۱۸۷۶،تأخیر تاجیکستان در پرداخت بدهی پیمانکار ایرانی بابت نیروگاه سنگ‌توده

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان این‌که تاجیکستان بابت برق تولید شده در نیروگاه سنگ‌توده‌ـ۲ به بهره‌بردار ایرانی که یک شرکت خصوصی است بدهکار است، گفت: تاجیکستان به دلیل شرایط اقتصادی خود یک تأخیر فاز در پرداخت‌ پول برق به ایران دارد و برخی اوقات هم این پرداخت‌ها طولانی می‌شود. ستار محمودی در گفت‌وگو با فارس […]

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان این‌که تاجیکستان بابت برق تولید شده در نیروگاه سنگ‌توده‌ـ۲ به بهره‌بردار ایرانی که یک شرکت خصوصی است بدهکار است، گفت: تاجیکستان به دلیل شرایط اقتصادی خود یک تأخیر فاز در پرداخت‌ پول برق به ایران دارد و برخی اوقات هم این پرداخت‌ها طولانی می‌شود.

ستار محمودی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که ظاهراً تاجیکستان در مورد پرداخت بدهی‌های خود بابت برق تولیدی نیروگاه سنگ‌توده‌ـ۲ بدحسابی می‌کند، گفت: نیروگاه سنگ‌توده‌ـ۲ که توسط ایران در تاجیکستان احداث شده است از افتخارات برون‌مرزی در بخش برق محسوب می‌شود و برق تولید شده آن طبق قرارداد توسط بهره‌بردار آن که یک شرکت خصوصی ایرانی است به تاجیکستان فروخته می‌شود.

وی ادامه‌داد: وقتی برق تولید می‌شود چون نیروگاه هزینه‌هایی دارد باید پول برق فروخته شده به این شرکت داده شود تا هزینه‌های نیروگاه تأمین شود.

محمودی افزود: کشور تاجیکستان به دلیل شرایط اقتصادی خود یک تأخیر فاز در پرداخت‌ها پول برق و بدهی‌ها دارد و برخی اوقات هم این پرداخت‌ها طولانی می‌شود و این همواره مورد گلایه پیمانکار بهره‌بردار ایرانی می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو تأکید‌کرد: این شرکت ایرانی نیز با دیدن این وضعیت در پرداخت‌ها اعلام می‌کند که اگر روند پرداخت به این شکل باشد نمی‌توانند برق تولید کنند.

قائم‌مقام وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا در نیروگاه سنگ‌توده‌ـ‌۲ برق تولید می‌شود، افزود: ایران این نیروگاه را یک عامل دوستی و همکاری با تاجیکستان می‌داند اما به هر حال تاجیکستان بابت برق تولیدی به ایران و این شرکت ایرانی بدهکار است اما این‌که در حال حاضر این نیروگاه برق تولید می‌کند و این‌که ریز بدهی‌ها چقدر است اطلاعی ندارم.

به گزارش فارس، نیروگاه سنگ‌توده‌ـ۲ که توسط ایران در تاجیکستان احداث شده است، بار‌ها به دلیل عدم پرداخت پول برق تولید شده توسط این کشور با مشکلاتی مثل تعطیلی نیروگاه مواجه شده است، اما حال چندی پیش شرکت برق تاجیکستان اعلام کرد که هرماه حدود یک میلیون دلار بابت هزینه برق به نیروگاه ایرانی«سنگ‌توده‌ـ۲» پرداخت می‌شود و در ۴ سال گذشته در مجموع حدود ۳۴ میلیون دلار به همین سبب پرداخت شده است.

 

این نیروگاه در ۱۸۰ کیلومتری شهر دوشنبه در منطقه «ختلان» و روی رودخانه «وخش» در سال ۱۳۸۵ و با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون دلاری ایران آغاز شد. توربین اول این نیروگاه ۱۴ شهریور سال ۱۳۹۰ همزمان با بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان و توربین دوم آن در شهریور سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید. در مجموع نیروگاه ایرانی سنگ‌توده-۲ با قدرت ۲۲۰ مگاوات و تولید یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق تولید می‌کند. نیروگاه سنگ‌توده‌ـ۲ بعد از طرح تونل «استقلال» در گردنه انزاب که ارتباط پایتخت تاجیکستان را با منطقه شمال این کشور برقرار می‌سازد، یکی از طرح‌های بزرگ ایران در این کشور است. این نیروگاه در ابتدا قرار بود ۱۲٫۵ سال در اختیار ایران باشد اما در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که این مهلت دو سال دیگر اضافه شده است. پس از پایان این مهلت نیروگاه به‌طور کامل در اختیار تاجیکستان قرار خواهد گرفت.