ضرورت مرمت و بازسازی پل‌های بزرگ کشور

ضرورت مرمت و بازسازی پل‌های بزرگ کشور مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می‌شوند و باید جایگزین شوند زیرا به‌ شدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود. با توجه به عمر مفید سازه‌ها اعم از سازه‌های ساختمانی و سازه‌های خاص نظیر پل‌‌ها ضرورت […]

ضرورت مرمت و بازسازی پل‌های بزرگ کشور

مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می‌شوند و باید جایگزین شوند زیرا به‌ شدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود.

با توجه به عمر مفید سازه‌ها اعم از سازه‌های ساختمانی و سازه‌های خاص نظیر پل‌‌ها ضرورت بهسازی و مرمت آنها در افزایش عمر این سازه‌ها عاملی بسیار مؤثر و مفید خواهد بود.

از آنجایی‌که اکثریت راه‌های اصلی کشور عمری بیش از ۵۰ سال دارند و پل‌های موجود در آنها نیز از بازه عمر مفیدشان گذشته است، تقویت و بهسازی آنها در حال حاضر بسیار حیاتی و لازم است.

امروزه در سازه‌های ساختمانی، بهسازی و بازسازی آنها در بافت‌های فرسوده شهر‌ها به‌عنوان بخشی از اولویت‌های عمرانی و زیباسازی شهر‌ها در حال انجام است تا هم در افزایش ایمنی و سلامت شهروندان تأثیرگذار باشد و هم به معماری و مدرن‌سازی شهر‌ها کمک کند.

اما در مباحث جاده‌ای به‌دلیل عدم توقف در بهره‌برداری آنها و خستگی بیش از حد این سازه‌ها، مرمت و بهسازی آنها بیش‌تر از بازسازی ساختمان‌ها ضرورت دارد.

مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می‌شوند و باید جایگزین شوند زیرا به ‌شدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود.

بازدیدهای دوره‌ای و مستمر کارشناسان اهل فن در تشخیص خرابی‌‌ها و ترمیم به ‌موقع آنها از خرابی‌های عمده این سازه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

امروزه روش‌های شناخت خرابی‌های سازه‌های بتنی با روش‌های غیرمخرب (چکش اشمیتس و…)، روش ارسال امواج، روش مغزه‌گیری بتن و ارزیابی باربری آنها تشخیص داده شده و تعیین می‌شود.

سپس با روش‌های مختلف مقاوم‌سازی این پل‌ها، در بستر و پی، ستون‌ها، سر ستون‌ها، تیرها، عرشه و… شامل:

پل‌های بتنی

– روش دور پیچ بتنی

– تقویت FRP

-تعویض تابلیه

– تقویت با رزین‌های خاص سازه‌ای

پل‌های فلزی

-سند بلاست و رنگ‌آمیزی

-تقویت با ورق‌های تقویتی

-افزایش المان‌‌های فلزی در قسمت‌های مورد نیاز پل‌ها انجام می‌شود.

(رضا مرادی- کارشناس حمل‌ونقل-منبع خبرگزاری تین‌نیوز)