خاطرنشان‌کرد: وقتی دولت با این عظمت به پیمانکاران کشور بدهکار بوده و مدت‌هاست پرداخت پول پیمانکاران را به تعویق انداخته است نمی‌توان به تعاونی‌‌ها با چند صد عضو و چند نفر هیأت مدیره امید چندانی داشت. برای همین اصولاً سازندگان رغبتی برای انعقاد قرارداد با تعاونی‌های مسکن ندارند.

وی درباره دلایل عدم تکمیل مسکن مهر از سوی دولت افزود: مدیریت دولت یازدهم در این زمینه ضعیف بوده و مانند مدیران دولت دهم پیگیر اجرای مسکن مهر نیستند.

رهبر افزود: هیچ عزمی از سوی دولت یازدهم برای اتمام مسکن مهر وجود ندارد و اکثر مسؤولان بالا دست موافق اجرای مسکن مهر نیستند.

 

این انبوه‌ساز ادامه‌داد: وقتی زیردستان می‌بینند که مسؤولان رده بالای کشور موافق اجرای مسکن مهر نبوده و هیچ بازخواست و سؤالی در این زمینه وجود ندارد عوامل اجرایی این طرح نیز رغبت چندانی برای اتمام این طرح ندارند.