حمایت از خرید ایرباس نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی لیست ائتلاف اصولگرایان را معتدل توصیف کرد و گفت که جریان انحراف از این لیست به کلی کنار گذاشته شده و هیچ یک از کسانی که براساس خط مشی اصولگرایان، تحت عنوان انحرافی تعریف میشدند، اجازه حضور نیافتند. به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم […]
حمایت از خرید ایرباس
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی لیست ائتلاف اصولگرایان را معتدل توصیف کرد و گفت که جریان انحراف از این لیست به کلی کنار گذاشته شده و هیچ یک از کسانی که براساس خط مشی اصولگرایان، تحت عنوان انحرافی تعریف میشدند، اجازه حضور نیافتند.
به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به عملکرد مثبت مجلس نهم در سیاست خارجی و مبارزه با فساد، در عین حال غلبه نگاه محلی به نگاه ملی را نقطه ضعف مجلس فعلی دانست و گفت که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد همت نمایندگان متوجه حوزه انتخابیهشان است.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه احتمالاً در ترکیب مجلس آینده تنها ۴۰ درصد چهرهها از مجلس نهم حضور خواهند داشت، اضافه کرد: من ترجیح میدهم مجلس ترکیبی از دو جریان اصولگرا و اصلاحطلب با وزن بیشتر اصولگرایان باشد چون اصولگرایان میتوانند لنگر ثبات باشند.
عملکرد مثبت مجلس نهم در سیاست خارجی و مبارزه با فساد
* ارزیابی شما از عملکرد مجلس نهم و مهمترین نقاط ضعف و قوت آن چیست؟
اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد مجلس فعلی داشته باشیم من عملکرد مجلس را بهطور نسبی خوب میدانم. خصوصاً در بعد اقتصادی مجلس قوانین خوبی تصویب کرد و در بعد مبارزه با فساد هم قوانین ضد فساد تصویب کرد و هم کشف فساد توسط مجلس قبل از هر نهاد دیگری صورت گرفت. هم در پرونده مهآفرید خسروی اولین جایی که گزارش داد کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بود و هم در قضیه «ب.ز» نامه ۲۶ نماینده به رییس قوه قضاییه اولین هشدار بود هم در عملکرد مرتضوی که نوع برخورد مجلس با آن مسأله را به استیضاح وزیر کار کشاند. این نشاندهنده نوع پیگیری مجلس در مبارزه با فساد بود و من از این جهت خوشحال هستم.
بخش اعظم نمایندگان مجلس نگاه محلی دارند
نقطه ضعف مجلس فعلی بهطور عمده در چربیدن نگاه محلی به نگاه ملی است. بخش اعظم نمایندگان مجلس نگاه محلی دارند و بیشتر به حوزه انتخابیهشان توجه میکنند. حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد همت نمایندگان متوجه حوزه انتخابیهشان است و آنها میخواهند اول مشکلی از حوزه انتخابیهشان حل کنند و ثانیاً زمینه رأیشان را برای دوره بعد فراهم کنند که این به صلاح کشور نیست. ما معتقدیم نگاه نماینده باید ملی باشد و البته نیمنگاهی هم به مشکلات محلی داشته باشد اما وقت بسیاری از نمایندگان برای مردم حوزه انتخابیهشان صرف میشود و ما شاهدیم که در قانونگذای حضور چشمگیر و فعالی ندارند که این امر برای مجلس زیانبار است. این یک اشکال جدی است. من معتقدم رسانههای عمومی ما باید وظایف نمایندگان مجلس را دائماً به مردم گوشزد کنند و به آنها بفهمانند که چه انتظاری باید از نمایندگان داشته باشند.
شأن نماینده زانو زدن کنار وزیر نیست
بخش قابل توجهی از خدماتی که در حوزههای انتخابیه باید از طریق دولتمردان ارایه شود از طریق نمایندگان پیگیری میشود و کار نمایندگان همان چیزی شده که جزو وظایف دستگاههای اجرایی است. یعنی یا خدمات آنها رضایتمندی مردم را به دنبال ندارد و یا اگر هم خدمات میدهند به دلیل اینکه در دسترس نیستند مردم از طریق نمایندگان مسأله را دنبال میکنند. دستگاههای اجرایی خودشان گاهی به مردم میگویند از نمایندهتان نامه بیاورید. چرا آنها نباید بیواسطه به مردم خدمات بدهند؟ متأسفانه این موضوع به فرهنگ تبدیل شده و اصلاً قابل قبول نیست. در حالی که همه رسانهها باید مردم را نسبت به وظیفه نمایندگانشان که قانونگذاری و نظارت است آگاه کنند. نمایندگان هم در زمان تبلیغات باید بگویند که رسیدگی به مشکلات محلی جزو وظایف آنها نیست و بیخود وعده آب و برق و گاز به مردم ندهند. اینها برای مجلسی که جایگاهش ملی است سم مهلک است. پس یک مشکل از ناحیه نوع انتخاب مردم و ۴۰ درصد نمایندگان فعلی در ترکیب مجلس آینده ابقا میشوند
*به نظر شما چه تعداد از نمایندگان مجلس فعلی در مجلس آینده هم حضور خواهند داشت؟
شاید خیلی روشن نباشد که چه تعداد از نمایندگان فعلی وارد مجلس بعد میشوند اما به تجربه میگویم که ۷۰ درصد نمایندگان هر دوره در دوره بعد مورد اعتماد مردم قرار نمیگیرند. البته این آمار در مجلس ششم به هفتم بالای ۸۰ درصد بود اما نهایتاً این مردم هستند که انتخاب میکنند و تجربه رفتار یک نماینده و خدماتش را مدنظر قرار میدهند. این مسأله در شهرستانها چشمگیر است و گاهی مردم چهرهای نو را ترجیح میدهند.
شاید در ترکیب مجلس آینده ۴۰ درصد چهرهها از مجلس نهم باشد و ۶۰ درصد یا بیشتر ممکن است چهرههای جدید یا نمایندگان ادوار باشند. طبعاً این احتمال بیشتر است که طیف فعلی مجلس یعنی اصولگرایان جزو ۴۰ درصد ابقا شده در مجلس بعد باشند. زیرا اکثریت بالایی از مجلس فعلی از اصولگرایان هستند حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ نماینده به شکل روشن از اصولگرایان هستند در حالی که تعداد اصلاحطلبان شاخص مجلس تنها حدود ۲۰ نفر است و مابقی هم افراد بینابینی هستند که جایگاه جناحی روشنی ندارند.
*اگر اصلاحطلبان در مجلس نهم وزن بیشتری داشتند چقدر عملکرد مجلس متفاوت میشد؟
اگر اصلاح طلبان وزن بیشتری را در مجلس داشتند لزوماً اینطور نبود که مجلس از نظر کارشناسی با قوت بیشتری روبرو شود. این مبنای روشنی نیست که اگر موازنه اصولگرایان و اصلاحطلبان برقرار بود مجلس وزن بیشتری پیدا میکرد. من ترجیح میدهم مجلس ترکیبی از دو جریان اصولگرا و اصلاحطلب با وزن بیشتر اصولگرایان باشد چون اصولگرایان میتوانند لنگر ثبات باشند. اکثریت مجلس نباید از اصلاحطلبان باشد. زیرا تجربه مجلس ششم تجربه خوبی نبود و نوعی غرور و غفلت حکمفرما شد. غرور اینکه کل نظام را میتوانیم با روش فتح سنگر به سنگر به دست بگیریم و غفلت از مصالح ملی. آن مجلس چالش بین نظام جمهوری اسلامی و استکبار را به چالش داخلی بین قوه مجریه و مجلس در مقابل قوه قضاییه، رهبری و صداوسیما و به تعبیر خودشان نهادهای انتخابی و انتسابی تبدیل کرد.
*میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده چه تأثیراتی از نظر وجهه بینالمللی کشور خواهد داشت؟
خوشبختانه حضور مردم پای صندوقهای رأی و نسبت مشارکت مردم در انتخابات در ایران در مقایسه با کشورهای دارای سابقه دموکراسی همیشه بالای ۵۰ و گاهی بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است. گاهی در میان کشورهای با سابقه دیرین دموکراسی ما شاهد حضور کمتر از ۵۰ درصد پای صندوقهای رأی هستیم که خیلی برایشان نگران کننده نیست اما از جهاتی برای ما این موضوع اهمیت دارد. یکی اینکه دموکراسی ما سابقه ۳۷ ساله دارد. البته ما از آغاز مشروطیت انتخابات داشتهایم و از این جهت تجربه مان بیش از ۱۰۰سال است اما میدانیم که بخش اعظمی از مجالس قبل از انقلاب، مجالس فرمایشی و سفارشی بود. در حالی که بعد از پیروزی انقلاب ما مجالس مردمی را داریم که هر چه رأی بیشتری از مردم جذب کنند، اعتماد ملی هم بالاتر میرود و این اعتماد از سرمایههای مهم اجتماعی است.
از نظر بینالمللی هم چون به نوعی فعالیتهای سیاسی ما تحت نظر مجامع بینالمللی است و آنها مراقبت میکنند که ببینند ملت پشتیبانی از نظام دارد یا خیر این مسأله اهمیت دارد. توصیه رهبری به مردم هم این است که ولو من و نظام را قبول ندارید برای حمایت از کشور پای صندوق رأی بیایید. اگر این به معنای افزایش اعتبار بینالمللی برای کشور باشد که هست ضرورت دارد مردم هرچه بیشتر پای صندوقهای رأی بیایند. قطعاً مشارکت بالای ۷۰ درصد برای ملت و رهبری شوق آفرین است و اعتبار جهانی ما را بالا میبرد.
قرارداد خرید ایرباس عقلایی است
*سفر اخیر رییسجمهور به ایتالیا و فرانسه و به ویژه انعقاد قرارداد با ایرباس فرانسه از سوی برخی از نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت. آیا شما این انتقادات را وارد میدانید؟
در بررسیهای اولیهای که درباره قراردادهای منعقده در ایتالیا و فرانسه داشتم به این نتیجه رسیدم که اصلاً این قراردادها جای نگرانی ندارد. به هر حال ما تولیدکننده هواپیما نیستیم و ایرباس هم برند قابل توجه حمل و نقل هواپیمایی بینالمللی است. آنها تا دیروز به ما هواپیمای نو نمیدادند. حالا که این امکان در اختیار ماست آن را پس بزنیم؟ یقیناً این موضوع عقلایی نیست. درست است که حمل و نقل هوایی به درصد کمی از ملت متعلق است اما تا دیروز میگفتیم حقوق بشر اقتضا میکند ما را در حمل و نقل هوایی تحریم نکنند. سقوط هواپیماها، مخاطرهآمیز بودن پروازها و به روز نبودن امکانات جای نگرانی داشت. اکنون موانع برای استفاده از امکانات حمل و نقل هوایی بهتر برداشته شده است. آن هم در زمانی که ترکیه، امارات و قطر حمل و نقل گسترده هوایی دارند و بخش اعظمی از حمل و نقلی که ما باید داشته باشیم را در اختیار دارند. چرا نباید این ناوگان را به روز کنیم و خدمات آن را به ملت گسترش دهیم. آن هم به شیوهای که در قراردادها آمده که اجاره به شرط تملیک است. این یعنی ارزی بابت در اختیار گرفتن این هواپیماها بیرون نمیرود بلکه از راه درآمدی که حاصل میشود این سرمایهگذاری برمیگردد. به نظرم این امر عقلایی است و اگر بخواهد مورد مناقشه قرار گیرد پاسخ روشنی دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.