شورش را درآورده‌ایم!

نگاهی به مصرف بیش از حد نمک در کشور شورش را درآورده‌ایم! مسعود طاهری- اصولاً ما ایرانی‌ها در مصرف بیش از حد هر چیز زبانزد عام و خاص هستیم. از مصرف بالاتر از میانگین برق گرفته تا آب و… . وضعیت جوری است که این داستان به مصرف مواد غذایی نیز کشیده و می‌توان گفت […]

نگاهی به مصرف بیش از حد نمک در کشور

شورش را درآورده‌ایم!

مسعود طاهری- اصولاً ما ایرانی‌ها در مصرف بیش از حد هر چیز زبانزد عام و خاص هستیم. از مصرف بالاتر از میانگین برق گرفته تا آب و… . وضعیت جوری است که این داستان به مصرف مواد غذایی نیز کشیده و می‌توان گفت اسراف در هر ماده خوراکی و غیرخوراکی باعث شده تا خود بیش از همه ضرر کنیم. آخرین آماری که مصرف بیش از حد یک ماده اعلام شده، نمک است. ماده‌ای که تقریباً نیاز تمامی غذا‌ها و نانوایی‌هاست و حالا رییس‌دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در نشست خبری درباره چگونگی مصرف آن در کشور سخن به زبان آورده است.

مصرف روزانه ۳ گرم نمک از طریق نان

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، رییس‌دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این نشست خبری، با عنوان این مطلب که مردم به‌طور متوسط روزانه حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ گرم نان می‌خورند، گفت: روزانه ۳ گرم نمک از طریق نان دریافت می‌شود.

کاهش میزان نمک در نان

وی با بیان این‌که کاهش میزان نمک در نان یکی از مهم‌ترین اقدامات در بهبود تغذیه مردم بود، افزود: مهم‌ترین منبع دریافت نمک در کشور ما نان است. براین اساس حدود ۶ گرم نمک دریافتی مردم از طریق نان است؛ در حالی که میزان توصیه شده مصرف نمک ۵ گرم در روز است. با بازنگری استاندارد‌ها میزان نمک در نان به کم‌تر از یک درصد کاهش یافت و بنابراین روزانه۳ گرم از نان دریافت نمک می‌شود.

اما یکی از مسایل مهم درباره نمک این است که در حال‌حاضر برخی از تولیدکنندگان نمک مجوز قانونی برای تولید این محصول را ندارند اما همچنان محصولاتشان در سفره‌های مردم می‌رود! یکی از انواع نمک که که مجوزی برای تولیدش وجود ندارد نمک دریاست. در همین ارتباط، رزیتاخوئینی، سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: در ایران «نمک دریا» دارای مجوز وجود ندارد و تمامی نمک‌های موجود در عطاری و بعضی فروشگاه‌ها، غیرمجاز است. در کشورهای خارجی، نمک دریا از آب‌های روان و تمیز استخراج می‌شود و پس از انجام اقدامات لازم بر روی این نمک از جمله تصفیه، مصرف می‌شود اما لازم به ذکر است که در ایران هیچگونه نمک دریایی که دارای مجوز بوده و استاندارد باشد وجود ندارد و تمام نمک‌های موسوم به نمک دریا که امروزه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد، غیرمجاز و غیرقانونی است.

نمک یددار مصرف کنید

همچنین کارشناسان غذایی بر این اعتقادند که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور لازم است مردم نمک تصفیهشده یددار مصرف کنند و مصرف هرگونه نمک غیر از این مورد را خطرناک و دردسرساز می‌دانند. در واقع با توجه به این‌که فاضلاب صنایع و کارخانجات متعدد به آب دریا سرازیر می‌شود نمک‌های موجود در دریا به انواع فلزات سنگین آلوده می‌شود و حتی رنگ این نمک‌ها بر خلاف تصور ما سفید نبوده و به رنگ قرمز کمرنگ دیده می‌شود. نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده‌کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.

تشنگی نشانه مصرف بیش از حد نمک

حال یکی از نشانه‌های مصرف بیش از حد نمک، تشنگی است. پس از خوردن غذای شور ممکن است با احساس تشنگی شدید مواجه شوید. نمک عامل اصلی تشنگی ما محسوب می‌شود. سدیم نقش مهمی در متعادل کردن مایع بدن دارد، از این رو، هرچه نمک بیش‌تری مصرف کنید، احساس تشنگی نیز تشدید می‌شود. اگر آب بیش‌تری بنوشیم، به حل شدن سدیم و کاهش غلظت آن کمک می‌کند. کلیه‌ها به تحقق این هدف از طریق کاهش دفع ادرار کمک می‌کنند. به‌طور همزمان، گیرنده‌هایی که عدم تعادل سدیم را احساس می‌کنند سیگنال احساس تشنگی را به مغز ارسال می‌کنند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا نیز از عوارض مصرف زیاد نمک است که اغلب با نشانه یا علامت خاصی همراه نیست که این شرایط را هر چه بیش‌تر ترسناک می‌سازد. فشار خون بالا مردم را در معرض خطر بیش‌تر برای سکته مغزی، حمله قلبی، مشکلات کلیوی، و بیماری قلبی قرار می‌دهد. پرفشاری خون می‌تواند به واسطه مصرف سدیم بیش از حد شکل بگیرد. همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، سدیم نقش مهمی در تنظیم مایع بدن ایفا می‌کند. سدیم بیش از حد می‌تواند مقدار آب در بدن را افزایش دهد که پیرو آن مقدار خون افزایش می‌یابد. افزایش میزان خون به رگ‌ها فشار وارد می‌کند و فشار خون بالا یا پرفشاری خون را موجب می‌شود.

نیمی از ایرانیان بالای ۵۵ سال فشار خون بالا دارند

در همین ارتباط، رضاملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: علت اصلی مرگ در ایران فشار خون است و۵۰درصد ایرانیان بالای ۵۵ سال بیماری فشار خون دارند. فقط ۲۰درصد جمعیتی که فشار خون دارند، از بیماری خود باخبر هستند. به گفته این مقام مسؤول علت اصلی افزایش فشار خون در ایرانیان مصرف بیش از دو برابر حد مجاز نمک در غذا‌هاست.