جزییات بسته حمایت از  توسعه صادرات غیرنفتی-۲

  بخش پایانی جزییات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که از سوی معاون اول رییس‌جمهور به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است پیش روی شماست. خوانندگان مناقصه‌مزایده به آن توجه فرمایند. ماده ۷- جوایز صادراتی مربوط به هر سال در بخش کالایی به صادرکنندگانی تعلق می‌گیرد که خروج کالای صادراتی آنها در همان سال […]

 

بخش پایانی جزییات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که از سوی معاون اول رییس‌جمهور به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است پیش روی شماست. خوانندگان مناقصه‌مزایده به آن توجه فرمایند.

ماده ۷- جوایز صادراتی مربوط به هر سال در بخش کالایی به صادرکنندگانی تعلق می‌گیرد که خروج کالای صادراتی آنها در همان سال صورت گرفته باشد و مهر خروج و شماره ردیف مرزی در ظهر پروانه صادراتی درج شده باشد.

ماده ۸- صادرکنندگانی که اقدام به صادرات با کارت پیله‌وری و مرزنشینی نموده‌اند، مشمول جایزه صادراتی این دستورالعمل نمی‌باشند.

ماده ۹- کالاهایی که طی سال۱۳۹۵ مشمول پرداخت عوارض صادراتی شدهاند، از شمول این دستورالعمل خارج می‌شوند.

ماده ۱۰- تحویل مدارک زیر برای دریافت جوایز صادراتی از سوی صادرکنندگان کالا ضروری می‌باشد:

۱- ۱۰- ثبت نام اولیه و تکمیل فرم پیوست (شماره ۲) در موعد زمانی اعلام‌شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، از طریق سامانه پرداخت جوایز و مشوق‌های صادراتی.

۲-۱۰- اطلاعات پروانه‌های صادراتی به صورت الکترونیکی و از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان‌های صنعت و معدن و تجارت استان‌ها قرار می‌گیرد.

۳-۱۰- عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان سازمان توسعه تجارت ایران

ماده ۱۱- صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به استناد صورت‌وضعیت‌های تأییدشده کارفرما و براساس جمع امتیازات جداول ۲، ۳ و ۴ و بر پایه ۴درصد به ازای ۱۰۰ امتیاز از جایزه صادراتی بهره‌مند می‌شوند.

تبصره ۱- ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری که به صورت خروج موقت در پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشمول امتیازات جدول (۳) نخواهند بود.

تبصره ۲- تسهیلات موضوع این ماده صرفاً شامل شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری ایرانی اعم از این‌که مستقیماً از طریق شرکت یا شرکت‌های داخلی خود و یا از طریق شرکت‌های ثبت‌شده خود در خارج از کشور نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کرده‌اند، می‌شود.

تبصره ۳- صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی که با تشکیل کنسرسیوم و یا مشارکت با اشخاص خارجی، در خارج از کشور جهت اخذ پروژه‌ها اقدام می‌کنند متناسب با میزان سهام یا مشارکت اشخاصِ حقیقی یا حقوقی ایرانی از جوایز صادراتی بهره‌مند می‌شوند.

ماده ۱۲- تحویل مدارک ذیل جهت دریافت جوایز صادراتی خدمات فنی و مهندسی ضروری می‌باشد:

۱- ۱۲- فرم اطلاعات عمومی قرارداد (پیوست شماره ۳).

۲-۱۲- صورت‌وضعیت‌ها یا صورت حساب‌های مربوط به‌کارکرد سال موردنظر با تأیید کارفرما.

۳-۱۲- مدارک مؤید فهرست کارکنان شاغل در پروژه از قبیل فهرست حقوق، تصویر پروانه اشتغال به‌کار در کشور هدف.

۴-۱۲- ارایه پروانههای صادراتی مربوط به صادرات قطعی تجهیزات، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی داخلی مورد استفاده در پروژه.

ماده ۱۳- در صورت محدودیت اعتبار، پرداخت مشوق‌های غیرمستقیم و پس از آن جایزه به صدور خدمات فنی مهندسی از اولویت برخوردار می‌باشد.

ماده ۱۴- نرخ ارز مورد استفاده برای محاسبه جوایز صادراتی برابر نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی می‌باشد که برای صدور کالا‌ها زمان صدور پروانه صادراتی و برای خدمات فنی و مهندسی زمان دریافت صورت‌وضعیت ملاک عمل می‌باشد.

ماده ۱۵- شرکت‌ها و مؤسسات صادرکننده کالا و خدمات موضوع ماده (۴) قانون محاسبات عمومی کشور و نیز شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به نهاد‌ها و مؤسسات موضوع ماده (۵) همان قانون مشمول جوایز این دستورالعمل نخواهند بود.

تبصره: اشخاص حقیقی صادرکننده مشمول دریافت جایزه صادراتی نخواهند بود.

ماده ۱۶- سازمان توسعه تجارت ایران مجاز است تمام یا بخشی از فرایند اجرایی مرتبط با پرداخت جوایز و مشوق‌های صادراتی موضوع این دستورالعمل را حسب مورد به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تفویض نماید.

ماده ۱۷- سازمان توسعه تجارت ایران موظف است به منظور رسیدگی به تخلفات صادراتی ارجاعی از مراجع ذی‌ربط در مورد کلیه اشخاص دریافت‌کننده جوایز صادراتی کارگروه رسیدگی به تخلفات صادراتی را تشکیل دهد.

تبصره: در صورت اثبات و تأیید موارد تخلف موضوع ماده فوق، متخلف علاوه بر عودت مبالغ مربوط به مشوق و جایزه صادراتی، حداکثر تا ۵ سال با تشخیص کارگروه مذکور از دریافت جوایز و مشوق‌های صادراتی و عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان محروم می‌گردد.

ماده ۱۸- وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت) مکلف است به منظور ارزیابی اثر گذاری مشوق‌ها، بانک اطلاعاتی و سامانه رایانه‌ای از اطلاعات درخواست‌کنندگان و استفاده‌کنندگان از مشوق‌ها موضوع این دستورالعمل را تهیه و از طریق سایت خود اطلاع‌رسانی نماید. وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت) عملکرد وجوه و برنامه‌ها و فعالیت‌های این دستورالعمل را در مقاطع ۶ ماهه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تجاری ارایه نمایند.

د- سایر حمایت‌ها

ماده ۱۹- بانک مرکزی ج.ا.ایران نسبت به تودیع منابع بانک مرکزی نزد بانک‌های عامل جهت سپرده‌گذاری در بانک‌های کارگزار خارجی به منظور تسهیل صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

ماده ۲۰- گمرک ج.ا.ایران موظف است نسبت به موارد زیر اقدام نماید:

۱-۲۰- صدور مجوز برای متقاضیان ورود موقت برای پردازش بدون نیاز به استعلام از سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها

۲-۲۰- تسریع در ترخیص ورود موقت مواد اولیه و کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تأسیس یا بهره‌برداری جهت پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی در راستای بند «ث» ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با اخذ حداکثر یک برابر حقوق ورودی به عنوان تضمین کالا

۳-۲۰- تسریع در صدور کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان ملی استاندارد ایران.

۴-۲۰- بررسی درخواست‌های استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان با حداقل اسناد و انجام استعلام بعد از صدور حکم استرداد

ماده ۲۱- سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به ایجاد، توسعه، تجهیز و تقویت آزمایشگاه‌های استاندارد در مبادی رسمی ورودی و خروجی با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

ماده۲۲- وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به ساماندهی، ‌تجهیز و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی پایانه‌های مرزی اقدام نماید.

 

ماده ۲۳- این دستورالعمل در ۲۳ ماده و ۱۴ تبصره تنظیم و جهت اجرا از تاریخ ۱/۰۱/۱۳۹۵ تا ۳۰/۱۲/۱۳۹۵ ابلاغ می‌گردد.