شرکت‌های خارجی درصدد فتح بازار داخلی ICT هستند

    بخش خصوصی باید وارد حوزه امنیت سایبری شود ابوالحسن فیروزآبادی بر لزوم راه‌اندازی بخش خصوصی قدرتمند در حوزه‌ ICT تأکید کرد و گفت: ICT مرز ندارد و شرکت‌های خارجی با ایجاد بخش خصوصی و با استراتژی تهاجمی در جهت فتح بازارهای داخلی هستند. به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی فضای مجازی، شنبه در […]

 

 

بخش خصوصی باید وارد حوزه امنیت سایبری شود

ابوالحسن فیروزآبادی بر لزوم راه‌اندازی بخش خصوصی قدرتمند در حوزه‌ ICT تأکید کرد و گفت: ICT مرز ندارد و شرکت‌های خارجی با ایجاد بخش خصوصی و با استراتژی تهاجمی در جهت فتح بازارهای داخلی هستند.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی فضای مجازی، شنبه در دومین جلسه مدیران فاوای استانداری‌های سراسر کشور، گفت: این شرکت‌ها با شعار جهانی شدن درصدد هستند تا حضوری پررنگ در اقصای نقاط کشور حتی در خانه‌ها داشته باشند.

وی یکی از بزرگ‌ترین خطر‌ها را ارایه خدمات دولتی توسط شرکت‌های چند ملیتی اعلام کرد و گفت به زودی شرکت‌های چند ملیتی برخی از خدمات دولتی را به مردم ارایه خواهند داد.

وی اظهار کرد: ارایه خدمات دولتی، نشان دادن آدرس مراکز تفریحی و اعلام ترافیک در شهر تهران از جمله امکاناتی است که برخی سایت‌ها در حال حاضر مشغول ارایه آن‌ها هستند و پیش‌بینی می‌شود به زودی این سایت‌ها اغلب اطلاعات و کارهای مورد نیاز مردم را به آنان ارایه دهند.

ورود بخش خصوصی به حوزه امنیت

وی بر لزوم حضور قدرتمند بخش خصوصی در حوزه امنیت تأکید کرد و گفت: در حال مطالعه و بررسی لازم برای حضور بخش خصوصی در حوزه امنیت هستیم.

وی از مسؤولین فاوای استانداری‌ها خواست بر توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی نظارت جدی‌تری داشته باشند تا از این طریق بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارایه دهیم.

وی با اشاره به این‌که دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت‌ها به زودی ارایه‌دهنده سرویس‌های مختلف خواهند شد، گفت: ما هم باید برنامه‌ریزی لازم برای ارایه سرویس مناسب و استفاده از این ظرفیت به عمل آوریم.

وی گفت: در حال حاضر حدود یک و نیم میلیارد دستگاه رایانه ثابت در دنیا وجود دارد در حالی که تعداد گوشی تلفن‌های موبایل در دنیا به ۷ میلیارد رسیده که از این تعداد حدود ۳ میلیارد آن هوشمند هستند.

وی به مراجعه مردم برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی داخلی اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در حال حاضر حدود ۶۰ درصد اوقات مردم توسط تلویزیون‌های سنتی پر شود که این میزان در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰ درصد می‌رسد و ما باید آمادگی لازم را برای پر کردن اوقات شهروندان به سیستم‌های مناسب فراهم کنیم.

ایران جایگاه مناسب در دولت الکترونیک ندارد

دبیرشورای عالی فضای مجازی به اشاره به این‌که متأسفانه جایگاه مناسبی در حوزه دولت الکترونیک در دنیا نداریم، گفت رتبه ما در حال حاضر ۳ رقمی بوده و در منطقه هم جایگاه خوبی نداریم.

وی امنیت، تعامل، شهروند محوری و شفافیت را از ویژگی‌های دولت الکترونیک بر شمرد و گفت: دولت الکترونیک در صدد ایجاد تعامل شهروند محور برای ارایه خدمات دولتی به مردم در یک بستر امن و با توجه به حفظ حریم خصوصی و محرمانگی هست.

وی تأکید کرد: بی‌تردید اگر شرایط لازم مهیا شود دولت الکترونیک در کاهش فساد می‌تواند نقش داشته باشد.

 

فیروزآبادی یکی از راه‌های مبارزه با فساد را شفافیت اعلام کرد و گفت: ارتباط مستقیم ارباب رجوع با کارمند در دولت الکترونیک قطع می‌شود و این می‌تواند عاملی برای کاهش فساد باشد.