الزام قراردادهای خارجی به پیوست فن‌آوری عملیاتی می‌شود

  منصور کبگانیان، الزام قراردادهای خارجی به داشتن پیوست فن‌آوری و همچنین آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی را از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه هشتادم ستاد نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد. به گزارش ایرنا، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه هشتادمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع […]

 

منصور کبگانیان، الزام قراردادهای خارجی به داشتن پیوست فن‌آوری و همچنین آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی را از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه هشتادم ستاد نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه هشتادمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با بیان این‌که در این جلسه، دو موضوع مهم مطرح شد، بررسی سیاست‌ها و ضوابط پیوست فن‌آوری را به عنوان مصوبه مهم و مورد نیاز دستگاه‌ها، از جمله این موضوعات ذکر کرد و گفت: این مصوبه در جلسه امروز تکمیل شد.

وی با اشاره به محورهای این ضوابط و سیاست‌ها، اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تأمین کالا از داخل و اعطای مشوق‌های مالیاتی و گمرگی را از جمله بخش‌هایی ذکر کرد که در پیوست فن‌آوری بر آن تأکید شده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، همچنین با بیان این‌که بسیاری از قراردادهای خارجی ملزم به داشتن پیوست فن‌آوری شدند، آموزش و مهارت‌افزایی را به عنوان یکی از الزامات این گونه قرارداد‌ها ذکر کرد و افزود: انتقال دانش فنی ساخت تولید و همچنین ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در هر قرارداد و قراردادهای موجود از دیگر الزامات به شمار می‌رود.

وی تجمیع تقاضای کالا‌ها و خدمات فن‌آورانه را از دیگر مصوبات عنوان کرد و گفت: یکی از موارد مهم تجمیع تقاضای کالا‌ها و خدمات فن‌آورانه است زیرا همان‌طور که می‌دانید تقاضای کالا‌ها به دلیل پراکندگی آن جاذبه خاص را ندارد و این تجمیع می‌تواند حرکت مناسبی را در این حوزه ایجاد کند.

به گفته کبگانیان، تسهیل امکان کسب گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی برای شرکت‌ها و مؤسسات داخلی، تشکیل برخی کنسرسیوم‌های متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات و مستندسازی فن‌آوری‌های انتقالی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی، از دیگر محورهای مصوبات امروز برشمرد و گفت: بسیاری از این فن‌آوری‌ها به صورت تکراری در قرارداد‌ها می‌باشند و معاونت علمی و فن‌آوری ملزم شد که بانک اطلاعاتی از این فن‌آوری‌ها تهیه کند که ما شاهد تکرار و موازی‌کاری در این زمینه نباشیم.

وی با بیان این‌که محور بعدی جلسه امروز تدوین اطلس ملی توانمندی‌های فن‌آورانه و تهیه حوزه‌های فن‌آورانه راهبردی در انتهای این سند بود، گفت: گزارش بخش پیوست فن‌آوری از سوی دکتر ستاری و معاونین وی در این جلسه مطرح شد.

دبیرستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: قرار شد معاونت علمی با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی، اجرای این مصوبات را پیگیری کرده و سالانه به شورای انقلاب فرهنگی گزارش ارایه کند.

وی در ادامه با بیان این‌که موضوع دوم مطرح شده در این جلسه که در ابتدا با ارایه یک گزارش از سوی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونین وی همراه بود، موضوع آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی بود که قرار شد در جلسه آینده شورا به آن پرداخته شود.

کبگانیان گفت: طبق گزارش ارایه‌شده از سوی مسؤولین دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه امروز، جمعیت دانشجویی این دانشگاه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که ۳۷ درصد از کل دانشجویان کل کشور را به خود اختصاص داده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت: در جلسه امروز آماری از اعضا هیأت علمی و تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارایه شد و مستنداتی که برای آمایش آموزش عالی مورد نیاز است پس از بحث و بررسی در اختیار اعضای شورا قرار گرفت.

 

وی با بیان این‌که یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که دانشجویان غیردولتی به ۵۰ درصد برسد، گفت: دانشگاه‌های غیرانتفاعی بسیاری از جمله دانشگاه آزاد در کشور وجود دارد که مجموع دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد باید به ۵۰درصد برسد.