۱۸۷۶،تأکید بر انتقال دانش فنی در قراردادهای خارجی

  معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: انتقال دانش فنی و انجام طرح‌های مشترک نکات مورد تأکید وزارت نیرو در ارتباط با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است. به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌علیرضا دائمی اظهار کرد: طبق دستورهای ارشادی مقام معظم‌رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های صنعت آب برق طی سال‌های آینده […]

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: انتقال دانش فنی و انجام طرح‌های مشترک نکات مورد تأکید وزارت نیرو در ارتباط با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است.

به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌علیرضا دائمی اظهار کرد: طبق دستورهای ارشادی مقام معظم‌رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های صنعت آب برق طی سال‌های آینده و همچنین در برنامه ششم توسعه نباید از خطوط کلی این سیاست‌ها جدا باشد.

وی ادامه ‌داد: ۵ محور عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درون‌زایی و برون‌گرایی در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی مورد تأکید است که باید در برنامه‌های صنعت آب ‌و برق دیده شود.

دائمی با اشاره به چالش‌های صنعت آب ‌و برق گفت: چالش اصلی ما در صنعت آب‌ و برق دیگر تکنیکی و فنی نیست، بلکه تأمین منابع مالی و تا حدودی انتقال دانش فنی است.

وی ادامه‌ داد: بیش‌ترین محل تأمین مالی طرح‌های آب ‌و برق از محل بودجه عمومی است که این منابع باید حالت اهرمی داشته باشد، تسهیلاتی مانند اوراق مشارکت باید شتاب‌دهنده طرح‌ها باشند، سرمایه‌گذاری داخلی نیز باید به رونق اقتصادی منجر شود و در نهایت سرمایه‌گذاری خارجی باید حکم پیشران را برای صنعت آب و برق داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که در این مقطع زمانی سرمایه‌گذاری خارجی هم فرصت است و هم تهدید، ادامه داد: ما سیاست‌گذار و تنظیم‌کننده برنامه‌های کلی صنعت آب و برق هستیم و باید بتوانیم با هدایت این منابع مالی، تأمین مالی و ایجاد فرصت در صنعت را تضمین کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی طرح‌های آب و برق بدون احتساب طرح‌های نیروگاهی و بخش خصوصی موردنیاز است، در حالی که هر سال فقط ۲۶ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی و سرمایه‌گذاری در اختیار ما قرار می‌گیرد.

دائمی با تأکید بر لزوم برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی در صنعت آب‌ و برق گفت: کارهایی همچون ظرفیت‌سازی و اقدام‌های ترویجی، تقویت بخش خصوصی با اصلاح قوانین، جذب مشارکت‌های مردمی، اصلاح نظم اقتصادی آب و برق و تغییر در نگرش مذاکره طرف‌های خارجی می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در پایان یادآور شد: هماکنون شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند با دولت ایران در ارتباط باشند و ما باید این مسیر را اصلاح کنیم، به‌نحوی که سرمایه‌گذار خارجی با شرکت‌های همتای خود در صنعت آب و برق بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.