اجرای ۱۴ پروژه پژوهشی برای بومی‌سازی فن‌آوری‌های راهبردی حوزه امنیت

  رییس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از اجرای ۱۴ پروژه پژوهشی در جهت بومی‌سازی فن‌آوری‌های راهبردی حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و مراکز عملیات امنیت خبر داد. به گزارش مهر، محمود خالقی‌دخت، رییس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، با بیان این‌که در حال حاضر، پژوهشکده امنیت، […]

 

رییس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از اجرای ۱۴ پروژه پژوهشی در جهت بومی‌سازی فن‌آوری‌های راهبردی حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و مراکز عملیات امنیت خبر داد.

به گزارش مهر، محمود خالقی‌دخت، رییس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، با بیان این‌که در حال حاضر، پژوهشکده امنیت، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌‌های فعال در حوزه امنیت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است، آمادگی این پژوهشکده را برای همکاری با نهادهای مسؤول در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و همچنین متولیان زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور، به عنوان مهم‌‌ترین بهره‌‌برداران حوزه افتا، اعلام کرد.

وی اظهار‌داشت: این پژوهشکده از توانایی و آمادگی مناسب جهت ارایه خدمات مشاوره‌‌ای در حوزه افتا و اجرای پروژه‌های پژوهشی در سطوح راهبردی، کاربردی و بنیادین در این حوزه برخوردار است و کمک به متولیان مذکور را نیز وظیفه خود می­ داند.

خالقی دخت گفت: ، بومی‌سازی فن‌آوری‌های راهبردی حوزه امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی این پژوهشکده است و در ۴ سال گذشته و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی، با اجرای ۱۴ پروژه پژوهشی در حوزه بومی‌‌سازی انواع مرکز عملیات امنیت (SOC)، نتایج مناسبی به دست آوردیم.

وی با تأکید بر اهمیت تخصیص اعتبار به پروژه‌های این بخش خاطرنشان کرد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های بالادستی این حوزه، از قبیل طراحی و پیاده‌سازی پایگاه‌های داده سرمایه‌ها، آسیب‌پذیری‌ها، حملات و حوادث سایبری در سطح ملی و بومی‌سازی مراکز اشتراک‌گذاری و تحلیل اطلاعات (ISAC) و سامانه اشتراک‌گذاری و هشدار (ISAS) مدنظر بوده که در حال حاضر، اجرای آن‌ها از طریق همکاری و جذب اعتبار از سایر نهادهای متولی حوزه افتا، در جریان است.

خالقی از تدوین و ارایه طرح جامع آزمایشگاه‌های امنیت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: در اجرای این طرح تا کنون مراحل شکل‌گیری ۳ آزمایشگاه ارزیابی و تأیید نمونه، شامل آزمایشگاه ارزیابی امنیتی مراکز عملیات امنیت (SOC)، آزمایشگاه ارزیابی امنیتی کاربردهای مبتنی بر وب و آزمایشگاه ارزیابی سامانه‌‌های هوشمند صیانت فرهنگی اجتماعی به پایان رسیده و این آزمایشگاه‌‌ها آماده عرضه خدمات ارزیابی (به ویژه ارزیابی امنیتی) و تأیید نمونه هستند.

وی با اشاره به این‌که، آزمایشگاه ارزیابی امنیتی سامانه‌‌های کنترل صنعتی نیز در حال شکل‌‌گیری است، افزود: مراحل اخذ تأییدیه رسمی برای دو آزمایشگاه ارزیابی مراکز عملیات امنیت و کاربردهای مبتنی بر وب، نیز از مرجع صدور گواهی حوزه افتا، در حال طی‌ شدن است.

 

رییس پژوهشکده امنیت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پژوهشگاه ICT افزود: بر اساس نتایج ارزیابی انجام شده توسط این پژوهشکده، اعطای گواهی اعتبار به محصولات حایز شرایط تولیدشده توسط دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌گیرد و این محصولات، قابلیت خرید و بهره‌برداری توسط اپراتورهای مخابراتی و توسعه‌دهندگان لایه‌‌های مختلف شبکه ارتباطی کشور را خواهند یافت.