۱۸۷۶، سرمایه‌گذار نهایی پای اصلی‌‌ترین پروژه راه‌آهن،آذری‌ها راه اتصال به خود را ریل‌گذاری می‌کنند

  در شرایطی که براساس آخرین اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت ساخت راه‌آهن قزوین به رشت پیشرفتی نزدیک به ۹۰ درصدی را تجربه می‌کند و این امر باعث شده امی‌دها برای استفاده از این خط در ماه‌های آینده تقویت شود، حالا صحبت از نهایی شدن حضور یک سرمایه‌گذار خارجی در قطعه بعدی این خط […]

 

در شرایطی که براساس آخرین اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت ساخت راه‌آهن قزوین به رشت پیشرفتی نزدیک به ۹۰ درصدی را تجربه می‌کند و این امر باعث شده امی‌دها برای استفاده از این خط در ماه‌های آینده تقویت شود، حالا صحبت از نهایی شدن حضور یک سرمایه‌گذار خارجی در قطعه بعدی این خط ریلی مهم نیز مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، خط آهن قزوین – رشت – آستارا که براساس اعلام مدیرعامل شرکت راه‌آهن به عنوان اصلی‌‌ترین اولویت زیرساختی کشور در این حوزه شناخته شده و تنها قطعه باقی‌مانده در راه‌اندازی کریدور جنوب به شمال به حساب می‌آید گام‌های نهایی را در قطعه نخست برداشته و در انتظار سرمایه‌گذار برای قطعه دوم است حالا می‌تواند روی قول آذربایجان حساب بیش‌تری باز کرد.

محسن پورسید آقایی – مدیرعامل شرکت راه‌آهن – چند هفته پیش در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: با وجود آن‌که مذاکرات ابتدایی با چند سرمایه‌گذار برای ساخت قطعه رشت به آستارا انجام گرفته و کشورهایی مانند روسیه و آذربایجان اعلام آمادگی ابتدایی کرده‌اند که در این طرح حاضر باشند، اما هنوز هیچ سرمایه‌گذاری‌ به‌طور مستقیم در این حوزه فعالیت خود را آغاز نکرده است.

این صحبت‌‌ها در حالی مطرح شد که چند هفته قبل و با حضور مقام‌های سیاسی دو کشور رسماً احداث پل ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان کلید خورد و دو طرف وعده‌های خود را برای سرعت گرفتن حمل‌ونقل ریلی مشترک با قدرت پیگیری کردند.

حالا و در شرایطی که به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری میلادی امکان نهایی شدن ساخت دو کیلومتر خط ریلی باقی‌مانده در مرز ایران و ۸ کیلومتر ریل‌گذاری در مرز آذربایجان انجام پذیرد، دولت آذربایجان اعلام کرده که در ساخت راه‌آهن رشت به آستارا مشارکت کند.

شاهین مصطفی‌‌اف – وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان – اعلام کرده که این کشور در جلسات کمیسیون‌های اقتصادی مشترک با ایران رسما نسبت به حضور در این طرح ریلی اعلام آمادگی کرده است و با توجه به این‌که راه‌اندازی این کریدور بسیار مهم برای هر دو کشور اهمیت زیادی دارد و البته قطعه قزوین به رشت پیشرفت قابل توجه را تجربه کرده آذربایجان اعلام آمادگی کرده تا رسماً سرمایه‌گذاری لازم در این پروژه را انجام دهد.

 

هرچند هنوز ایران به‌طور دقیق مشخص نکرده که آیا آذری‌ها گزینه‌ نهایی کشور برای مشارکت در این طرح خواهند بود یا باز هم پای سرمایه‌گذاران جدیدی باز خواهد شد، با ثابت قدم بودن این همسایه شمالی نشان از آن دارد که یکی از مهم‌ترین قطعات ریلی باقی‌مانده در کشور می‌تواند در آینده نزدیک و با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به سمت ساخت و تکمیل حرکت کند. خط آهنی که ایران را صاحب یکی از بزرگ‌‌ترین کریدورهای ریلی جنوب به شمال منطقه خواهد کرد.