لزومی ندارد کسی عقاید خودش را به مزایده بگذارد

    سهم قوانین مصوب مجلس نهم در مسایل اقتصادی بیش از ۳۰ درصد بود رییس مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان قوانین مصوب در دوره‌های مختلف مجلس نهم تلاش می‌کرد به موضوع اصلی کشور که مسأله اقتصادی است اهتمام داشته باشد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی گفت: در یک نگاه کلی […]

 

 

سهم قوانین مصوب مجلس نهم در مسایل اقتصادی بیش از ۳۰ درصد بود

رییس مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان قوانین مصوب در دوره‌های مختلف مجلس نهم تلاش می‌کرد به موضوع اصلی کشور که مسأله اقتصادی است اهتمام داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی گفت: در یک نگاه کلی در ۱۱۰ سال قانون‌گذاری در کشور حدود ۱۰ هزار و ۴۹ قانون در کشور تصویب شده که ۵۵۸۵ قانون مربوط به قبل از انقلاب، ۱۵۲۵ قانون در زمانی که شورای انقلاب در کشور بود و ۲۹۳۹ قانون مربوط به مجالس ۹ دوره‌ای است که پس از انقلاب داشته‌ایم.

رییس نهاد قانون‌گذاری با اشاره به قوانین مصوب در مجلس نهم گفت: ۶۹۷ طرح و لایحه به مجلس ارایه شد که از این تعداد ۴۵۸ مورد طرح و ۲۱۶ مورد هم لایحه بوده که ۴۷ درصد لوایح تبدیل به قانون شده و ۱۹ درصد طرح‌ها به قانون تبدیل شده است. بنابراین تمرکز مجلس بیش‌تر بر روی لوایحی بوده که دولت ارایه می‌کرده است.

لاریجانی افزود: سهم قوانینی که مربوط به مسایل اقتصادی بود بیش از ۳۰ درصد بود و رتبه بعدی مربوط به مسایل اجتماعی بوده لذا تلاش مجلس این بود که زمینه همکاری را برای رفع مشکلات مردم چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی سامان دهد.

وی افزود: فکر می‌کنم تلاش نمایندگان در مجلس نهم از این جهت ثمربخش بود که توانستند قوانین مهمی را سامان دهند به ویژه بعضی از اصول قانون اساسی که روی زمین مانده بود مانند اصول مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، جرم سیاسی و تفتیش عقاید و شنود که این ۳ موضوع از جمله مواردی بودند که قانون مدون نداشتیم. بنابراین از ابتدای مجلس نهم بحث این بود که راجع به خلأ‌ها قانون‌گذاری داشته باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم از ثمرات و تجربیاتی که در ۹ دوره پارلمان بوده مجلس دهم هم از این ظرفیت برخوردار باشد و مسایل اساسی کشور را مورد توجه قرار دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره بیانات روز سه شنبه مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری گفت: مقام معظم رهبری با صراحت مسایل را بیان کردند که در جلساتی که برگزار می‌شود عقاید مختلفی می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند و دیگران هم تحمل عقاید را داشته باشند و لزومی ندارد کسی عقاید خودش را به مزایده بگذارد.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام عملی آغاز شده است

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران سؤالی را درباره‌ نقش احزاب در کشور مطرح کرد رییس مجلس در پاسخ به این سؤال با اشاره به مشکلات احزاب در ایران گفت: در کشور ما مشکلی وجود دارد که یکسری احزاب ریشه دار به معنای واقعی نداریم. تابلو زیاد داریم ولی احزاب قوی مثل حزب جمهوری اسلامی که حزبی فراگیر بود و مانیفست داشت نداریم. اگر دموکراسی بخواهد هدایت شده باشد باید احزاب قوی در آن وجود داشته باشد.

او ادامه داد: ما احزاب قوی نداریم، در انتخابات می‌آیند و لیست می‌دهند اما این لیست دادن شکار کاندیداهاست. یعنی می‌آیند ببیند کدام کاندیدا رای بیش‌تری دارند و آن را در لسیتشان می‌آورند.

رییس مجلس خاطرنشان‌کرد: احزاب چند کار مهم دارد که یکی از آن‌ها ارایه برنامه مدون است و این که کار کند، حالا باید ببینیم ما چنین چیزی داریم یا نه؟ اگر بتوانیم به این فکر کنیم که احزابی قوی شوند و جایگاهی در انتخابات پیدا کنند، وجودشان رشدیافتگی پیدا می‌کند. اما این مسأله به‌کار تعاملی نیاز دارد.

اولویت‌های فرهنگی و همچنین اقدامات فرهنگی مجلس نهم سؤال دیگری بود که لاریجانی در پاسخ به آن توضیح داد: ما در مجلس نهم روی دو سه موضوع کار کردیم که یکی به قانون تبدیل شد، یکی بین راه دچار مشکل شد و دو تا باقی ماند. امر به معروف به قانون تبدیل شد، طرح مساجد با مشکلاتی مواجه شد و قانون صدا و سیما که به صورت مفصلی طراحی شده بود، ماند. البته خود من به دلیل تجربه‌هایی که در رادیو و تلویزیون دارم به نظرم آمد که اینقدر لازم نبود. قانون دیگری که به صحن نرسید قانون نظام جامع رسانه‌ها بود که در مجلس آینده می‌توان روی آن کار کرد.

خبرنگار دیگری درباره‌ اقتصاد مقاومتی و شعار سال از رییس مجلس سؤال کرد که او در پاسخ گفت: فکر می‌کنم اقدام عملی آغاز شده است. در دولت ستاد عملیاتی گذاشته شده و در مجلس هم مصوبه‌ای داشتیم که از ۳ قوه در آن مشارکت دارند، بنابراین سازوکار آن فراهم شده است.

رییس مجلس در ادامه به گزارشی از مرکز پژوهش‌ها که درباره‌ وضعیت اقتصادی سال ۹۴ تهیه شده اشاره کرد و توضیح داد: خود من توصیه کردم این گزارش را ارایه کنند و معتقدم هر سال تکرار شود. برخی از نکات در آن‌جا اشاره شده که کمک می‌کند دید واضحی نسبت به وضعیت اقتصادی داشته باشیم. اگر بخواهیم مشکلات حل شود این که به یک نقطه هجوم بیاوریم باعث حل مشکلات نمی‌شود. ما باید زنجیره را ببینیم تا توسعه به صورت سامان‌یافته رشد کند. از سوی دیگر باید توجه کنیم که اقتصاد مقاومتی جزو اولویت‌های کمیسیون‌هاست و در دولت هم سامان‌یافته و در حد شعار نبوده است.

اظهارنظر شورای نگهبان نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری یابد

یکی از سؤالات خبرنگاران نیز در رابطه با منتخب مردم اصفهان بود که از سوی شورای نگهبان با رد اعتبار نامه مواجه شده است رییس مجلس در اظهار نظری در این باره عنوان کرد: ما باید به انتظامات قانونی کشور پایبند باشیم، نظر من این است که چون قانون با صراحت برای اظهارنظر شورای نگهبان وقت گذاشته این مسأله نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند، هرچند تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و معتقد است که نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم می‌تواند وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود: در دیدار با رهبری هم این موضوع را مطرح کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد؛ از هیأت حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهار نظر کند، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود.

به اعتقاد من اظهار نظر درباره‌ فرد در زمان قبل از انتخابات است اما نظر شورای نگهبان این است و این مسأله باید در آینده به سامان شود.

خبرنگار دیگری از رییس مجلس درباره‌ی قرار گرفتنش در لیست امید از شهر قم سؤال کرد که لاریجانی تأکید کرد: من تقاضایی نکردم کسی من را در لیستی قرار بدهد، نه لیست امید و نه غیرامید. من مستقل آمدم. در انتخابات هم هر کسی به میل خودش این لیست را گذاشته، گذاشته. بنابراین ما در هیچ زمینه‌ای با هم حسابی نداریم.

او متذکر شد: این مشی ماست که در فضای فعلی کشور با میانه روی تلاش کنیم کشور را با عقلانیت اداره کنیم. این سازو کار به نفع کشور است و هر کسی قبول کند از هر گرایشی که باشد روی سر ما جا دارد.

لاریجانی یادآور شد: این مناقشات که ریشه برخی از آن‌ها در تاریخ است، در زمان حال به حل مسایل کمک نمی‌کند. هر کسی می‌تواند عقاید خودش را داشته باشد. اما بیاییم در مسایل اساسی کشور هم افزا و همفکر باشیم این مشی ما است. ما مشی روشنی داریم و هر کسی این مشی را داشته باشد از هر گروهی از همکاری ما برخوردار است و مورد علاقه ماست.

خبرنگار دیگری سؤالی را درباره‌ تعداد زیاد تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم و به نتیجه نرسیدن بیش‌تر آن‌ها مطرح کرد که رییس مجلس گفت: ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین‌نامه دیده شده و باید همه آن‌ها را به موقع استفاده کرد. تحقیق و تفحص در جایی است که مسأله حاد است و از ابزار دیگری نمی‌توان استفاده کرد. این کار هزینه‌بر و زمان‌بر است و کم‌تر تحقیق و تفحصی بوده که کم‌تر از یک سال طول بکشد.

او اضافه کرد: ما همیشه به نمایندگان توصیه کردیم که اینقدر از تحقیق و تفحص استفاده نکنیم منابع ما هم اقتضا نمی‌کند؛ در این مجلس ۶ تحقیق و تفحص خوانده شد. برخی از آن‌ها را وقتی بررسی اولیه کرده‌اند متوجه شده‌اند نیاز به تحقیق و تفحص ندارد. یکی دو تحقیق و تفحص نیز خوانده نشد که به خاطر آیین‌نامه داخلی بود. در آیین‌نامه داخلی ذکر شده که بعد از هر تحقیق و تفحص کمیسیون مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کند و گزارشی از آن را در صحن قرائت کند اما در مسأله بنیاد شهید و مناطق آزاد کمیسیون‌‌ها گفتند که اشکالاتی وجود دارد.

لاریجانی درباره‌ واکنش قوه قضاییه به تحقیق و تفحص‌‌ها نیز گفت: قوه قضاییه بررسی می‌کند که آیا جرمی احراز شده یا نه، در برخی مواقع فقط تخلفاتی صورت گرفته که قوه قضاییه این تخلفات را بررسی نمی‌کند بلکه وظیفه آن‌ها بررسی جرایم احراز شده است.

نماینده دیگری از لاریجانی درباره‌ لزوم تغییر در وزرا و مدیران دولتی پرسید که لاریجانی توضیح داد: برای حرکت جدی‌تر شاید احتیاج به تنفسی جدید در برخی از حوزه‌ها باشد اما برای این که رونقی در تولید اتفاق بیفتد و جو اقتصادی بهتر شود باید شتابمان را در کار بیش‌تر کنیم. دولت هم باید وسیع‌تر کار کند و اگر تغییراتی لازم است اعمال کنند. مجلس هم اگر لزومی ببیند باید در این زمینه مساعدت کند اما باید توجه کرد که تغییر زمانی نتیجه بخش است که افراد قوی‌تر بیایند.

آخرین سؤال این نشست خبری درباره‌ی احکامی بود که درباره‌ مصادره اموال کشورهای دیگر صادر می‌شود.

 

رییس مجلس در این‌باره توضیح داد: قبلاً نیز چنین تصمیماتی گرفته و حکم‌هایی دراین زمینه صادر شده بود اما این حکم‌‌ها زمانی نافذ بود که هر دو طرف از آن‌ها استفاده کنند.