۱۸۷۶، وزارت بهداشت: جنس «قاچاق»، «اصل» نیست

  بهروز جنت، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره میزان قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی کشور، می‌گوید: بد‌ترین اتفاق کشور ما در زمینه قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی رخ می‌دهد؛ چرا که ما جمعیت جوانی داریم و نیاز به چنین محصولاتی در کشور وجود دارد، […]

 

بهروز جنت، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره میزان قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی کشور، می‌گوید: بد‌ترین اتفاق کشور ما در زمینه قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی رخ می‌دهد؛ چرا که ما جمعیت جوانی داریم و نیاز به چنین محصولاتی در کشور وجود دارد، اما به درستی نمی‌توانیم آن‌ها را پاسخ دهیم و این موضوع زمینه جعل، تقلب و قاچاق را فراهم کرده‌ است.

وی به ایسنا گفت: البته آمار جعل، تقلب و قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی متفاوت است، به‌طوری که میزان آن را از ۴۵ تا ۷۰ درصد اعلام می‌کنند. از طرفی ما باور داریم که ۹۰ درصد موارد قاچاق، تقلبی و جعلی نیز هستند. از طرفی یک باور غلط فرهنگی هم در این زمینه وجود دارد که برخی فکر می‌کنند، جنس قاچاق، اصل است.

جنت به برخی اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه کنترل قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی اشاره و اظهار می‌کند: در این زمینه ما واردکننده رسمی را که نمایندگی رسمی یک محصول را دارند، ملزم می‌کنیم که روی محصول وارداتی اطلاعات را به زبان فارسی درج کنند. حال مردم فکر می‌کنند محصولی که روی آن به فارسی نوشته شده، اصل نبوده و محصولی که انگلیسی نوشته شده، اصل است. بنابراین در این زمینه باید از نظر فرهنگی کار کنیم. البته برای کاهش قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی اقدام دیگری که انجام می‌دهیم، ثبت منبع است.

 

وی با بیان این‌که این اقدامات درصد قاچاق و تقلب را کاهش می‌دهد، می‌گوید: طبق گزارش‌هایی که وجود دارد، ۳۵۰ میلیون دلار از بازار آرایشی بهداشتی در کشور ما تولید داخل بوده، ۳۵۰ میلیون دلار هم واردات رسمی است و بقیه آن تا حدود یک میلیارد از طریق قاچاق وارد می‌شود. البته میزان قاچاق در محصولات مختلف هم متفاوت است. برای مثال از آن‌جایی که تولیدمان در حوزه شوینده‌ها قوی است، قاچاق آن بسیار کم است، اما در این حوزه، قسمت‌هایی هستند که نتوانستیم به میزان کافی به آن‌ها پاسخ دهیم. به همین دلیل در محصولاتی مانند رژ، عطر و ادکلن ممکن است میزان قاچاق نسبت به محصولاتی چون شوینده‌ها قوی‌تر باشد.