۱۸۷۶،واگذاری پروژه‌ها به خارجی‌‌ها

واگذاری پروژه‌ها به خارجی‌‌ها رویترز طی گزارشی نوشت دولت ایران به جای استفاده از بزرگ‌‌ترین شرکت عمرانی کشور در حال روی آوردن به شرکت‌های خارجی برای اجرای پروژه‌های عظیم در این کشور است. به گزارش تسنیم رویترز طی گزارشی نوشت: بزرگ‌‌ترین شرکت عمرانی ایران که مدت‌‌ها پروژه‌های مهم دولتی را در اختیار داشت، با ورود […]

واگذاری پروژه‌ها به خارجی‌‌ها

رویترز طی گزارشی نوشت دولت ایران به جای استفاده از بزرگ‌‌ترین شرکت عمرانی کشور در حال روی آوردن به شرکت‌های خارجی برای اجرای پروژه‌های عظیم در این کشور است.

به گزارش تسنیم رویترز طی گزارشی نوشت: بزرگ‌‌ترین شرکت عمرانی ایران که مدت‌‌ها پروژه‌های مهم دولتی را در اختیار داشت، با ورود شرکت‌های خارجی به اقتصاد ایران پس از سال‌ها تحریم، اکنون دیگر فعالیت‌های پررونق گذشته خود را ندارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، حضوری پررنگ در بخش ساخت ‌و ساز کشور داشت و میلیارد‌ها دلار پروژه دولتی در زمینه‌های تأسیسات نفت ‌و گاز، جاده‌سازی و سدسازی را اجرا نمود.

اما به گفته مدیران صنعتی و تحلیلگران، ظاهراً همزمان با اجرای برنامه‌های دولت حسن روحانی برای پروژه‌های زیرساختی عظیم جهت شکوفایی اقتصادی بعد از لغو تحریم‌ها، حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.

دولت به جای استفاده از قرارگاه خاتم، در حال روی آوردن به شرکت‌های خارجی برای مذاکره در خصوص قراردادهای مربوط به پروژه‌های عظیم است، زیرا آسیب‌های ناشی از افت قیمت نفت و تحریم‌ها موجب شده تا دولت به دنبال جذب سرمایه از خارج باشد.

سعید لیلاز، اقتصاددان ایرانی می‌گوید: ‌ایران یکی از بد‌ترین دوران خود از نظر مالی را تجربه می‌کند. دولت هیچ پولی ندارد و قرارگاه خاتم و دیگر پیمانکاران هیچ منبع مالی‌ در اختیار ندارند… بنابراین اولویت دولت در پروژه‌های ساخت‌و ساز یافتن منابع مالی خارجی است.‌

در ماه جاری، شرکت مهندسی ‌و ساخت ‌و ساز دوو کره‌جنوبی به توافقی اولیه با ایران برای تأمین مالی ۱٫۵ میلیارد دلاری بخشی از خط آهن تهران به ساحل دریای خزر دست یافت.

قرارگاه خاتم‌الانبیا پیشتر نسبت به این پروژه ابراز تمایل کرده بود، اما پیشنهاد کرده بود که تنها ۴۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز را تأمین نماید.

یک منبع چینی گفت، شرکت ملی تجهیزات حمل ‌و نقل و مهندسی چین نیز در آستانه توافق با تهران درباره یک پروژه ۳ میلیارد دلاری ریلی بین تهران ‌و مشهد قرار دارد. قرارگاه خاتم نسبت به این پروژه نیز ابراز تمایل کرده بود.

همچنین منابع آگاه گفتند، شرکت صنعتی کشتی‌سازی دالیان چین نیز در حال مذاکره درباره پیشنهاد کشتی‌های کانتینری و تانکرهای نفتی با ایران به ارزش ۱۲ میلیارد دلار است. اگر دالیان این قرارداد را برنده شود، پروژه را از اختیار شرکت صنایع دریایی ایران که بخش عمده آن متعلق به قرارگاه خاتم است، خارج خواهد کرد.

یک تاجر که در بخش نفت‌و گاز ایران فعالیت دارد و ارتباطات مستقیمی با مقامات ارشد ایرانی دارد، گفت، از ماه فوریه تاکنون، قرارگاه خاتم‌الانبیا پیشنهاد مشارکت در بیش از ۱۰ پروژه عظیم را به دولت ارایه کرده، اما دولت حتی با یکی از این‌‌ها موافقت نکرده است.

 

لیلاز گفت: ‌قرارگاه خاتم‌الانبیا توان مهندسی ‌و فنی عظیمی دارد، اما این کافی نیست… اندازه این شرکت تحت فشار رقابت با سایر شرکت‌ها کوچک خواهد شد.