ساخت هواپیمای داخلی؛ از شعار تا واقعیت اکنون صنعت هواپیمایی کشور با مشکلاتی بسیاری روبهرو است. قطعاً کلید رفع مشکلات این حوزه، تولید هواپیما در داخل کشور نخواهد بود، زیرا تجربه گذشته گواه بر این است که نباید با جان مردم بازی کرد. طرح مسأله ساخت هواپیما در داخل کشور موضوع تازه و جدیدی نبوده […]
ساخت هواپیمای داخلی؛ از شعار تا واقعیت
اکنون صنعت هواپیمایی کشور با مشکلاتی بسیاری روبهرو است. قطعاً کلید رفع مشکلات این حوزه، تولید هواپیما در داخل کشور نخواهد بود، زیرا تجربه گذشته گواه بر این است که نباید با جان مردم بازی کرد. طرح مسأله ساخت هواپیما در داخل کشور موضوع تازه و جدیدی نبوده و همواره از سوی مسؤولان و متولیان صنعت هواپیمایی و دولتمردان مطرح شده است. حال برخی تنها فکر ساخت قطعات هواپیما را در سر دارند و برخی دیگر نیز دغدغههای بزرگتر و کلانتری را در سر میپرورانند. ایده ساخت هواپیما در دهههای اخیر به ویژه بعد از آغاز تحریمهای آمریکا، علیه صنعت هواپیمایی کشور رنگ و بوی جدی به خود گرفته است که به نوبه خود بسیار خوب است اما باید مراقب جان مسافران نیز بود و موضوع امنیت پرنده را جدی گرفت.
مراسم ورود هواپیمای ایرباس A321
حال اعمال مجدد تحریمها از آبانماه سالجاری عملاً راه را برای نوسازی ناوگان هواپیمایی به عنوان یکی از بحرانهای ایرلاینها مسدود کرد، بحرانی که در سالهای اخیر و با فرسوده شدن هواپیماها بیشتر پدیدار شده است.
براساس گزارشهای واصله، میانگین عمر هواپیماهای کشور حدود ۲۲ سال است، البته با وارد شدن هواپیماهای برجامی مقداری میانگین سنی هواپیماها کاهش پیدا کرد اما هنوز این حوزه در مرحله بحرانی قرار دارد. حال در شرایط کنونی و با اعمال تحریمها، دو راه برای اصلاح ساختار صنعت هواپیمایی کشور وجود دارد، خرید هواپیماهای دست دوم یا حرکت به سمت تولید داخلی هواپیما!
در شرایط کنونی به نظر میرسد که خرید هواپیمای کارکرده اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی است؛ بهطوری که طبق گفته مسؤولان سازمان هواپیمایی مذاکراتی برای خرید این هواپیماها صورت گرفته است، اما گویا مسؤولان و دستگاههای مربوطه استراتژی دوم را نیز در سر دارند، بهطوری که وزارت راه و شهرسازی از انعقاد قراردادهای تحقیقاتی و عملیاتی برای ساخت قطعات و تجهیزات هواپیما با شرکتهای داخلی خبر داده است؛ البته در مرحله دوم مسأله ساخت هواپیماهای داخلی نیز مطرح شده است.
سایت هواپیماسازی سها
حال با توجه به شرایط کنونی عرصه بینالملل و ظرفیتهای داخلی، این موضوع در اذهان متبادر میشود که آیا ساخت هواپیما در داخل کشور امکانپذیر است؛ موضوعی که برخی مسؤولان و متخصصان با تردید به آن نگاه میکنند و برخی نیز آن را عملیاتی میدانند.
در این رابطه، شادمهرکاظمزاده، رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت: بهطور حتم باید از توان و تخصص داخلی برای ارتقای جایگاه کشور و بهبود وضعیت در تمام بخشها استفاده کرد و در این میان صنعت هواپیمایی نیز مستثنی نیست و میتوان زمینه را برای بومیسازی محصولات و تجهیزات فراهم کرد.
شادمهرکاظمزاده در مناظره خانهملت با عنوان حمل و نقل ریلی و مزیتهای آن
نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلسشورایاسلامی ادامهداد: قطعاً با اعمال تحریمها، فرصت برای جوانان و نخبگان جهت بومیسازی محصولات فراهم شده، از این رو نمیتوان تحریمها را تنها تهدید دانست بلکه این مسأله فرصتی است تا ما از توان مهندسان و متخصصان خود بهره ببریم.
آیا تولید هواپیما در داخل کشور مقرون به صرفه است؟
یکی از مسایل مهم و اساسی در بومیسازی محصولات خارجی این است که آیا اصلاً تولید یک محصول پیشرفته و هایتک مانند هواپیما در داخل کشور مقرون به صرفه است، زیرا نمیتوان تنها ملاک بومیسازی و تولید داخلی را برای این مسأله در نظر گرفت.
طبق تحقیقات صورت گرفته در سالهای گذشته، ساخت هواپیمای داخلی در قالب نمونه دو یا ۳ برابر و در صورت تولید انبوه به میزان هزینه برای خرید هواپیماهای خارجی باید سرمایه و هزینه در نظر گرفت، بنابر این با توجه به مسایلی مانند واردات مواداولیه یا تأمین برخی تجهیزات، تولید هواپیمای داخلی مقرون به صرف نخواهد بود.
صرفه و مزیت اقتصادی؛ ملاک تولید تجهیزات یا واردات قطعات هواپیما
البته من قبول ندارم که تمام محصولات و تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم، بلکه صرفه و مزیت اقتصادی باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد و حتی از تخصص متخصصان خارجی نیز باید استفاده شود
در همین رابطه کاظمزاده تأکید دارد که البته من قبول ندارم که تمام محصولات و تجهیزات هواپیما را در داخل کشور تولید کنیم، بلکه صرفه و مزیت اقتصادی باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد و حتی از تخصص متخصصان خارجی نیز باید استفاده شود.
به بهانه حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی نکنیم!
ایده تولید هواپیما در داخل کشور در حالی از سوی مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و متولیان دیگر مطرح میشود که کشور در دهههای اخیر تجربه ناموفقی در تولید هواپیما داشته است که نمونه روشن آن تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ با همکاری کشور اوکراین است.
هواپیمای ایران ۱۴۰، مدل تولید ایران هواپیمای اوکراینی آنتونوف ۱۴۰ بود، که توسط شرکت هسا مونتاژ و تولید شد؛ این هواپیما قادر به حمل ۵۲ مسافر بود، طبق گفته مسؤولان در کل حدود ۷ فروند از این هواپیما ساخت شد که در کمال تعجب حدود ۴ فروند از آن سقوط کرد.
در آخرین حادثه سقوط هواپیما به سال ۹۳ بر میگردد که هواپیمای ایران ۱۴۰ به مقصد شهر طبس، از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد اما دقایقی بعد بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه شد.
بروز حادثه برای هواپیمای ایران ۱۴۰ در ایران در حال رخ داد، که پیش از بروز این حوادث، مسؤولان وقت وزارت راه و شهرسازی در مصاحبههای خود اعلام میکردند که این نوع هواپیما حتی از نمونههایی مانند فوکر نیز بهتر است، اما بعد از بروز این مسایل، همان افراد اعلام کردند که پرواز ایران ۱۴۰ باید متوقف شود و حتی مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۴ اعلام کرد که نمیتوان بدون در نظر گرفتن امور تخصصی و کارشناسی دست به تولید هواپیما زد و «سیاستگذاری برای توسعه صنعت هوایی ایران باید واقعبینانه و به دور از ایدهآلگرایی باشد».
نکته قابل توجه این است که در تولید هواپیمای ایران ۱۴۰، بخش قابل توجهی از تجهیزات از خارج از کشور وارد شده و در داخل این قطعات مونتاژ میشد، اما استراتژی امروز مسؤولان فراتر از آن رویکرد هم رفته است، بهطوری که اعلام کردهاند که برای تولید هواپیمای جدید داخلی، واردات تجهیزات متوقف شده و تنها قطعات در داخل کشور تولید میشود که این مسأله نگرانیها را درباره آینده هواپیماهای تولید داخل بیشتر کرده است.
نباید به ظرفیتهای خارجی بیتوجه باشیم
رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس درباره رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی برای توقف واردات تجهیزات هواپیما نیز گفت: امروز صنعت هواپیمایی کشور با مشکلاتی در حوزه تجهیزات و قطعات روبهرو است، حال نمیتوان به یکباره واردات تجهیزات از خارج از کشور را قطع کنیم و تنها محصولات داخلی را استفاده کنیم، از این رو باید از تجهیزات داخلی با اولویت استفاده کنیم، اما نباید به ظرفیتهای خارجی نیز بیتوجه باشیم.
(منبع خانه ملت)
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.