تعطیلات نوروز، ایرلاین‌های خارجی را هوایی کرد

پس از اجرایی شدن برجام، شاید بازار هواپیمایی ایران پرکار‌ترین روزهای خود را پس از نزدیک به ۳ دهه پشت سر می‌گذارد و ظرفیت‌هایی که در زمان تحریم‌ها مغفول مانده، تنها با گذشت چند هفته اوضاع به شدت متفاوت را تجربه می‌کند. به گزارش ایسنا، هر چند بسیاری از مذاکرات و صحبت‌‌ها توان رقابت با […]

پس از اجرایی شدن برجام، شاید بازار هواپیمایی ایران پرکار‌ترین روزهای خود را پس از نزدیک به ۳ دهه پشت سر می‌گذارد و ظرفیت‌هایی که در زمان تحریم‌ها مغفول مانده، تنها با گذشت چند هفته اوضاع به شدت متفاوت را تجربه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هر چند بسیاری از مذاکرات و صحبت‌‌ها توان رقابت با تأثیرگذاری غیرقبال انکار خرید ۱۱۸ ایرباس و ۲۰ هواپیمای نوساز ATR را ندارند، اما فرودگاه‌های ایران نیز دوران جدیدی را آغاز کرده‌اند که قطعاً به نسبت آن‌چه در ایام تحریم‌ها داشته‌اند به شدت متفاوت است.

فرودگاه امام خمینی به عنوان قطب پروازهای بین‌المللی کشور در طول هفته‌های گذشته جلسات متعددی را پشت سر گذاشته که نتیجه آن نهایی شدن قرارداد برخی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مشاور و البته تفاهم‌نامه‌هایی مهم است که در آینده نزدیک به اجرا در می‌آیند.

این فرودگاه که از نظر زیرساختی تنها فرودگاه‌ ایران به حساب می‌آید که امکان نشست و برخاست هواپیمای ایرباس ۳۸۰ را داراست – هواپیمایی که ایران در قرارداد اخیر ۱۲ فروند از آن سفارش داده – در عرصه توسعه توان زیرساختی و البته مسافرپذیری گام‌هایی مهم برداشته تا جایی که وزیر راه ابراز امیدواری کرده تا با اجرای دو فاز توسعه‌ای این فرودگاه، ظرفیتی ۱۰۰ میلیون نفری برایش فراهم آید.

این توجهات ویژه به فرودگاه امام، ایرلاین‌های مطرح اروپایی را نیز وسوسه کرده که بار دیگر پروازهای خود به ایران را از سر بگیرند و در این میان پیک سفری نوروز که مسافران ایرانی گسترده‌ای دارد، بهترین فرصت برای آن‌ها به شمار می‌آید، فرصتی که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک قرارداد استفاده از آن بسته می‌شود.

سیدی، مدیرکل فرودگاه امام(ره)، در این باره گفته شرکت هواپیمایی ایرفرانس در مسیر پاریس – تهران، شرکت بریتیش ایرویز در مسیر لندن-تهران و شرکت هواپیمایی کی.ال.ام نیز در مسیر آمستردام – تهران برنامه‌های خود را برای آغاز پرواز‌ها از فروردین ۱۳۹۵ اعلام کردند و اگر به این آمار درخواست لوفتهانزا برای افزایش پروازهایش را نیز اضافه کنیم، قطعاً بهبود جایگاه ایران در مسیرهای پروازی منطقه اولین نتیجه خواهد بود.

 

هرچند فعال شدن دوباره ایران ایر و قراردادهای جدید ایران با طرف‌های اروپایی چندان برای رقبای منطقه‌ای کشور خوشایند نبوده و در کنار ایرلاین‌های حاشیه خلیج‌فارس حتی ایرلاین دولتی ترکیه را نیز به تحرک واداشته اما اگر ایران قصد دارد بر مبنای برنامه‌های بالا دستی کشور خود را به عنوان قطب هوایی منطقه در سال‌های آینده مطرح کند قطعاً توسعه روابط با این ایرلاین‌‌ها و ساخت فرودگاه هاب منطقه قابل فراموشی نیست.